Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 22:23
  #1
Medlem
Hej!

Skriver fran engelskt lanat tangentbord da min dator kraschat. Hoppas ni kan forsta .

Jag har telenor mobilt bredband med usb sticka. Jag har mojlighet till 20 mb/s, men mitt huaewi e1750 ger mig bara ca 7 mb/s. Jag anvander datorn mycket da jag precis borjat jobba hemifran, pa cafeer, och resande.

Jag har 3g avtal. Vad kan ni rekommendera mig for modem om jag vill upp i maxhastighet? Kan jag kora simkortet i nan router och blir det snabbare da?

Behover ha datorn up and running pa fredag da jag ska gora ett transkriberingstest for ett ev jobb och behover snabb lina da det ar live via skype. Har tight budget just nu och kan tanka mig att ge 500 kr max.

Telenor verkar dessutom ha gjort sa att man inte ska kunna kora sitt e1750 langre med dem utan tvingas byta. Nu nar jag efter krasch gjort systematerstallning sa ser det ut som jag ar uppkopplad via mobilepartner, och enligt kundtjanst ar jag ocksa det, men kommer inte in anda pa nagon webblasare. Nagra tips dar?

En annan fraga: Var kan man kopa billiga begagnade fotpedaler for transkribering pa datorn?


Tack pa forhand
Citera
2017-05-03, 01:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musician1
Hej!

Skriver fran engelskt lanat tangentbord da min dator kraschat. Hoppas ni kan forsta .

Jag har telenor mobilt bredband med usb sticka. Jag har mojlighet till 20 mb/s, men mitt huaewi e1750 ger mig bara ca 7 mb/s. Jag anvander datorn mycket da jag precis borjat jobba hemifran, pa cafeer, och resande.

Jag har 3g avtal. Vad kan ni rekommendera mig for modem om jag vill upp i maxhastighet? Kan jag kora simkortet i nan router och blir det snabbare da?

Behover ha datorn up and running pa fredag da jag ska gora ett transkriberingstest for ett ev jobb och behover snabb lina da det ar live via skype. Har tight budget just nu och kan tanka mig att ge 500 kr max.

Telenor verkar dessutom ha gjort sa att man inte ska kunna kora sitt e1750 langre med dem utan tvingas byta. Nu nar jag efter krasch gjort systematerstallning sa ser det ut som jag ar uppkopplad via mobilepartner, och enligt kundtjanst ar jag ocksa det, men kommer inte in anda pa nagon webblasare. Nagra tips dar?

En annan fraga: Var kan man kopa billiga begagnade fotpedaler for transkribering pa datorn?


Tack pa forhand

Jag vet inte om det bara är modemet som begränsar hastigheten? Jag fick bättre hastighet när jag tog med mig min trådlösa router på resa. När jag, som du, enbart använde mitt modem direkt i datorn, gick det sämre. (routern utgör en viktig "brandvägg"). Så om du inte redan använder dig av trådlös router så rekommenderar jag det.

Sen blir ju datorn "tjock" ibland. Jag tror jag bara har fyra gig arbetsminne, och borde nog ha lite mer.

Själva datorn är förstås också en begränsning - bl.a. fick jag tipset att datorn bör ha eget grafikkort. Det tror jag var ett bra råd.

Enligt en expert på datorer så är inga modem pålitliga - endast fasta fiberlinor är något att ha. Vänta dig inte så mycket av "donglen"..

Jag har annars Telenor och Huawei E367.
Citera
2017-05-03, 03:21
  #3
Medlem
Ok tackar! Bra tips med router och grafikkort. Ska kolla upp.

Far man fraga vilken hastighet du kommer upp i med dina grejor? Med och utan routern?
Surfar du alltid med routern da?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback