Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 21:54
  #1
Medlem
Hallå där ute! För ungefär en månad sedan så skaffade jag fiber till fastigheten, sedan dess har det bara varit krångel. Första leverantören jag hade var Viasat, (ville få paketpris på fiber och tv) och där funkade det inte överhuvudtaget. När jag tröttnade på deras oerhört kassa support så bytte jag till Bahnhof istället efter rekommendationer av ett flertal bekanta. Med Bahnhof så funkar det, men jag kommer upp i 0.30(!) mb/s ner, samt 97 mb/s upp. Detta känns ju jävligt snett med tanke på att jag har 250/100... Kan orsaken vara att det är problem med modemet som jag fick installerat, eller ligger det på leverantörens sida? Har någon haft liknande problem?

Skulle gärna ha bifogat bild, men går ej att komma in på bredbandskollen pga apkass anslutning.
Citera
2017-05-05, 05:23
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Kör du trådlöst eller inte?
Modem till fiber behövs inte så kör med kabel direkt från datorn.

Vad var det för fel på Viasat?
Citera
2017-05-05, 06:49
  #3
Medlem
Kör trådat. Med modem menar jag dosan som de kopplade in fibern till, kanske lite luddig beskrivning. Med Viasat funkade det inte överhuvudtaget, vet inte vad felet var med dem.
Citera
2017-05-05, 08:32
  #4
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maerc
Kör trådat. Med modem menar jag dosan som de kopplade in fibern till, kanske lite luddig beskrivning. Med Viasat funkade det inte överhuvudtaget, vet inte vad felet var med dem.
Kolla så att nätverkskablarna är inkopplade i rätt uttag, kör själv med en mediabox och fiber från Bahnhof där kabeln för bredband med ett svart streck vid boxen är inkopplad i uttag 1 samtidigt som kabeln med 2 svarta streck för tv är inkopplad i uttag 4.
Om du har rätt inkopplat så kan det ändå vara värt att testa andra uttag samt starta om boxen genom att dra ut strömmen.

Är det en gammal dator? Kolla så att du inte har virus ...kör du med Windows 10?
Citera
2017-05-05, 17:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kolla så att nätverkskablarna är inkopplade i rätt uttag, kör själv med en mediabox och fiber från Bahnhof där kabeln för bredband med ett svart streck vid boxen är inkopplad i uttag 1 samtidigt som kabeln med 2 svarta streck för tv är inkopplad i uttag 4.
Om du har rätt inkopplat så kan det ändå vara värt att testa andra uttag samt starta om boxen genom att dra ut strömmen.

Är det en gammal dator? Kolla så att du inte har virus ...kör du med Windows 10?

Har en helt okej pc, har även provat med andra enheter så det beror inte på virus iallafall. Kan det vara möjligt att det är fiberdosan som tjallar? Har återigen varit i kontakt med Bahnhofs support, men skulle nästan vilja påstå att deras support är värre än Viasats.

Nu har jag iallafall lyckats få en print på uppkopplingen (17:10 2017-05-05). https://gyazo.com/7def02a075784e9b6e457cbc8ab1227e detta är vad jag får ut av 250/100...
Citera
2017-05-05, 19:51
  #6
Medlem
Kan väl inte vara så svårt att fela. Rakkoppla 2 enheter med kabel till fiberkonvetern. Byt kabel. Starta om den fiberkonvetern. Din operatör kan väl omöjligt behöva mer felsökning för att felanmäla till stadsnätet.

Är det inte fel på dina grejer är det väl fel på konvertern, sfp:erna eller fibern.
Citera
2017-05-06, 00:36
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maerc
Har en helt okej pc, har även provat med andra enheter så det beror inte på virus iallafall. Kan det vara möjligt att det är fiberdosan som tjallar? Har återigen varit i kontakt med Bahnhofs support, men skulle nästan vilja påstå att deras support är värre än Viasats.

Nu har jag iallafall lyckats få en print på uppkopplingen (17:10 2017-05-05). https://gyazo.com/7def02a075784e9b6e457cbc8ab1227e detta är vad jag får ut av 250/100...

Bahnhof vet nog inget om din fiberkonverter. Den tillhör ju inte dem utan de som levererar fibern. De olika uttagen är för dator, TV och telefoni. Vilket uttag som är vad brukar finnas i bruksanvisningen du fått av fiberleverantören.
Citera
2017-05-09, 01:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohya
Kan väl inte vara så svårt att fela. Rakkoppla 2 enheter med kabel till fiberkonvetern. Byt kabel. Starta om den fiberkonvetern. Din operatör kan väl omöjligt behöva mer felsökning för att felanmäla till stadsnätet.

Är det inte fel på dina grejer är det väl fel på konvertern, sfp:erna eller fibern.



Gör som ovanstående säger, ring sedan din ISP.

Säkerställa bara att felet INTE sitter på din sida dvs. Testa två kablar, två datorer samt. godkänner utskick av tekniker så blir det nog löst.

Kolla även så nätverkskortet stödjer 100mbit och att du använder cat5e/cat6e.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback