Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-11-13, 07:59
  #73
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Precis, tänk dig en film där spanjorerna för första gången får se en anakonda, eller när de möter vilda amazonas-kvinnor som skjuter små pilar med gift i. Vilket eländesresa det där måste ha varit att uppleva.

Mer än tillräckligt med material för en spännande Hollywood-film.

Och, att som europe överleva allt det där utan tillgång till antibiotika.
Citera
2022-11-13, 08:08
  #74
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvavitae
År 1920 När Admiral Koltjak skulle återgruppera vita armén i Sibirien så bestämde sig Ungern för att göra som han ville med sitt kavalleri och stack till Mongoliet för att jaga ut kinesiska krigsherrar, judar och kommunister å bilda sin egna lilla militärjunta baserat på sin fascination för nomadiska krigare och tibetansk mysticism. Där regera han i ett år tills han blev tillfångatagen och avrättad av kommunister.

Påminner om överste Kurtz i Apocalypse Now.
Citera
2022-11-13, 13:48
  #75
Medlem
Tubbos avatar
Jag skulle lägga till påve Gregorius VII (ca 1015-1085).

Han är idag i stort sett bortglömd, men han var skälet till att åtskillnaden mellan stat och kyrka grundlades i Europa som genomgripande tankemodell, vilket jag tror är den främsta orsaken till vår framgång. Alltså att vi har en föreställning om det sekulära. Det är ganska unikt.
__________________
Senast redigerad av Tubbo 2022-11-13 kl. 13:52. Anledning: Lade till årtal
Citera
2022-11-30, 21:16
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvavitae
Ungern Bon Sternberg. En tyskblodig aristokrat från Estland med fascinationer i tibetansk mysticism som skulle kriga för det Ryska kejsardömmet in i det sista.

Ungern krigade med vita armén under revolutionen som general löjtnant i sitt egna kavalleri. Ungern var känd som en hänsynslös och modig krigare som inte fruktade nederlag. Han red alltid först när hans kavalleri stormade. Ungern avskydde också bönder och ansåg dem som lägre människor som bara var fega och usla. Ungern ville inte heller erkänna Alexander Koltjak som ledare för Vita armen eftersom Koltjak inte var monarkist.

År 1920 När Admiral Koltjak skulle återgruppera vita armén i Sibirien så bestämde sig Ungern för att göra som han ville med sitt kavalleri och stack till Mongoliet för att jaga ut kinesiska krigsherrar, judar och kommunister å bilda sin egna lilla militärjunta baserat på sin fascination för nomadiska krigare och tibetansk mysticism. Där regera han i ett år tills han blev tillfångatagen och avrättad av kommunister.


Har för mig jag läst att armen i Sibirien hade emot sig att de tog stöd från Japan. Det här är väldigt lite uppmärksammat alls. Men saken är den att det här blev ju inte uppskattat där hemma. Samma Japaner som krigat förut mot Ryssland. Och samma Japanska generaler som senare skulle komma att erövra Brittiska Burma. En historiens nyck.

Hur gick det då? , ja det vet vi ju. Japanerna blev först utkastade från Sibirien. Och under ledning av Earl Mounbatten så återtog britterna senare Indien i en av historiens största landstigningar. Från sjön alltså. Inget ont om de här äventyrarna i Sibirien.. Läxan är ändå att man ska välja sina vänner noga.
Citera
2022-11-30, 22:04
  #77
Avstängd
William S. Knudsen var leder af USA's krigsmateriel produktion under anden verdenskrig:




https://biografiskleksikon.lex.dk/William_S._Knudsen
Citera
2022-11-30, 22:58
  #78
Medlem
Akvavitaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Har för mig jag läst att armen i Sibirien hade emot sig att de tog stöd från Japan. Det här är väldigt lite uppmärksammat alls. Men saken är den att det här blev ju inte uppskattat där hemma. Samma Japaner som krigat förut mot Ryssland. Och samma Japanska generaler som senare skulle komma att erövra Brittiska Burma. En historiens nyck.

Hur gick det då? , ja det vet vi ju. Japanerna blev först utkastade från Sibirien. Och under ledning av Earl Mounbatten så återtog britterna senare Indien i en av historiens största landstigningar. Från sjön alltså. Inget ont om de här äventyrarna i Sibirien.. Läxan är ändå att man ska välja sina vänner noga.

Japaner hade en ganska stor agenda i ryssland, eller, hela Asien skulle bli japanskt. Roligt att du nämner att japanerna stötta vita, för ett tag innan revolutionen så skickade Japan ut spioner i både Ryssland, Polen och Och Finland för att hjälpa och påskynda revolutionen för att krossa tsar-Ryssland.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback