Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-05, 19:27
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Jag har svarta rullgardiner med silvrig utsida. Köpta på jysk. Har denna typen av rullgardiner i alla fönster.
Och gråa sammetsgardiner köpta på IKEA.
Det är inte mycket ljus och värme som kommer in på sommaren.
Också söderläge men vardagsrumsfönster.

Jag rekomenderar starkt mörkläggningsgardiner som kompliment till rullgardinerna.
Och att rullgardinen ska vara så nära fönstret som möjligt.

Där är vi totalt eniga. Såg för första gången "combon" när jag var i Spanien (som grabb på Francos tid) och undrade varför alla spanjorer har så "tunga svarta gardiner".. Svaret var givetvis för att hålla ljuset och värmen borta! -Samt att de sover mitt på dagen, så kallad siesta.
Citera
2017-05-05, 19:37
  #14
Medlem
OldFashioneds avatar
Ser inte riktigt vad det viktiga är, än mindre det väldigt(!) viktiga.

Men, men, såhär är det:

Gardiner håller inte solen ute, gardiner hjälper dock dels att stoppa strålningsvärmen och dels så hjälper det vad gäller konvektion, men det absolut bästa är en markis placerad på utsidan av fönstret. Det näst bästa är en persienn mellan glasrutorna och det tredje bästa är en tjock gardin alt rullgardin (eller båda delarna).

Färg spelar ingen större roll, men en reflekterande yta ger något bättre resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback