Ska man göra det rättvist bör man ta upp kostnaden för sin "del" av kryddorna. Använder du ett (1) lagerblad i en påse med 30 blad räknar du med 1/30-del av priset på påsen (typ 34 öre).
Men det handlar å andra sidan inte om någon exakt vetenskap, egentligen är det väl skit samma om det kostar 60 eller 100 kronor. Poängen är (tror jag) att inspirera människor att laga riktig mat även fast plånboken är tunn.
Själva poängen tycker jag är bra. Var mest bara nyfiken på hur de räknade ut 80 kr per maträtt.
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag kan ändå tycka att denna reklamen är tveksam.
Jag menar att det inte är svårt att vid ett få antal tillfällen laga mat till 4 pers. för 80:-
Men.
Att under lång tid, varje dag, för en familj om 4 pers. alltid lyckas hållas sig runt 80:- inte är möjligt.
Förutsatt att det är under normala omständigheter och med en familjs önskan att på alla sätt få mångsidig kost. Kött, fågel, fisk och mittemellan.... Varierade såser och varierade tillbehör.
80:-/dag?
Nix.
Det handlar inte om 80 kr per dag, utan 80 kr för en enda maträtt (lunch eller middag antar jag utan att ha sett reklamen). Om det handlar om 80 kr för en maträtt, och ändå ha vällagad och varierad mat varje dag, så borde det inte vara lika omöjligt.
Nä precis, ska man ha kött eller grönsaker sticker det fort iväg.
För att klara 80 sek per dag för fyra personer så får man nog hålla sig till potatis och mjölmat.
Typ pannkaka, raggmunkar, palt, plättar, potatisbullar.
80 kronor per måltid.
Och nej, du behöver inte hålla dig till pannkaka och raggmunk. Ett av deras förslag är "kyckling i ugn med citron och rotfrukter". Låter gott tycker jag.
Kostnadsberäkning: https://www.coop.se/Recept--mat/4-pe...yckling-i-ugn/
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Själva poängen tycker jag är bra. Var mest bara nyfiken på hur de räknade ut 80 kr per maträtt.
Citat från Coops hemsida:
Citat:
Kostnaden för 4 personer beräknas på den mängd av varje enskild ingrediens som används i receptet. Man kan behöva köpa en större förpackning av ingredienserna än den mängd som används i recepten och då blir varukorgen dyrare än 80 kronor. Då har kunden ingredienser kvar till ytterligare matlagning.
Men ånyo 24/7....
Att fixa lågbudget 4-5 tillfällen. Inga problem.
Till vardags i vardagen, med variation, till fri variation, 4 pers + 80:- /dag.
Fungerar ett antal gånger men inte till vardags som en regel.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!