Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-05, 02:12
  #1
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan undrar om böter kan komma i efterhand? Var ute och körde mitt i natten och bröt mot svängningsregel. Jag stannade ej före mötande som skulle rakt på huvudled och jag skulle svänga vänster. Blev tagen av polis som låg precis bakom mig civilt. Fick ej någon böter på plats, bara en lite uppläxning av huvudregel mitt i stan. kan dnna händelse komma med i någon slags register?
__________________
Senast redigerad av shadow666 2017-05-05 kl. 02:14.
Citera
2017-05-05, 02:14
  #2
Medlem
Lars1989s avatar
Nej.
Citera
2017-05-05, 02:17
  #3
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars1989
Nej.

Okej, men hamnar händelsen i något register på mig eller bilen? även fast jag ej fått skriva på någon böteslapp.
Citera
2017-05-05, 02:22
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Okej, men hamnar händelsen i något register på mig eller bilen? även fast jag ej fått skriva på någon böteslapp.
Väldigt osannolikt.
(När det gäller "böter i efterhand" förekommer ju sådana från fartkameror förstås.)
Citera
2017-05-05, 02:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Okej, men hamnar händelsen i något register på mig eller bilen? även fast jag ej fått skriva på någon böteslapp.
Nej. Hade de rapporterat dig skulle de informerat att du var misstänkt för brott. Du hade då fått välja att skriva på ett straffföreläggande eller neka och ta det till tinget. Nu fick du bara en informell varning som inte registreras någonstans.
Citera
2017-05-05, 02:25
  #6
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
Nej. Hade de rapporterat dig skulle de informerat att du var misstänkt för brott. Du hade då fått välja att skriva på ett straffföreläggande eller neka och ta det till tinget. Nu fick du bara en informell varning som inte registreras någonstans.

Okej, tack då förstår jag! och kan andas ut lite iaf
Citera
2017-05-05, 03:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
Nej. Hade de rapporterat dig skulle de informerat att du var misstänkt för brott. Du hade då fått välja att skriva på ett straffföreläggande eller neka och ta det till tinget. Nu fick du bara en informell varning som inte registreras någonstans.

Nästan rätt. Ordningsföreläggande hade varit aktuellt i det fallet, strafföreläggande utfärdas av åklagare, kan exempelvis bli aktuellt om det nekats till gärningen eller om det rört sig om något som inte får bli föremål för polisens föreläggande, exempelvis hastighetsöverträdelse som ligger över en viss nivå.
Citera
2017-05-05, 07:27
  #8
Avstängd
MrMadoffs avatar
Självklart inte, du fick en tillsägelse bara.
Snäll polis.
Citera
2017-05-05, 07:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nästan rätt. Ordningsföreläggande hade varit aktuellt i det fallet, strafföreläggande utfärdas av åklagare, kan exempelvis bli aktuellt om det nekats till gärningen eller om det rört sig om något som inte får bli föremål för polisens föreläggande, exempelvis hastighetsöverträdelse som ligger över en viss nivå.


Man lär sig något varje dag
Citera
2017-05-05, 09:28
  #10
Medlem
orvarens avatar
Svängningsregel?

Huvudregel?

Kollade inte polisen om du hade körkort?

Fick själv aldrig lära mig dessa regler, eller så har jag glömt dem.. 😁
Citera
2017-05-05, 10:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Svängningsregel?

Huvudregel?

Kollade inte polisen om du hade körkort?

Fick själv aldrig lära mig dessa regler, eller så har jag glömt dem.. 😁

Ja, du vet, "störst går först".
Citera
2017-05-05, 11:59
  #12
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Svängningsregel?

Huvudregel?

Kollade inte polisen om du hade körkort?

Fick själv aldrig lära mig dessa regler, eller så har jag glömt dem.. 😁

Är en ganska okänd regel, framförallt vid trafikljus.

Men tänk generellt på att inte svänga om det inte är fritt, så går det nog bra.

Ur trafikförordningen:

"En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback