Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 14:40
  #1
Medlem
Funderar på att bygga mig en gaming rig men har dålig koll på PC marknaden då jag använt Mac i flera år.

Jag vet att 1000- serien av Geforce varit ute något år nu (?) och även AMD kom med sina 470 och 480 etc?

När tror man att nästa generation skall komma?
Vill helst göra ett köp vid generationsskiftet.

Om det är långt kvar, vad anses idag vara mest prestanda per krona när det gäller GPU ? Brukar ju sällan vara det bästa kortet 1080 utan snarare 1060 Geforce tex?

Kommer nästa CPU vara en stor uppgradering i kraft tro?

Många frågor, hoppas folk har svar!
Mvh
Citera
2017-05-04, 15:27
  #2
Avstängd
Plaguetongues avatar
nästa vår kanske eller till vintern, dom har ju inte släppt nåt datum än vad jag vet
Citera
2017-05-04, 15:52
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
Nästa Intel HEDT-plattform kommer att finnas tillgänglig i Juni.
6-12 kärniga Skylake-X och 4-kärniga Kabylake-X.

Nästa mainstreamplattform med ryktas det om upp till 6-kärniga Coffee lake kommer i Augusti.

AMD Vega skall komma före Juli.

Jag har för mig att jag har sett något om nya Nvidiakort med men jag vet inte säkert och vet inte var jag skall hitta det. Volta släpps väl antagligen i år åtminstone.

Allt under GTX 1060 ger sämre prestanda per krona. GTX 1060 klarar av 1080p-spelande bra så är det det man är ute efter går det väl kanske att resonera att det ovan inte är lönt. Skall man mäta prestanda / krona är ju frågan om man skall göra det bara för grafikkortet eller se på hela datorns prestanda och kostnad med. Är en dubbelt så bra presterande dator för 15 000 kr mindre prisvärd än den för 10 000 kr? (Nu kanske inte de priserna stämmer och man hade behövt betala mer än så och lagringsmedium och CPU öker ju antagligen inte så mycket i prestanda.)

Från 6 och 8-kärniga Broadwell-E till Skylake-X antar jag att man får både IPC och klockhastighetsökningar, lägger man ihop dem båda kanske man kunde hoppats på typ 30% eller så? Jag vet inte. För en sexkärnig Coffee Lake emot en fyrkärnig Skylake kanske 50%? Så just det är ju bra.

Jämför man dock fyrkärnig Skylake idag mot åttakärnig Ryzen så får man ju redan där mycket högre prestanda med den senare men det märks ju inte i spel av idag, skulle Intel prissätta sin sexkärniga Skylake-X eller åtminstone Coffee Lake likvärdigt med Ryzen 7 så kan man ju tänka sig högre IPC-prestanda och överklockningspotential där med bättre spelprestanda som följd och kanske likvärdig flerkärnig prestanda trots avsaknad av 2 kärnor just för att de övriga 6 är bättre.

På grafikkortssidan skall väl Vega ha stöd för FreeSync 2 vilket jag inte vet vad det innebär men jag kan ju tänka mig saker som HDR, högre upplösning, högre bandbredd generellt / stöd för FreeSync på 4K-displayer eller så om de nu inte har det nu.
http://www.anandtech.com/show/10967/...-of-hdr-gaming

För AMD Zen/Ryzen skall det väl komma en mer entusiastversion av chipsetet .. någon gång men uppgradering av processorerna till nästa generation / förbättring av dem är ju först nästa år.

Skall du köpa nu tycker jag Ryzen 5 1600, 1600X, 7 1700 eller 1700X eller i7 7700K.
Vill du ha Intelprestanda i spel men fler än fyra kärnor kan du ju vänta till i slutet av Juni och köpa X299 och Intel i7 .. 7800K eller vad den kan tänkas heta, den kommer ju kosta mer än AMDs sexkärniga och kanske mer i nivå med AMDs åttakärniga kan man tänka sig? Kanske mer än så t.o.m.?
Rimligtvis blir mainstreammodellen om den nu släpps i Augusti billigare, fast kanske är det bara en utannonsering då och tillgängliga först senare? Jag vet inte inte. Entusiastmodellerna har ju eventuellt bättre anslutningsmöjligheter för dittan och dattan men det kanske inte spelar någon direkt roll för dig.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-05-04 kl. 16:04.
Citera
2017-05-04, 16:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Funderar på att bygga mig en gaming rig men har dålig koll på PC marknaden då jag använt Mac i flera år.

Jag vet att 1000- serien av Geforce varit ute något år nu (?) och även AMD kom med sina 470 och 480 etc?

När tror man att nästa generation skall komma?
Vill helst göra ett köp vid generationsskiftet.

Vega kommer under q2 så lär vara här snart men den konkurrerar med pascal så inget allt för spännande. Nästa generation kommer förmodligen inte detta år.

Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Om det är långt kvar, vad anses idag vara mest prestanda per krona när det gäller GPU ? Brukar ju sällan vara det bästa kortet 1080 utan snarare 1060 Geforce tex?

470/480 är bäst prestanda per krona i dagsläget. Emellanåt 1060 om det kommer någon bra rea men oftast är 470/480 det bättre valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Kommer nästa CPU vara en stor uppgradering i kraft tro?
Mvh

Nej förmodligen inte om det är gaming du pratar om. Dagens cpu'er duger gott för kommande spel och cpu kraften har stått ganska stilla i många år. Vi har fått se under 10% förbättring från generation till generation så nästa lär väl inte heller vara någon större förbättring.
Citera
2017-05-04, 16:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Vega kommer under q2 så lär vara här snart men den konkurrerar med pascal så inget allt för spännande. Nästa generation kommer förmodligen inte detta år.



470/480 är bäst prestanda per krona i dagsläget. Emellanåt 1060 om det kommer någon bra rea men oftast är 470/480 det bättre valet.



Nej förmodligen inte om det är gaming du pratar om. Dagens cpu'er duger gott för kommande spel och cpu kraften har stått ganska stilla i många år. Vi har fått se under 10% förbättring från generation till generation så nästa lär väl inte heller vara någon större förbättring.

Såg att AMD redan är ute med 500-serien som alltså är en ny version av 400-serien fast till samma pris AKA ingen större skillnad i prestanda.

Hur kommer det sig att CPUerna inte blir bättre?
Tänker på allt snack om hur "snabbt utvecklingen går framåt" och att denna utveckling skall vara exponentiell ?
Citera
2017-05-04, 17:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Hur kommer det sig att CPUerna inte blir bättre?
Tänker på allt snack om hur "snabbt utvecklingen går framåt" och att denna utveckling skall vara exponentiell ?

Bra fråga. Vissa säger att det är för att vi närmar oss en vägg på hur mycket vi kan få ut från Kisel, i dagsläget ligger vi på 14nm och "väggen" är vid ca. 7nm? Det är kanske även så för att Intel har varit själva på cpu marknaden och inte haft något större behov att utveckla och uppfinna. Däremot har mycket vikt lagts på energieffektivitet i cpu'er, laptops osv har krävt detta.

Grafikkort är den viktigaste delen för spel, så spel kanske inte är rätt sätt att se den egentliga kraften i en cpu samt dess utveckling.
Citera
2017-05-04, 17:44
  #7
Medlem
bl-gr-ns avatar
Det pratas om GDDR6 minnen, i grafikkort som ska finnas till julhandeln 2017, vilket kan betyda att nästa generation grafikkort kommer med dem i vinter?
Citera
2017-05-08, 11:05
  #8
Medlem
Sikkans avatar
AMD släpper nu i vår/sommar sina nya VEGA-kort. På papperet och pre-benchs verkar lova mycket gott! Deras senaste "uppdatering" RX 570/580 är ju ett skämt tyvärr.
Citera
2017-05-08, 17:14
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Undrar om inte AMDs APUer blir bäst.

CPU och GPU i samma chip ger ju en fördel vid kylningen eftersom man bara behöver en kylare och kan kosta på den lite mer.

https://www.kitguru.net/components/c...-world-record/

En APU + Vega kort i dual graphics mod kan ju vara nåt också. När kommer APUerna.

OK, slutet på året, Pinnacle Ridge för desktops:
Innan det kommer APUer för laptops, Raven Ridge.
http://wccftech.com/amd-pinnacle-rid...ors-confirmed/
http://wccftech.com/amd-pinnacle-ridge-cpu-zen-2-core/
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-05-08 kl. 17:34.
Citera
2017-05-21, 18:46
  #10
Medlem
Pixm0s avatar
https://images.discordapp.net/.eJwNz...750&height=422
Citera
2017-05-21, 20:33
  #11
Medlem
Utvecklingen av CPU har som folk redan har skrivit stagnerat. CPU har en klockfrekvens som har legat på mellan 3,0-4,3GHz i snart 5-6 år nu. Antalet instruktioner har givetvis ökat genom flera kärnor i en enhet, men det finns ett antal begränsningar utanför kärnorna. Just nu befinner vi oss i en stor analogi till Einsteins generella och specifika relativitetsteori då teknikerna inte kan öka flyttalsoperationerna för att vi då behöver öka längden på ett flyttal, som i nuläget bekant är på 64 bitar. För att öka längden till 128 bitar behöver vi öka storleken på kärnan och öka storleken på enheten, vilket vi som bekant inte vill göra. Vi har alltså klassikern, ju snabbare vi går desto större blir vi.

Istället jobbar företagen med minneshanteringen och registratorerna. Ofta är det registratorerna och cache-RAM som är flaskhalsen (redan i dagens system) och här finns det mer att göra än att försöka paketera in 128 bitars flyttal till kärnan. Sambandet mellan Northbridge och CPU är också något som ger en markant skillnad i flyttalsoperationer.

Att AMD och Intel anser att det är bra att kombinera GPU med CPU gör ju inte saken bättre. Vem använder moderkortets interna grafik vid spel? En GPU är som bekant inte heller lämpad för att beräkna de saker som CPU beräknar, så vi kan inte använda en GPU istället för CPU.


Vill man snabba upp sin dator är det nog inte CPUn som man skall byta, utan kringliggande utrustning. Att bara byta sin gamla snurrdisk till en Samsung M2 kommer att snabba upp datorn rejält. Dock behöver du naturligtvis byta moderkort för M2, men om du har en Intel I3-I7 redan så kan du göra detta utan att byta CPU.
Citera
2017-05-22, 06:01
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att AMD och Intel anser att det är bra att kombinera GPU med CPU gör ju inte saken bättre. Vem använder moderkortets interna grafik vid spel? En GPU är som bekant inte heller lämpad för att beräkna de saker som CPU beräknar, så vi kan inte använda en GPU istället för CPU.

Du har nog missuppfattat en del där.

AMDs APU:
http://hexus.net/tech/news/cpu/64405...s-kaveri-apus/

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=gAOV09kdjzM
https://www.youtube.com/watch?v=Hc72CvqS54o

CPU använder GPU-kärnor när den behöver det. Eftersom både CPU och GPU ligger på samma chip kommunicerar de inte över PCIe-bussen utan direkt.
Kolla vad som menas med hUMA, HQ och HSA.

I kommande APUer kan man antagligen pressa in både fler CPU- och GPU-kärnor.
Har inte sett några siffror på de nya.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback