Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 22:22
  #1
Medlem
Jag har fatt intrycket, att EBay systematiskt kollar IP-adresser hos den som vill annonsera. Använder man Tor, och saledes i regel en utländsk IP, nekas man annonsera. Men det kan även bli fallet om man använder en inhemsk IP-adress. Jag testade att annonsera via ett internetcafé (utan Tor), och annonsen godtogs inte, och jag kunde inte logga in igen pa EBay. Kanske berodde det pa att IP-adressen använts pa EBay av andra tidigare.

Själva annonsen var inte anmärkningsvärd eller otillaten pa nagot sätt.

Mailadressen var heller inget konstigt (jag tror inte EBay vägrar vissa mailadresser).

Har nagon liknande erfarenhet av EBay? Jag har annonserat förut, men brukar radera mailkonton av princip, men det har gatt bra förut. Detta är nagot nytt - rena övervakningshysterin, ungefär som Gmail som vill ha telefonnummer till den som reggar sig.
Citera
2017-05-02, 22:33
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag har ingen erfarenhet av vad du har upplevt, men jag kan förklara hur jag hade tänkt om jag var säkerhetsansvarig på Ebay.

Ebay kollar nog inte på om din adress är utländsk. Det är nog helt irrelevant i sammanhanget, och förmodligen också därför du har problem med inhemska adresser.

En sak du måste komma ihåg är att Ebay är inte vilket företag som helst. Ebay är Google. Och Google har enorma möjligheter att spåra och analysera hur IP-adresser används över hela världen, och långt bortom bara Ebay.


Så Google lär ha ett system som kollar huruvida IP-adresser används på ett misstänkt sätt, t.ex. om det görs ett orimligt antal requests från adressen på olika sajter över hela världen på ett sätt som ingen ensam människa hade kunnat göra. Google lär också ta andra faktorer i beräkning och använda något slags poängsystem för att ranka din "mänsklighet", t.ex. om du har javascript aktiverat, om du använder headers som är kända att vara vanliga hos spoofare m.m

För att inte nämna hur många från samma IP-adress som också råkar ha en massa fuffens för sig.

Hade du haft en dator i random annat land, och låtit all trafik gå via den datorn så hade det gått alldeles utmärkt. Problemet är att du delar IP-adress (det är också det som gör dig så säker) med massa andra människor och att du utmärker dig via andra misstänksamma attribut.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-05-02 kl. 22:37.
Citera
2017-05-02, 22:45
  #3
Medlem
Har jag missat något? Sedan när ägs ebay av Google?
Citera
2017-05-02, 22:53
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenYeah
Har jag missat något? Sedan när ägs ebay av Google?
My bad. Det talades visst bara om att Google skulle äga Ebay, men jag kan inte hitta något om att det faktiskt genomfördes. Tur att du frågade, jag har gått runt i tron om att Google hade köpt Ebay.

Samma princip gäller nog ändå, fast då i mycket mindre skala än vad jag beskrev
Citera
2017-05-02, 23:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
My bad. Det talades visst bara om att Google skulle äga Ebay, men jag kan inte hitta något om att det faktiskt genomfördes. Tur att du frågade, jag har gått runt i tron om att Google hade köpt Ebay.

Samma princip gäller nog ändå, fast då i mycket mindre skala än vad jag beskrev

Men om man inte använder Google?
Citera
2017-05-02, 23:15
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Men om man inte använder Google?
Min poäng var oavsett att det sker misstänkt trafik från det IP du använder.

Det spelar ingen roll om du gör någonting misstänkt eller ej, för utåt sett så ser din trafik ut att komma från samma dator som den misstänkta trafiken (du delar ju IP med massa andra anonyma)
Citera
2017-05-02, 23:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Min poäng var oavsett att det sker misstänkt trafik från det IP du använder.

Det spelar ingen roll om du gör någonting misstänkt eller ej, för utåt sett så ser din trafik ut att komma från samma dator som den misstänkta trafiken (du delar ju IP med massa andra anonyma)

OK.

Men hur som helst - visst är det en otrevlig utveckling? Att sadana företag lägger sig i sa till den milda grad?
Citera
2017-05-02, 23:22
  #8
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
OK.

Men hur som helst - visst är det en otrevlig utveckling? Att sadana företag lägger sig i sa till den milda grad?
Nej, det tycker jag nog inte.

De gör inget fel annat än att analysera den data som du frivilligt skickar till dem. Går du in i en butik så kommer personalen att analysera dig och ditt beteende på något sätt, vare sig det är medvetet eller omedvetet. Den enda skillnaden på nätet är väl att det sker automatiserat

Det är värre om operatören eller staten gör det, eftersom det då inte längre är frivilligt. Men när man skickar något till en mycket specifik och bestämd dator så är det inte något konstigt att de analyserar datan tycker jag.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-05-02 kl. 23:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback