Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 09:38
  #1
Medlem
Hej!

Jag läser just nu termodynamik och använder boken "Thermodynamics" av C.B.P. Finn. Den är från 1986 och jag finner den i allra högsta grad som extremt opedagogisk.

Jag undrar om några av er sitter på tips om böcker, youtube-klipp eller sidor där man kan läsa om potentialer ordentligt. Alltså gärna en pdf eller så som försöker förklara.

Med vänlig hälsning,
Woozah
Citera
2017-05-03, 14:10
  #2
Medlem
Thunderf00t har använt lagarna annars finns det Khan.
Citera
2017-05-03, 16:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawaFan
Thunderf00t har använt lagarna annars finns det Khan.

Tänkte inte på Khan.
Ska kolla in båda ikväll! Tack för tipsen!
Citera
2017-05-05, 20:32
  #4
Medlem
miness avatar
Kan tyvarr inte hjalp med just termodynamik. Tankte bara saga att jag lider med dig. Termodynamik ar utan tvekan ett av de konceptuellt svaraste amnena. Aven nar man kan lagarna och kan tolka fasdiagrammen sa kanns det anda som om man famlar i blindo.
Citera
2017-05-07, 20:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Kan tyvarr inte hjalp med just termodynamik. Tankte bara saga att jag lider med dig. Termodynamik ar utan tvekan ett av de konceptuellt svaraste amnena. Aven nar man kan lagarna och kan tolka fasdiagrammen sa kanns det anda som om man famlar i blindo.

Haha, tack. Kan tillägga att det knappast blir bättre av att vi ska läsa allting själv och ha förståelse. På lektionen så går läraren igenom enbart exempel som ingen kan lösa mer eller mindre. Alltså inte en chans att få hjälp att förstå innehållet.

Sugkukkurs.
Citera
2017-05-09, 06:41
  #6
Medlem
Med potentialler menar du då aktiviteter för olika komponenter och sedan hur de bildar fasdiagram (legeringar, smältor, syrepotential etc) ? Isf så finns det åtminstone ett användningsområde för kunskapen. Att tolka fasdiagram (tertiära) är jävligt knepigt i början men plötsligt början man förstå dem.
Citera
2017-05-09, 08:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
Med potentialler menar du då aktiviteter för olika komponenter och sedan hur de bildar fasdiagram (legeringar, smältor, syrepotential etc) ? Isf så finns det åtminstone ett användningsområde för kunskapen. Att tolka fasdiagram (tertiära) är jävligt knepigt i början men plötsligt början man förstå dem.

I boken vi använder hette det termodynamiska potentialer (thermodynamic potentials). Där går dom igenom maxwells fyra relationer, fria energi-funktionerna. (Gibbs, helmholtz, inre energi och entalpi).

Sedan ska vi röra oss mot lite fler saker som jag inte orkar läsa ens då jag knappt förstått detta kapitel. (Det finns cirka 3 uppgifter (utan svar))
Citera
2017-05-09, 19:39
  #8
Medlem
Om det är någon tröst så är gibbs fria energi något du har mkt stor nytta av att förstå. Du kommer ganska långt med förståelse om vilka faktorer som höjer resp sänker G.

Personligen hade jag hellre läst 1 år extra grundläggande termodynamik istället för halvflummig "modern" fysik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback