Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 22:05
  #1
Medlem
Varför är rödhåriga tjejer alltid mycket vitare i huden än andra vita brunetter/blondiner?
Citera
2017-05-03, 22:27
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det är en form av utvecklingsstörning, Vänsterhänta har också en utvecklingsstörning.
Citera
2017-05-03, 22:27
  #3
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Varför är rödhåriga tjejer alltid mycket vitare i huden än andra vita brunetter/blondiner?


Möjligt att rött hår hänger samman med de pigment som så ofta gör att rödhåriga är på sin höjd kräftröda (ej brunbrända) och fräkniga. Om ej kritvita. Antingen eller.
En sammansatt och ej ovanlig kombo som rent pigment/hudtekniskt vållar vitt eller signalrött.
Mer frekvent av leverfläckar?
Och möjligen ökad risk för hudcancer vid stor solutsatthet.

Citera
2017-05-04, 00:45
  #4
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Varför är rödhåriga tjejer alltid mycket vitare i huden än andra vita brunetter/blondiner?
Det finns två sorters färgpigment i håret, eumelanin, som i sig självt är svart/mörkbrunt, och phaeomelanin i sig självt som snarast är orange. Rödhåriga har mycket phaeomelanin och lite eumelanin. Och det är bara eumelanin som kan göra huden mörk.
Citera
2017-05-04, 19:47
  #5
Medlem
Man kan säga att pigmenten främst "samlas" i fräknarna som dom oftast har. Resten av huden blir således vitare och extra sårbar för solen.
Citera
2017-05-04, 20:13
  #6
Medlem
Jag fäster mig även vid att TS fråga rör just rödhåriga tjejer. Finns det en verklig könsdifferens, eller är det bara så att vi män (till vilka jag gissar TS hör!) har en större benägenhet att notera kroppsliga drag hos det motsatta könet? Eller har det att göra med klädvanor?
Citera
2017-05-08, 13:14
  #7
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns två sorters färgpigment i håret, eumelanin, som i sig självt är svart/mörkbrunt, och phaeomelanin i sig självt som snarast är orange. Rödhåriga har mycket phaeomelanin och lite eumelanin. Och det är bara eumelanin som kan göra huden mörk.

Jämför man med andra djurarter så är värt att nämna hypomelanistiska gener. Hypomelanistiska gener minskar förekomsten av melanin (till skilnad från amelanistiska gener som blockerar bildandet av melanin och ger albinism).
Hypomelanism hos hundar bleker den svarta färgen till stålgrå eller bleker mörkbrunt till gulbrunt med leverfärgad nos.
Jag känner även till hur hypomelanistiska gener används i aveln av ormar där de låter de röda och gula färgpigmenten tydligare framgå när de inte döljs/förmörkas av svart färg.

Rödhårighet är alltså en typ av hypomelanism som minskar en viss typ av melanin i huden och håret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback