Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 21:05
  #1
Medlem
Godkväll!
Jag öppnade ett mail från "noreply@elgiganten.se" där det stod

"Bästa kund,
Tack för att du har valt att handla hos oss.
Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det.
Har du frågor om produkten eller andra funderingar, kan du kontakta vår kundtjänst.

Vänliga hälsningar Elgiganten
www.elgiganten.se".

Jag har givetvis inte handlat något på elgiganten.
I mailet fanns en bifogad pdf-fil med "kvittot". Denna fil öppnade jag
Misstänker att nåt skadligt program finns nu på datorn. Vad bör jag göra i detta läge? Gjort en virussökning men den hittade inget..
Citera
2017-05-03, 21:11
  #2
Medlem
Skatteskolks avatar
Och i rubriken stod det "Elektroniskt kvitto på ditt köp 17.05.03 ElGiganten"?
Citera
2017-05-03, 21:35
  #3
Medlem
salxars avatar
Skanna av med
Malwarebytes Anti-Malware
Spybot
Om de inte hittar något är det lugnt. Bara för att inget hittas så innebär det inte per automatik att du är infekterad.
Citera
2017-05-03, 21:41
  #4
Medlem
Ja Skatteskolk!
Okej, ska bli tack
Citera
2017-05-04, 07:25
  #5
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
Ja Skatteskolk!
Okej, ska bli tack

Då är det någon som angett eller skrivit in fel email. Står vem köparen är på kvittot. Ingen fara.
Citera
2017-05-12, 09:30
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
Godkväll!
Jag öppnade ett mail från "noreply@elgiganten.se" där det stod

"Bästa kund,
Tack för att du har valt att handla hos oss.
Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det.
Har du frågor om produkten eller andra funderingar, kan du kontakta vår kundtjänst.

Vänliga hälsningar Elgiganten
www.elgiganten.se".

Jag har givetvis inte handlat något på elgiganten.
I mailet fanns en bifogad pdf-fil med "kvittot". Denna fil öppnade jag
Misstänker att nåt skadligt program finns nu på datorn. Vad bör jag göra i detta läge? Gjort en virussökning men den hittade inget..
Vad stog det på kvittot?

En PDF innehåller ingen exekverbar kod, öppnades kvittot i en pdf-läsare där ett kvitto syntes är det ju ingen fara.
Citera
2017-05-12, 10:15
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad stog det på kvittot?

En PDF innehåller ingen exekverbar kod, öppnades kvittot i en pdf-läsare där ett kvitto syntes är det ju ingen fara.

herregud aldrig hört talas om filebinder?

Du kan binda .exe fil med tex bild mp3 eller pdf och när dom klickar på det så visas bilden/dokumentet eller sången spelas upp samtidigt som exe filen körs. Så är .exe filen FUD så kommer du inte märka att du blir infekterad.
Citera
2018-01-07, 20:12
  #8
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Kanske lite sent att svara. Men det var väl även problem med Adobe reader för en tid sedan där skadliga .pdf filer öppnade upp för intrång på datorn? Men den buggen har ju så klart Adobe fixat nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback