Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det är några sköna personligheter bland indrivarna, de måste vara rätt tuffa med tanke på klientelet. Det är alltid mycket hot, eller gråt och skrik, eller dryga jävlar som inte vill lyssna.
Dock är det fascinerande vilken makt deras "High Cort" har. De kan alltså besluta om att riva kontrakt och avtal och diverse lagar och regler. Ett av de mer extrema fallen jag sett var en man som hade ärvt ett hus efter sin far, och sedermera flytta ihop med en kvinna och hennes barn. Efter en tid sprack förhållandet och kvinnan hade då vänt sig till "High Cort". Som hade beslutat att huset skulle tillfalla kvinnan och hennes barn, eftersom de hade större behov av huset. Som ägdes av mannen - han hade ju ärvt det av sin far. Kronofogden fick då i uppdrag att avhysa mannen från huset, som numera tillhörde kvinnan - enligt domstolsbeslutet. Man hade väl blivit lite bitter till rättssamhället i den situationen...
Ja, just det avsnittet har jag inte sett, och visst finns det avsnitt där man verkligen förstår att systemet missbrukas. Så perfekt är det i vilket fall inte!
Men, å andra sidan: om någon tar över din fastighet (alltså bara går in och låser dörren) här i Sverige, så - om jag förstått det hela rätt - har vi ingen rättighet alls att bryta oss in och slänga ut personen. Om det inte är vårt hus där vi själva bor det vill säga. Vi måste gå igenom långdragna rättsprocesser osv. innan det händer grejer.
Min syster hade en man skriven på sin adress (som vräkts från denna lägenhet innan hon fick hyra), och som bodde olagligt i husets källare. Detta pågick i minst två år (!) och ingenting hände alls. Polisen och rättsväsendet gjorde 0 och ingenting åt detta, det är tydligen helt OK. Så kanske behöver vi någon liknande instans som kan sparka ut idioter, men givetvis kommer det i så fall missbrukas åt andra hållet (vi människor är ju som vi är).