Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 18:27
  #1
Medlem
Hillbilly98s avatar
Om man inte klara gymnasiearbete så vet jag att man inte kan gå vidare till högskola (säger iaf min syo). Men om jag vill plugga vidare, måste jag gå om hela gymnasiet då och göra gymnasiearbetet för att få plugga vidare?
Citera
2017-05-04, 18:29
  #2
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Om man inte klara gymnasiearbete så vet jag att man inte kan gå vidare till högskola (säger iaf min syo). Men om jag vill plugga vidare, måste jag gå om hela gymnasiet då och göra gymnasiearbetet för att få plugga vidare?

Du behöver knappast gå om alla kurser som du fått godkänt i. Ett tips är att prata mer med din syo, de brukar kunna sånt där.
Citera
2017-05-04, 19:52
  #3
Medlem
raajtans avatar
Det enda du behöver göra, är att läsa upp de resterande kurserna/läsa om det du inte klarat
Citera
2017-05-04, 20:46
  #4
Medlem
Hillbilly98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
Det enda du behöver göra, är att läsa upp de resterande kurserna/läsa om det du inte klarat

Gymnasiearbetet har inget med några kurser att göra.....Det ger mig bara en examen som bland annat gör så att jag kan plugga vidare.
Citera
2017-05-04, 20:56
  #5
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Om man inte klara gymnasiearbete så vet jag att man inte kan gå vidare till högskola (säger iaf min syo). Men om jag vill plugga vidare, måste jag gå om hela gymnasiet då och göra gymnasiearbetet för att få plugga vidare?

Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Gymnasiearbetet har inget med några kurser att göra.....Det ger mig bara en examen som bland annat gör så att jag kan plugga vidare.

Om det enda du missat är gymnasiearbetet så behöver du bara göra om gymnasiearbetet, inget mer.
Citera
2017-05-04, 23:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Gymnasiearbetet har inget med några kurser att göra.....Det ger mig bara en examen som bland annat gör så att jag kan plugga vidare.
Det är en kurs
Citera
2017-05-20, 20:20
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tänk på regel 0.01.
Rubrik korrigerad.
Utgången rubrik: Gymnasiearbete.
Ny rubrik: Gymnasiearbete (Gå om hela gymnasiet för att få göra om gymnasiearbetet?//Mod.)

//Mod.
Citera
2017-05-20, 20:31
  #8
Medlem
de.Montforts avatar
Du kan alltid ta kursen på Komvux eller läsa en 100p kurs för att ta igen förlorad poäng. På Komvux läser man i egen takt. Klarar man 100p kurs på 2 månader är man klar.
Citera
2017-05-20, 20:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Du kan alltid ta kursen på Komvux eller läsa en 100p kurs för att ta igen förlorad poäng. På Komvux läser man i egen takt. Klarar man 100p kurs på 2 månader är man klar.

Han kan ej "ta igen" de 100p som gymnasiearbetet ger genom att läsa en annan 100p-kurs. Gymnasiearbetet är obligatoriskt för att kunna få ett gymnasieexamen utfärdat.

Hur som helst, misslyckas du med gymnasiearbetet så får du genomföra kursen via Komvux.
Citera
2017-05-21, 07:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Om man inte klara gymnasiearbete så vet jag att man inte kan gå vidare till högskola (säger iaf min syo). Men om jag vill plugga vidare, måste jag gå om hela gymnasiet då och göra gymnasiearbetet för att få plugga vidare?

Bara gör det förbaskade arbetet. När du söker till högskola behöver du förmodligen kunna konkurrera i gruppen för icke kompletterade betyg, för den är störst. Vad är problemet med att skriva ett arbete? Varför vill du inte göra det?
Citera
2017-05-21, 09:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Om man inte klara gymnasiearbete så vet jag att man inte kan gå vidare till högskola (säger iaf min syo). Men om jag vill plugga vidare, måste jag gå om hela gymnasiet då och göra gymnasiearbetet för att få plugga vidare?

Som folk säger så räcker det med att läs den kursen på komvux, eller prövar den.
Om du inte vill läsa vidare direkt, utan istället väljer att arbeta i tre år (på minst 50%) så blir du också behörig genom något som kallas reell kompetens, doc så krävs minst E i kurserna:
Svenska 1-3
Matematik 1
Engelska 5-6
Samhällskunskap 1 (dvs 1b eller 1a1+1a2)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback