Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 11:25
  #1
Medlem
Finns säkert en hel del egenföretagare som håller till här, och som vi alla vet så är det betydligt billigare att köpa en dator på företaget än privat.

Kom gärna med förslag och diskussioner på vad man kan lägga på företaget.
Gärna även det som ligger inom gråzonen.

Mitt bidrag.

Friskvård

Företagstelefon med fastpris

Dator(förbrukningsinventarie). Behöver en polare en ny dator? Ta det på företaget och ta pengarna i handen.

Milersättning
Citera
2017-05-05, 12:25
  #2
Medlem
Förbrukningsartiklar
Kaffe
Toalettpapper
Frimärken
Tvättmedel
Bensin
Kontorsmöbler
Allt beroende på vilken verksamhet bolaget bedriver.
Citera
2017-05-05, 17:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Behöver en polare en ny dator? Ta det på företaget och ta pengarna i handen.

Pratar vi lagliga sätt eller olagliga? För detta är knappast att rekommendera eftersom chansen att åka på revision och behöva redogöra för prylarna existerar.
Citera
2017-05-09, 10:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Pratar vi lagliga sätt eller olagliga? För detta är knappast att rekommendera eftersom chansen att åka på revision och behöva redogöra för prylarna existerar.
Nu menade jag inte att köpa tio datorer på en månad utan kanske 1 om året.
Lagliga och gråzon.
Citera
2017-06-21, 16:59
  #5
Medlem
Vad gäller representation för firma fester/resor?
Citera
2017-06-21, 18:06
  #6
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Vad gäller representation för firma fester/resor?

http://www.blinfo.se/2017/4/represen...och-inte__8071
Citera
2017-06-22, 10:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
http://www.blinfo.se/2017/4/represen...och-inte__8071

Jo jag har läst det och det handlar snarare om vilka kostnader som är avdragsgilla.

Var mer nyfiken på gränser och riktlinjer för personalvård så att man ej förmånbeskattades.
Kan man som egenföretagare boka weekendresa hotell och måltider och ha det som personalfest? För endast VD.
Citera
2017-06-22, 11:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Jo jag har läst det och det handlar snarare om vilka kostnader som är avdragsgilla.

Var mer nyfiken på gränser och riktlinjer för personalvård så att man ej förmånbeskattades.
Kan man som egenföretagare boka weekendresa hotell och måltider och ha det som personalfest? För endast VD.

HA! Jag skulle vilja se minen hos den skattmas som granskar avdragsbegäran för en enmans personalfest. Rent tekniskt borde det vara tillåtet, men räkna med att det blir svårmotiverat...
Citera
2017-06-22, 12:01
  #9
Moderator
HelgeBuks avatar
I princip allt ätbart som inte är att betrakta som "riktig måltid" hur man nu ska definiera det exakt. Säkrast att hålla sig på rätt sida med marginal. Fikabröd, godis, glass, frukt, kaffe osv är inget problem. Smör och bröd har jag läst nånstans att det också ska funka men där känns det ju som lite mer gråzon eftersom det mycket väl skulle kunna anses att kaffe och mackor är en hel frukost = måltid.

Konsekvenserna om skatteverket granskar dig och anser att du köpt saker som inte borde vara avdragsgill och skattefri förmån vet jag inte, gissar att du privat upptaxeras med värdet på förmånen och att bolaget kanske får uppräknad vinst med summan det köpte maten för?

Mässresa kan du så klart göra förutsatt att det är en mässa som har med din verksamhet att göra på nåt sätt. Det är bara att kolla upp var det är mässor. Skatteverket kommer inte stå vid entrén och bocka av vilka som faktiskt går in på mässan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback