• 1
  • 2
2017-05-04, 20:18
Medlem
mjukmjukares avatar
Med anledning av en större matkedjas TV-Reklam där Lotta Lundgren (Historieätarna och Landet Brunsås) gör reklam för maträtter som kostar 80:- för 4 personer....!!!

Vilken rätt skulle du laga under dom villkoren?

Citera
2017-05-04, 20:43
Medlem
Sqrbankens avatar
Fiskpinnar med kokt potatis, falukorv med makaroner, linssoppa med ett ok bröd till. Typ såna saker antar jag!
Citera
2017-05-04, 20:53
Medlem
4yoonlys avatar
Lite som ovan!

Ugnsstekt falukorv med potatismos...

Har man kryddorna så en tomat, 1 äpple, 1 lök, potatis och falukorv, mjölk, smör
Borde man kunna fixa för 80 spänn...

Det kanske även kan gå med ärtsoppa och pannkakor men tveksamt...

Spagetti Carbonara (med ett paket bacon) skulle nog också lätt gå under 80 spänn för fyra...

Även hamburgare och pommes (ICA pommes som lätt är för fyra pers kostar ju typ 12-13 spänn)

Tror man kan laga Lasagne för fyra pers under 80 spänn också faktiskt...
Citera
2017-05-04, 23:09
Moderator
Allaballawallas avatar
För att det här inte ska utvecklas till en listtråd krävs mer än bara namndroppande av olika maträtter.

/Mod
Citera
2017-05-05, 09:18
Medlem
Konstig fråga. 80 kr för fyra pers är ju jättemycket. Varför ens föreslå att köpa dyr falukorv eller färdiga skräphamburgare när man kan få rent fint kött för mindre pengar.

Vad vill reklamen egentligen? Det är nåt lurt med den.
Citera
2017-05-05, 10:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Med anledning av en större matkedjas TV-Reklam där Lotta Lundgren (Historieätarna och Landet Brunsås) gör reklam för maträtter som kostar 80:- för 4 personer....!!!

Det ska väl gå om man vill, bara spana efter billigt kött.
Och det kan man använda matpriskollen till, och sen nån affär med billiga grönsaker.
Typ nån invandrar affär, netto eller willys.
Så är jag rätt säker på man kan laga en utmärkt måltid.
Dock kräver ju det mer av en själv och planering.
Och just portions storleken är viktig, så noll spill förekommer.

Så då ska det gå göra en mycket god måltid.
Citera
2017-05-05, 16:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
Konstig fråga. 80 kr för fyra pers är ju jättemycket. Varför ens föreslå att köpa dyr falukorv eller färdiga skräphamburgare när man kan få rent fint kött för mindre pengar.

Vad vill reklamen egentligen? Det är nåt lurt med den.

Reklamen vill sälja in varumärket Coop, skapa tittare till deras hemsida, få kunder att köpa mat i deras butiker samt att kunderna ska laga vettig mat även fast de har ont om pengar.

Och det sistnämnda tycker jag är hedervärt. Låg budget behöver inte innebära skitmat, det finns massor med bra middagar för 80 kronor.

Citat:

Pasta Norma, Chicken piri piri, Vietnamesisk kycklingnudelsoppa, fläsklägg och rotmos, bondomelett ... listan kan göras lång

Idag gör jag en spagetti med köttfärssås och den kostar visserligen strax över 20 kr per person men det beror på att jag haft i en jävla massa vin.
Senast redigerad av madtop 2017-05-05 kl. 16:17.
Citera
2017-05-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Reklamen vill sälja in varumärket Coop, skapa tittare till deras hemsida, få kunder att köpa mat i deras butiker samt att kunderna ska laga vettig mat även fast de har ont om pengar.

Och det sistnämnda tycker jag är hedervärt. Låg budget behöver inte innebära skitmat, det finns massor med bra middagar för 80 kronor.

Då är jag med, och du med. Kollar inte själv på tv så har inte sett reklamen.

Reklamen verkar inte fungera helt ut eftersom folk här ovan föreslår att köpa just skräp istället för att laga från rena råvaror, eller så har dom inte heller sett den och skulle behöva lära sig något.
Citera
2017-05-05, 17:02
Medlem
Jag har inte sett reklamen. Får man lov att ha vissa saker hemma (kryddor etc), eller är det tänkt att man ska köpa exakt allt i butiken innan man lagar sin rätt för 80 kr för 4 pers? Vad jag föreslår skulle nämligen variera beroende på om jag redan har vissa saker hemma, eller om jag måste köpa allt för att kunna tillaga rätten.
Citera
2017-05-05, 17:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Jag har inte sett reklamen. Får man lov att ha vissa saker hemma (kryddor etc), eller är det tänkt att man ska köpa exakt allt i butiken innan man lagar sin rätt för 80 kr för 4 pers? Vad jag föreslår skulle nämligen variera beroende på om jag redan har vissa saker hemma, eller om jag måste köpa allt för att kunna tillaga rätten.

Ska man göra det rättvist bör man ta upp kostnaden för sin "del" av kryddorna. Använder du ett (1) lagerblad i en påse med 30 blad räknar du med 1/30-del av priset på påsen (typ 34 öre).

Men det handlar å andra sidan inte om någon exakt vetenskap, egentligen är det väl skit samma om det kostar 60 eller 100 kronor. Poängen är (tror jag) att inspirera människor att laga riktig mat även fast plånboken är tunn.
Citera
2017-05-05, 17:21
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag kan ändå tycka att denna reklamen är tveksam.
Jag menar att det inte är svårt att vid ett få antal tillfällen laga mat till 4 pers. för 80:-
Men.
Att under lång tid, varje dag, för en familj om 4 pers. alltid lyckas hållas sig runt 80:- inte är möjligt.
Förutsatt att det är under normala omständigheter och med en familjs önskan att på alla sätt få mångsidig kost. Kött, fågel, fisk och mittemellan.... Varierade såser och varierade tillbehör.
80:-/dag?
Nix.

Citera
2017-05-05, 17:23
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Jag kan ändå tycka att denna reklamen är tveksam.
Jag menar att det inte är svårt att vid ett få antal tillfällen laga mat till 4 pers. för 80:-
Men.
Att under lång tid, varje dag, för en familj om 4 pers. alltid lyckas hållas sig runt 80:- inte är möjligt.
Förutsatt att det är under normala omständigheter och med en familjs önskan att på alla sätt få mångsidig kost. Kött, fågel, fisk och mittemellan.... Varierade såser och varierade tillbehör.
80:-/dag?
Nix.

Nä precis, ska man ha kött eller grönsaker sticker det fort iväg.
För att klara 80 sek per dag för fyra personer så får man nog hålla sig till potatis och mjölmat.
Typ pannkaka, raggmunkar, palt, plättar, potatisbullar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in