Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-08, 16:30
  #13
Medlem
gk.su.0159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutesnowblock
Genom att gräva ner sig i teorier så missar den breda vänstern det populistiska målet som tyvärr behövs för att agera inom politiken idag. Min analys är, såsom manges, är att den folk generellt är ointresserade av politik. Det beror inte på att folk är dumma i huvudet eller att man inte bryr sig om samhällets utveckling - det handlar om tid, att man inte umgås i kretsar där politik är viktigt och passivitet inför sakers tillstånd. Samhället har blivit en marknadsplats av enskilda frågor och inte för några större politiska projekt. Se på media, där det som rullar ett par frågor konstant i ett antal år som underhållning.

Samtidigt tycker jag att det är gott om folk nördar ner sig, framförallt (och förhoppningsvis) för att det ger individen verktyget analysförmåga.

En tes som jag tror vi borde diskutera är huruvida det är ett egentligt problem inom kapitalismen och den borgerliga demokratin. Den riktiga makten ligger inte i våra händer och om folket börjar ifrågasätta det så kommer staten förvandlas till fascistisk, en polisstat.

Tesen är alltså att vår kapitalistiska demokrati är bara en representation och inte en reel folkmakt. Antitesen är framtidens system, som ska inkludera alla människor genom demokratiska beslut i samhällets alla sfärer. Syntesen är kommunism.
Citera
2017-05-25, 21:53
  #14
Medlem
cutesnowblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk.su.0159
En tes som jag tror vi borde diskutera är huruvida det är ett egentligt problem inom kapitalismen och den borgerliga demokratin
Det är ett problem om det kopplar bort människor ifrån det politiska livet. Politik är på många sätt en förlängning av ekonomi; det handlar om vad som finns, vad som ska ske och vad man vill uppnå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback