Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 20:21
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Hårddisken har suttit i en bärbar datorn. Jag har plockat ut den. Jag har en adapter som kopplas till en dators usb-uttag och så direkt till hårddisken. Det som saknas är ström till hårddisken.

Kan jag ta en usb-sladd och klippa sönder sladden, och sedan fästa det på en kontakt till hårddisken?

Jag ser vilken kontakt (pinne, finns två) som är till strömförsörjning.
Citera
2017-05-02, 20:35
  #2
Medlem
Servals avatar
Vad är det för hårddisk och vad är det för adapter. Adaptrar för Sata 2,5"-diskar brukar ju ha två usb-kablar där en är för data och en för ström. Har du testat koppla in den enbart med adapterkabeln?
Citera
2017-05-02, 20:47
  #3
Medlem
ehccas avatar
Köp en dockningsstation
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702
Citera
2017-05-02, 21:23
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Vad är det för hårddisk och vad är det för adapter. Adaptrar för Sata 2,5"-diskar brukar ju ha två usb-kablar där en är för data och en för ström. Har du testat koppla in den enbart med adapterkabeln?

SATA troligen 2.5 tum. Jag har kopplat i adaptern i hårddisken på bilden. Dom två metallpiggarna du ser på hårddiskens ena kant som är kopparfärgade, dom är till strömförsörjningen.

Jag misstänker jag kan dra en kabel från dom piggarna till den bärbara datorn som hdd:n är utplockad ur, då strömmen där fortfarande fungerar. (Tog ut hårddisken pga kass dator i övrigt, troligen moderkortet).

Mitt projekt är att återskapa bilder som jag menar finns på hårddisken. Den har legat i nästan 10 år eftersom datorn till den varit defekt.

https://www.pixeltopic.com/image/xbnatwrsoegxel/
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-05-02 kl. 21:26.
Citera
2017-05-02, 21:28
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Vad är det för hårddisk och vad är det för adapter. Adaptrar för Sata 2,5"-diskar brukar ju ha två usb-kablar där en är för data och en för ström. Har du testat koppla in den enbart med adapterkabeln?

Nu testade jag koppla in hårddisken enbart med adapterkabeln till min bärbara dator med Linux-system. Hårddisken startade upp utan att någon strömkabel behövdes kopplas i. Likaså öppnade sig mappen filer direkt. Det här funkar bra än så länge. Ska nu se om jag kan återskapa informationen på hårddisken som bilder etc.

Edit: Jag är inte på dokument och bilder som jag lagt på hårddisken för nästan 10 år sedan. Funkar alldeles utmärkt läsa av dom bilderna från Linux-datorn, den defekta bärbara datorn hade vad jag minns Windowssystem.
Citera
2017-05-02, 22:14
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Hittat en hel del kul bilder...

Nu återstår att återskapa bilder som jag har raderat på den här gamla hårddisken. Jag har gjort det innan men kommer inte ihåg vilket program jag använde.
Citera
2017-05-05, 19:02
  #7
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-05-05, 19:27
  #8
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hittat en hel del kul bilder...

Nu återstår att återskapa bilder som jag har raderat på den här gamla hårddisken. Jag har gjort det innan men kommer inte ihåg vilket program jag använde.

Recuva är populärt.
Citera
2017-05-05, 20:34
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nu testade jag koppla in hårddisken enbart med adapterkabeln till min bärbara dator med Linux-system. Hårddisken startade upp utan att någon strömkabel behövdes kopplas i. Likaså öppnade sig mappen filer direkt. Det här funkar bra än så länge. Ska nu se om jag kan återskapa informationen på hårddisken som bilder etc.

Edit: Jag är inte på dokument och bilder som jag lagt på hårddisken för nästan 10 år sedan. Funkar alldeles utmärkt läsa av dom bilderna från Linux-datorn, den defekta bärbara datorn hade vad jag minns Windowssystem.


Det där är ju en ATA-100 disk, inte SATA.
http://www.remup.ru/images/yvcommodi...942_521146.jpg

Jag har faktiskt inte sett en sådan kraftanslutning förut. Trodde det var standard på alla. Måste väl vara den lille till vänster fast man bara använder två pinnar:

http://image.dhgate.com/0x0/f2/albu/...5UK0QBw109.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback