Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 00:12
  #1
Medlem
Har ont i fötterna och har därför bra, dyra skor, som jag inte vill byta. Dock får jag världens stötar när jag går/springer på löpband. Finns det något man kan göra för att inte få dessa stötarna?
Citera
2017-05-05, 00:17
  #2
Medlem
Sn0o0oZs avatar
jorda hela löpmaskineriet.
Citera
2017-05-05, 00:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
jorda hela löpmaskineriet.

Det är förmodligen redan gjort; vad TS behöver göra är framför allt att jorda sig själv, för att undvika att bli ena polen i en Van de Graafgenerator.
Citera
2017-05-05, 00:39
  #4
Medlem
Stötarna får du sannolikt för att maskinen är jordad och alltså har en potentialskillnad jämfört med din kropp. Det är ganska svårt att göra något åt. Ett sätt är att skaffa ett armband, typ som datorbyggare eller elektronikmontörer använder och ansluter dig själv till löpbandets "jord". Detta blir ju lite besvärligt. Så du skulle kunna skaffa ESD foam och tejpa på löpbandet på någon lättåtkomlig punkt. Sedan vidrör du denna punkt just innan du rör någon del av löpbandet. På så vis får du en kontrollerad potentialutjämning. Inte alls ett så enkelt problem som man kan tro. Du kan testa att endast använda löpkläder av bomull också. Alla syntetmaterial skapar statiskt elektriska fält relativt effektivt varför stötar uppkommer.

/Elektronikutvecklare
Citera
2017-05-05, 01:41
  #5
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det är förmodligen redan gjort; vad TS behöver göra är framför allt att jorda sig själv, för att undvika att bli ena polen i en Van de Graafgenerator.

Den här Hannah Graaf snubben har rätt..
häll jord på löpbandet och det fixar sig TS.
Citera
2017-05-05, 01:51
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Vi förutsätter nu att det är statisk elektricitet och inte elfel på löpbandet:
Det TS ska göra är att använda sköljmedel när TS tvättar sina gympakläder. TS ska också ta sköljmedel rakt på en trasa, och torka av utsidan (någorlunda flödigt) på sina gympaskor, framförallt sulan.
Mitt råd funkar klockrent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback