Citat:
Ursprungligen postat av
fryskyl
Suger fan, jag vill också ha en vit tiger i min trädgård, jävla Steffo som inte tillåter det.
Rätt betecknande på nått sätt är Brucans
Born in the USA. På nått sätt tror man det där är en asball patriotisk hymn, tills man verkligen hör texten:
Jag tror vi har ungefär samma syn. Varför jag just tog upp vilt frågan, är för att den är rätt symbolisk; och enligt mitt förmenande illustrerar hur man ser på statens styrning; samtidigt som det finns pro's and con's på båda sidor, utan att gå in på särdeles ideologiskt komplicerade frågor.
Förvisso finns det ganska mkt kritik, internt; men det är väsensskilt från t.ex. Sverige. Ingen blir president utan att säga att USA är världens bästa land. I Sverige säger vi att: ingen är bättre än någon annan, men vi har rätt i allt. Typ, moralisk stormakt.
Jag läste en studie på affärsmän, som jag tycker är rätt talande; där konstaterades att i USA säger man att man är bäst, i Sverige hävdar man sej/skryter via proxy - jag har gått på världens bästa skola osv.
Ja kulturen (som Bruce t.ex) är ju vanligtvis kritisk. Kolla hela countryn, som dessutom verkligen inte är kust-liberala normalt, kritiserar samhället. Men även filmer och litteratur, som på olika sätt kritiserar olika aspekter på det amerikanska samhället. Tror att det ligger i kulturens natur att kritisera och peka på missförhållande man anser sej se. Så i USA, så i Sverige. Svenska verkar ju tycka att "staten och kapitalet" är djupsinnig, och att "jag trivs bäst i öppna landskap" är en nationalsång.
Det är intressant med barnkultur. I USA har man ofta ett mycket otydligare narrativ vad gäller rätt och fel, vinnare/förlorare. Medan i Sverige har vi ett väldigt fascistiskt synsätt, den starke är moraliskt bra och driver igenom sin vilja med våld. (tänk kalle anka och the Muppet show och jämför med Pippi och bamse.)