Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 02:06
  #1
Medlem
Ja jag har lite film idéer men har inte möjlighet att filma dessa scener själv. Jag har hittat en massa siter som säljer material, så kallat 'stock footage film' men alla är ju hutlöst dyra, vissa tar tusenlappar för några sekunder film Videoblocks är väl det närmsta jag hittat som är någlunda intressant och billigt, men problemet är att allt jag vill ha är så kallad användarbidrag som kostar extra

Tips?
Citera
2017-05-04, 02:24
  #2
Medlem
Vad är det för slags klipp du vill ha? Menar, det finns ju ganska mycket att välja på: Naturfilmer, resefilmer, privata fylleklipp, rörlig abstrakt konst, myrornas krig, porrfilm?
Citera
2017-05-04, 14:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vad är det för slags klipp du vill ha? Menar, det finns ju ganska mycket att välja på: Naturfilmer, resefilmer, privata fylleklipp, rörlig abstrakt konst, myrornas krig, porrfilm?

Söker samma material som man kan hitta på videoblocks, filmsupply, shutterstock etc. Vanliga klipp som går att använda som utfyllnad i instruktionsvideos.
Citera
2017-05-04, 14:30
  #4
Medlem
Guffel2s avatar
Om du inte är så kinkig med upplösning kan det vara värt att kolla archive.org
Citera
2017-05-05, 12:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Om du inte är så kinkig med upplösning kan det vara värt att kolla archive.org

Tack för tipset, alltid värt att undersöka.
Citera
2017-05-10, 19:28
  #6
Medlem
Situationss avatar
Du kan ju alltid prova att googla på "public domain movies", och se ifall du hittar videoklipp som går att återanvända till ditt projekt! Glöm inte att nämna ursprungskällorna till materialet i eftertexten bara
Citera
2017-05-12, 23:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Du kan ju alltid prova att googla på "public domain movies", och se ifall du hittar videoklipp som går att återanvända till ditt projekt! Glöm inte att nämna ursprungskällorna till materialet i eftertexten bara

Tack för tipset men jag måste äga rättigheterna till klipp jag använder, kan bli en jädrans shit storm annars.
Citera
2017-05-14, 16:53
  #8
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojge
Tack för tipset men jag måste äga rättigheterna till klipp jag använder, kan bli en jädrans shit storm annars.

Jag har verkligen ingen stenkoll på den juridiska aspekten, men jag har fått för mig att de verk som klassas som public domain inte har någon ägare över huvud taget (det vill säga att vem som helst får använda sig av materialet). Jag vet dock inte exakt hur det fungerar i Europa, och det är inte säkert att samma regler gäller här som i (exempelvis) USA. Hur som helst så går det säkerligen att googla sig fram till vad som gäller om man vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback