Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-02, 18:21
  #1
Medlem
Hej jag undrar vad ni använder för hagelgevär och varför?

märke/modell/prisklass?

Själv ska jag snart köpa mitt första gevär (troligtvis en sbs) och vill höra vad ni har för åsikter och tips om olika vapen.

mvh
Citera
2017-05-02, 18:35
  #2
Medlem
Jag har en Brno s-v-s med Brnos speciella variant av sidolås, och med rak engelsk kolv.

Alltså ett billigt men mycket bra bruksgevär som dessutom har ett vackert yttre! Jag kan verkligen rekommendera Brno, tjeckerna har en lång och framgångsrik historia som vapentillverkare.
Citera
2017-05-02, 19:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzerkurt
Jag har en Brno s-v-s med Brnos speciella variant av sidolås, och med rak engelsk kolv.

Alltså ett billigt men mycket bra bruksgevär som dessutom har ett vackert yttre! Jag kan verkligen rekommendera Brno, tjeckerna har en lång och framgångsrik historia som vapentillverkare.

Okej tack för svar! Har varit fundersam över just Brno om vad det är för märke och om det är något att ha, men ska kika lite mer på dem framöver då

prisklass 0-5000kr tänkte jag
Citera
2017-05-02, 19:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadoswaz
Okej tack för svar! Har varit fundersam över just Brno om vad det är för märke och om det är något att ha, men ska kika lite mer på dem framöver då

prisklass 0-5000kr tänkte jag

Jag hade satsat på en bock som klarar att panga stålhagel då kanske lerduveskytte börjar intressera Ts.
Sbs är billiga men går att hitta fina bockar billigt med.
Citera
2017-05-02, 19:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Jag hade satsat på en bock som klarar att panga stålhagel då kanske lerduveskytte börjar intressera Ts.
Sbs är billiga men går att hitta fina bockar billigt med.

Jag har även kollat på bock (skjutigt lerduva med både bock och sbs) men tycker att en sbs är skönare att hålla i och ser bättre ut.

Jag är ny inom ämnet men finns det inga äldre sbs som klarar stålhagel?
Citera
2017-05-02, 19:39
  #6
Avstängd
negrofobens avatar
Jag har gått över till halvautomat. En Browning med demonterbar magasinspärr som gör att du blixtsnabbt kan plocka ur och i spärren. Kul med 5 plugg i bössan då man leker.
Mindre rekyl gör skjutningen bekvämare med tuffa laddningar.
Citera
2017-05-02, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Jag har gått över till halvautomat. En Browning med demonterbar magasinspärr som gör att du blixtsnabbt kan plocka ur och i spärren. Kul med 5 plugg i bössan då man leker.
Mindre rekyl gör skjutningen bekvämare med tuffa laddningar.

och bara för att vara tydlig

du gör dig då skyldig till ett vapenbrott, kanske inte nåt man ska skylta med? elelr uppmana nya skyttar till?

skitnödig och svensson jag vet men det skitar jag i


Jag kör bock en miroku (och en fair kombi)

du kan lätt hitta en kvalitets bock för kanske lite över din budget

om du blir lite biten så är bock bäst för lerduveskytte och med bra utbytbara chocker så kan du verkligen nörda ner dig

Pump eller halvis är trevligt ibland men mer delar som kan gå sönder, billiga halvisar har oftast problem med banammo

Körde halvis länge
Citera
2017-05-02, 23:52
  #8
Medlem
hogerspokets avatar
Bock, Beretta 686, 20ga@28"/2,7 kg.

Ville ha full-långa pipor och samtidigt ett lätt vapen då jag går mycket. Blir dock oftast att jag tar kombin för att kunna sträcka ut på lite håll över 40-45 (vilket väl är ungefär där 5/4 eller 4/4 med US3 HV maxar ut). Den är f.ö. i 16/.222 (och ännu lättare).

Jag hatar vapen med dubbeltrycken, och upplever att jag skjuter avsevärt mycket bättre med en bock än med någon annan form av hagelvapen; varvid bock (eller BBF med enkellås) faller sig naturligt. En modern SBS med enkeltrycke och utbytbara choker hade jag dock kunnat tänka mig då de (SBS i allmänhet), mycket riktigt, är snyggare. Det blir dock för dyrt, imo. En Beretta 486 loggar närmare 45 kakor, och det tycker jag faktiskt inte det är värt.
Citera
2017-05-03, 00:55
  #9
Medlem
Beretta 686 sporting 30" piplängd kaliber 12.

Hagelbock är ju generellt sett bra vapen, kan väl tycka att en hagelbock är ett utmärkt första hagelvapen också.

Skulle jag köpa en sbs så hade jag definitivt valt en med kaliber 20, lite smäckrare kaliber som passar väldigt bra i sbs.
Citera
2017-05-03, 01:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadoswaz
Jag är ny inom ämnet men finns det inga äldre sbs som klarar stålhagel?

Klart det finns det.

Så länge man inte skjuter trängre än 1/2 samt normalpatron dvs vanliga 12/70 i ett vapen med det patronläget samt är nitroprövat vilket i stort sett de flesta vapnen gamla som nya klarar. Finns säkert gamla belgare med hederliga 2 1/2 patronlägen med pipor i blötjärn och full trångborrning från tidigt 1900tal, en 12/76 högeffektspatron med stål kan fläkta friskt tillbaka

Så, köp inte ett vapen som har pipa trängre än 1/2 och köp ett kvalitetsvapen som inte är äldre 100 år typ. Vill du vara på säkra sidan köp ett vapen nyare än -92 med rätt stämpel. Då finns det CIP certifiering för stålhagel, inte nödvändigtvis någon skillnad på vapnen för det jämfört med äldre modeller.

http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html
Citera
2017-05-03, 07:46
  #11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Beretta 686 sporting 30" piplängd kaliber 12.
My bad. Det är 30"-pipor även på min 686. Inte 28.
Citat:
Hagelbock är ju generellt sett bra vapen, kan väl tycka att en hagelbock är ett utmärkt första hagelvapen också.

Skulle jag köpa en sbs så hade jag definitivt valt en med kaliber 20, lite smäckrare kaliber som passar väldigt bra i sbs.
Det blir ju väldigt smäckra (och lätta) vapen med 20-pipor/20-låda. Så även om det gäller bockar eller BBF:er.

I mitt specifika fall valde jag en 20:a för att jag ville ha swingen från full-långa pipor, utan att behöva asa på en banskyttebössa i skogen (efter en säsongs rörlig jakt med en sportingtolva).
Citera
2017-05-03, 12:26
  #12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadoswaz
Okej tack för svar! Har varit fundersam över just Brno om vad det är för märke och om det är något att ha, men ska kika lite mer på dem framöver då

prisklass 0-5000kr tänkte jag

Brnos äldre produktion är mycket bra. Det är mycket bra vapen till mycket låga priser.

Efter att järnridån föll och Brno moderniserat och rationaliserat sin produktion är man en dussintillverkare i mängden.

När det gäller hagelbössa inom din budget skall du inte stirra dig alltför blind på märket. Skaffa en bössa av ett välrenommerat, känt märke. Det viktigaste är att bössan (kolven) passar dig. En seriös vapenhandlare hjälper dig att prova ut.

I skogen använder jag en gammal Merkel av ovan nämnda anledningar. Jag ville ha en smidig bössa, engelsk kolv och dubbla avtryckare.

Jag hade pratat med handlaren innan och han hade plockat fram det han hade inom ramen för mina önskemål. Vi valde Merkeln i samråd då den var relativt öppet borrad. Kolvens längd, höjd och skränkning passade mig helt perfekt, var i nyskick och moderat prissatt.

Jag använder den då och då på skjutbanan också. Det funkar så länge jag bara tävlar mot mig själv.

I perioder då jag tränar flitigare och tävlar lite grand använder jag en Beretta i 680-serien.

Jag jagar mest hare och skogsfågel. Vid enstaka tillfällen jagar jag änder eller rådjur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback