Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 18:00
  #1
Medlem
Hej!

Jag är 17 år gammal och går Teknik, driver eget företag där jag säljer system till lokala företag. Jag arbetar för det mesta hemma vid min stationära dator men vill ha en laptop att ha med när jag ska träffa kunder. Även om jag är bortrest så hade det varit skönt å ha.

Söker då en Macbook men vill inte lägga ner så mycket pengar som det kostar att köpa en ny. Funderar på att köpa en begagnad.
Har kollat mycket på Pro 13", och att den är nyare än Late 2013 känns som ett måste då den blir tunnare och lättare. En sådan med hyffsat-lägsta specifikationer ligger på ca 6000-6500kr. Är det värt det? Kommer den kännas slö? Arbetar bara i webbläsaren, dock krävande saker.

Har inte kollat så mycket på Air då jag fått för mig att mousepaden inte är lika vänlig för arbete, mycket drag and drop.
Har jag fel? Annars kanske en nyare Air är ett alternativ, men retina skärmen är lockande.

Behöver råd!

Skriv vad ni vill, allt uppskattas!

mvh
Citera
2017-05-04, 18:17
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blashkrack
Har kollat mycket på Pro 13", och att den är nyare än Late 2013 känns som ett måste då den blir tunnare och lättare. En sådan med hyffsat-lägsta specifikationer ligger på ca 6000-6500kr. Är det värt det? Kommer den kännas slö? Arbetar bara i webbläsaren, dock krävande saker.

Krävande saker i webbläsaren? Då är det väl servern du jobbar mot som får arbeta eller jobbar du lokalt och utvecklar javascriptspel eller sånt?

Om du inte har något direkt behov att flytta runt datorn för mycket, längre resor och sånt, skulle jag satsa på en M Pro. En från 2012 räcker för de flestas behov, behöver du snabbare sätter du in SSD. En mid 2012 får du öf 3-4000.

Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Man måste vara 18 år för att nyttja Flashback. Hejdå

Blev varnad nyligen för att påpekat att någon var under 18. Var tydligen trams-off topic. Riklig mens hos "de som bestämmer".
Citera
2017-05-04, 18:28
  #3
Medlem
Att ha en lätt och smidig dator att bära är A och O
Citera
2017-05-04, 19:20
  #4
Medlem
Sweenietods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blashkrack
Att ha en lätt och smidig dator att bära är A och O
Jo, jag har den dära 11,6 tummaren och den är mindre än ett kollegieblock och tunn och smidig, 1 kg .. Men ändock skall jag sälja den. Blir Pro med retinaskärm, även om den väger 0,5 kg mer.
Citera
2017-05-04, 20:33
  #5
Medlem
Drdeoos avatar
Köp en Pro,
Köpte själv en Air men så fort man ska göra lite tyngre saker så blir man bara frustrerad
Citera
2017-05-04, 20:38
  #6
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blashkrack
Att ha en lätt och smidig dator att bära är A och O

Tycker du skall känna på en Pro. Visst är den tyngre men det rör sig om 700 gram kanske. Sluta bära runt på Red Bull och annat skit så jämnar det ut sig.

EDIT: Varför skall du ha en Mac? Köp en beggad Sony Vaio för 3000 så har du en 13" som väger 1,06kg.
__________________
Senast redigerad av ElvisFan 2017-05-04 kl. 20:40.
Citera
2017-05-04, 20:41
  #7
Medlem
Snapple-s avatar
Det känns lite lustigt att du inte vet detta själv, då du säger dig arbeta med att sälja datorer till företag?

Jag föreslår att du köper in en dator som du faktiskt kan sälja på kunderna, dvs visa upp den och säga -titta här, denna modellen är superbra!

Ingen idé att köpa en Mac, då merparten av de företag som du säljer in produkter till inte använder Mac datorer.
Citera
2017-05-04, 20:47
  #8
Medlem
Köp MacBook Pro med SSD (viktigt, eller installera en själv). 2012 års modell räcker gott och väl, men kolla Blocket och se vad du kan få fram.

Datorerna är grymma som satan, bästa laptopen du kan ha.
Citera
2017-05-05, 23:21
  #9
Medlem
systems avatar
TS driver eget, säljer system till lokala företag.
Ok. Det säger mig inte ett skit.

TS vill ha laptop för kundträffar. Begagnad laptop funkar.
Bra prestanda för pengar får man om man backar några år. Jag vet själv, då jag köpt och sålt saker som passat olika bra i min vardag.

TS säger att krävande webapplikationer förekommer.
Ok, här kommer första egentliga kravet. Svårbedömt dock, då inga specar nämns förutom "krävande saker".

TS snackar om mousepad.
Ärligt talat - jag vet inte vad "mousepad" är. Jag kör halvnya och äldre bärbara Macar med en _mycket_ hög effektivitet. Delvis tack vare de tekniker som erbjöds då dessa maskiner levererades, delvis för att jag verkligen använde dem. Vilket få gör, vad jag erfarit. (Deras förlust.)

TS undrar om Pro eller Air är bäst.
Pro är såklart kraftigare än Air.
Air är såklart lättare att bära än Air.


Min egen sammanfattning

Frågan Pro vs Air = fel.
Frågan är hur TS ska få så mycket pang för pengarna som möjligt då TS är både mobil och stationär.

Jag undrar om inte TS skulle skaffa:
1 st bärbar Air för runt 1800 kr. Backa typ ca 5 år i tiden. En bra maskin går att finna för de pengarna, jag lovar. SSD, hyggligt snabb om du bara ska anteckna saker från kundmöten. Japp.

Sedan
7000 kr för en dator på kontoret.
Det kan vara en iMac eller en - ja faktiskt - Mac Pro. De sistnämnda finns att hitta. Har plats för backup-diskar av ditt externa arbete också.

Glöm aldrig säkerhet.

Köp, ställ den på golvet och koppla in tangentbord, valfri mus och skärm.
Citera
2017-05-06, 18:55
  #10
Medlem
studioxswes avatar
När jag var 17 var jag kostnadseffektiv. Jag köpte dyra saker men inte lyxiga saker. Tycker absolut inte du ska köpa en ny mac då andrahandsvärdet är bra. Min första dator jag köpte på mitt egna bolag var en begagnad macbook.

Tänk hellre utefter vad du vill ha för anslutningar, apple har ju ändrat sig en hel del. Nyare datorer har ju BARA usb-c anslutningar så glöm ett USB minne eller externt tangentbord, mus eller skärm (som inte klarar dito)

Macbook Air är faktiskt ett superbra val, bra anslutningar och lätt. Även äldre MacBook kan funka bra.
Citera
2017-05-06, 20:44
  #11
Medlem
Däremot börjar prestandan på Air bli väldigt trött.
Bättre i så fall om man inte vill ha USB-C att välja en något tidigare MBPr.

Däremot är det sällan värt att köpa första gen när det kommer till macdatorer, dvs när apple gör om dem. Ofta brukar dem vara väldigt dyra, som med MBPT (där T står för touchpad).
Då är det bättre att vänta tills nästa uppgradering då priset ofta brukar gå ner någon/några tusenlappar. Framför allt när Apple gör den "nya" tekniken standard i alla sina datorer.
Det var precis vad som hände med Macbook pro retina kontra macbook pro utan retina.

Med andra ord, har du tid att vänta gör det, måste du ha det nu och kan tänka dig USBC kör på dem nya, kan du inte det köp en äldre mpbr.

Vidare så är det WWDC om bara några få veckor. Apple är kända för att dem brukar uppgradera åtminstone någon av deras datorer då.
Följer man https://buyersguide.macrumors.com/#Mac så är det snart dags för en uppgradering på vanliga macbook, och Air (ifall inte den läggs ner till förmån för Macbook) har inte uppdaterats på strax över 2år.
__________________
Senast redigerad av zatanized 2017-05-06 kl. 20:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback