Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-03, 19:20
  #13
Medlem
Lobengulas avatar
När man är blott 19 år så kan man uppleva livet som väldigt dramatiskt och agera därefter. Med åldern så vet man bättre och man undrar hur fan man tänkte i tonåren.

Nej, man kan inte "försvinna" med endast 2500 kr utan att dras in i problem som förmodligen överstiger TS nuvarande problem. Resa och "försvinna" är en flyktåtgärd och det är alltid bättre att konfrontera problemen även om det känns extremt obehagligt. Lite av lyxproblem då man kan få all form av hjälp i Sverige att leva ett normalt liv.
Citera
2017-05-03, 19:35
  #14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
När man är blott 19 år så kan man uppleva livet som väldigt dramatiskt och agera därefter. Med åldern så vet man bättre och man undrar hur fan man tänkte i tonåren.

Nej, man kan inte "försvinna" med endast 2500 kr utan att dras in i problem som förmodligen överstiger TS nuvarande problem. Resa och "försvinna" är en flyktåtgärd och det är alltid bättre att konfrontera problemen även om det känns extremt obehagligt. Lite av lyxproblem då man kan få all form av hjälp i Sverige att leva ett normalt liv.
TSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
Dagens bästa råd.
Citera
2017-05-04, 16:29
  #15
Medlem
nittontrettons avatar
Svår sits.

Sälja sig till någon rik gammal snusk gubbe är väll det enda... trist men sant.

Hade jag varit efterlyst eller liknande hade jag försökt ta mig till Asien men det blir ju svårt utan pass och visum. Hade sökt mig till outforskade ställen som inte man stöter på andra skandinaver. Jag hade uppgett att jag var norsk till alla invånare i den lilla byn i Asien. Men förr eller senare blir man nog hittad
Citera
2017-05-13, 08:56
  #16
Medlem
retinas avatar
För att komma med tips behöver du nog precisera vem ska du försvinna från? Privatperson eller myndighet?

Om det är myndighet där det finns risk för internationell efterlysning så är det ju lite andra förutsättningar. Då behöver du ju byta identitet för att kunna nyttja det nya landets sociala omsorg, logi, bankväsende, försäkringar, sjukvård osv. Alternativt alltid arbeta svart och undvika hamna i elektroniska register.


Men om det är privatperson som letar efter dig, som inte är resursstark, så ta dig snabbt till något ställe som du inte tidigare varit på eller talat om. Förutsättning är givetvis om du kan tala något språk som brukas på det nya stället. Bo på hostel, skaffa konto på bank, börja snabbt leta arbete som efterfrågas på platsen. Om det är tillåtet med tiggeri, så kan det vara akutåtgärd tills du kommer på fötter.

Givetvis ska du inte pyssla med sociala medier, undvika kontakta myndigheter/personer hemma och givetvis inte berätta för någon hemma var du befinner dig.

Även om du rotar dig på det nya stället och skaffar nära vänner, så ska du aldrig berätta om din bakgrund, alternativt hittar du på någon bakgrundshistoria som du aldrig ändrar. Lojaliteter ändras som bekant och du kanske behöver försvinna igen.
Citera
2017-05-28, 07:06
  #17
Medlem
Som retina skrev, det beror helt på om det är en myndighet eller en privatperson som du vill gömma dig från. Försök hålla dig till turistorter i Europa under en säsong eller två (alperna på vintern och medelhavet på sommaren). Hotell och restaurang branchen är alltid i behov av temporär och internationell arbetskraft och har oftast inga problem att anställa människor svart. Spar ihop så mycket pengar du kan för att sedan ta dig vidare österut till Asien eller söderut till Afrika, landvägen är säkrast om det är myndigheter som är efter dig. Så länge brottet som du begått (om ett brott har begåtts) inte är tillräckligt allvarligt att det har nått interpol så borde du vara helt lugn. Jag känner många som har varit tvungna att lämna landet utan att lämna några spår efter sig pga olika skäl och så länge du håller dig under radarn från ditt värdsland så borde du klara dig utan några större problem.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2836431

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback