Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-05-03, 14:43
Medlem
Jag letar efter ett bankkonto nu. Är 19, går sista året på gymnasiet och kommer börja på universitet i hösten. Har inte något svenskt konto, men jag har ett tjeckisk bankkonto som jag använder idag då jag kommer från Tjeckien. Jag har skitbra villkor på mitt tjeckiska konto och tänker använda den om jag skulle någonsin resa utanför Sverige.

Jag är dock inte svensk medborgare och har inte permanent residens i Sverige, och kommer därför inte få CSN heller.

Vad jag tänker mig använda det svenska konto till: skicka massa pengar i början från mitt tjeckiska konto, få lön på sommar/extrajobb, betala hyran, betala för mat osv, köpa grejer på nätet ibland. Jag föredrar använda kontanter när jag köper t.ex. mat eller böcker då jag håller bättre koll på hur mycket pengar jag kan använda. Det jag är efter är för det mesta att jag inte behöver betala för mycket (kort, kontot själv, utdrag osv).

Har någon några förslag? Tänker just nu på Skandias vanliga konto men vill gärna höra några andra förslag.
Senast redigerad av allthegreenapples 2017-05-03 kl. 14:47.
Citera
2017-05-03, 15:44
Medlem
RonHowards avatar
ICA Banken - gratis kort och konto.
Dubbel bonus om du handlar på ICA.
100 kr vid första insättning av CSN.

Annars har de flesta banker erbjudanden om gratis konto och kort under studenttiden. Men de har sällan någon ytterligare rabatt eller bonus.
Citera
2017-05-03, 22:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples
Jag är dock inte svensk medborgare och har inte permanent residens i Sverige, och kommer därför inte få CSN heller.
Har för mig att man måste ha svenskt personnummer för att bli kund så det kan vara kört för dig.
Citera
2017-05-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har för mig att man måste ha svenskt personnummer för att bli kund så det kan vara kört för dig.

Man faktiskt kan få ett bankkonto utan personnummret, man kan "bara" inte ta ut pengarna på bankomater och sånt utan det, men man iaf ha pengar i banken. Känner till några som hade det så innan de fick personnummer.

Jag har dock faktiskt svenskt personnummer, det är bara permanent uppehållstillståns (eller snarare permanent uppehållsrätt då jag kommer från EU) som jag saknar.
Citera
2017-05-04, 08:04
Medlem
Vill bara förklara att anledningen till varför jag nämnde det med permanent uppehållstillstånd är att jag inte kan få CSN. Det finns ganska många banker som erbjuder studentkonton för "du som får CSN", vilket jag alltså inte är även om jag studerar heltid. Och jag är inte säker om de menar "du måste läsa minst ett visst antal poäng" med det, eller om det verkligen handlar bara om CSN.
Citera
2017-05-04, 08:40
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples
Jag har dock faktiskt svenskt personnummer, det är bara permanent uppehållstillståns (eller snarare permanent uppehållsrätt då jag kommer från EU) som jag saknar.
Okej men då kan danske bank vara ett alternativ som har alla tjänster som bankid och swish m.m samt är utan avgifter fram till att du fyller 27 år.

Bryr du dig inte om alla tjänster så finns också forex som saknar avgifter utan någon åldersgräns.
Citera
2017-05-10, 09:03
Medlem
Bara en fundering: du klarar dig inte bara med Preem Mastercard eller liknande? Då får man med ett konto (hos Ikano Bank), allt kostnadsfritt och du får bonus på allt du köper med kortet. Det enda jag är osäker på är hur det är att betala räkningar, vet att det går, men kanske kostar...
Citera
2017-05-10, 16:24
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Bara en fundering: du klarar dig inte bara med Preem Mastercard eller liknande? Då får man med ett konto (hos Ikano Bank), allt kostnadsfritt och du får bonus på allt du köper med kortet. Det enda jag är osäker på är hur det är att betala räkningar, vet att det går, men kanske kostar...

preem har ett samarbete med betalo. ifall du använder betalo med ditt preem mastercard så betalar du ingen avgift dock får du inte den där 1% kickbacken.
Citera
2017-05-10, 18:14
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Nordea. Alla tiders.
Citera
2017-05-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
preem har ett samarbete med betalo. ifall du använder betalo med ditt preem mastercard så betalar du ingen avgift dock får du inte den där 1% kickbacken.

Så då är alltså Preem mest fördelaktigt? Man betalar ingenting, och får tillbaka 1% på allt man köper med kortet. I bästa fall har konkurrenterna avgiftsfritt.
De pengar man sparar på kontot får man dessutom bra ränta på; 1,45% på upp till 15 000 kr.
Citera
2017-05-10, 20:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Bara en fundering: du klarar dig inte bara med Preem Mastercard eller liknande?
Dock är det väl tveksamt om allthegreenapples har så bra kreditvärdighet som bara går gymnasiet och extrajobbar ibland eller vad har Preem för inkomstkrav för att få kredit?
Citera
2017-05-11, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Dock är det väl tveksamt om allthegreenapples har så bra kreditvärdighet som bara går gymnasiet och extrajobbar ibland eller vad har Preem för inkomstkrav för att få kredit?

Tror de har låga krav, inte som många andra kreditkort. Men det är ju bara att ringa och fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in