Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-16, 22:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är den nuvarande modellen, Early 2015.
Tack.
Citera
2017-05-17, 00:30
  #14
Medlem
Jag tycker det är ett självklart Köp ej här! Det är ingen bra dator.
Citera
2017-05-17, 11:40
  #15
Medlem
MDMAfags avatar
Upplösning på 1440x900 känns kanske inte så 2017? Blank skärm brukar också vara ett otyg när man är ute eller har Mac löst den på något bra sätt? Finns det någon anledning att inte välja en Asus Zenbook istället för de slantarna?
Citera
2017-05-17, 21:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Upplösning på 1440x900 känns kanske inte så 2017? Blank skärm brukar också vara ett otyg när man är ute eller har Mac löst den på något bra sätt? Finns det någon anledning att inte välja en Asus Zenbook istället för de slantarna?

Tja, det är väl upp till var och en det, men här ett test mellan de båda och där anser man att MBA vinner, men att Zenbook ger mycket för pengarna

Men personligen skulle jag ju aldrig köpa en laptop utan belysning i tangentbordet, och det verkar som Zenbook har bara belysning runt tangenterna men inte genomlysning så man ser själva tecknen tydligt i mörker som MBA har.

Sen verkar touchpaden på Zenbook inte vara så trevlig. MBP har däremot en touchpad som är marknadsledande, och dessutom fick Zenbook klagomål på sitt tangentbord medan man ansåg att MBA hade ett mycket bra tangentbord.

http://www.ultrabookreview.com/385-a...ck-comparison/
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-05-17 kl. 21:26.
Citera
2017-05-18, 04:57
  #17
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, det är väl upp till var och en det, men här ett test mellan de båda och där anser man att MBA vinner, men att Zenbook ger mycket för pengarna

Men personligen skulle jag ju aldrig köpa en laptop utan belysning i tangentbordet, och det verkar som Zenbook har bara belysning runt tangenterna men inte genomlysning så man ser själva tecknen tydligt i mörker som MBA har.

Sen verkar touchpaden på Zenbook inte vara så trevlig. MBP har däremot en touchpad som är marknadsledande, och dessutom fick Zenbook klagomål på sitt tangentbord medan man ansåg att MBA hade ett mycket bra tangentbord.

http://www.ultrabookreview.com/385-a...ck-comparison/
Öronsus är i vanlig ordning partisk Applefanboy så det är bara att leta vidare efter seriösa tester. Första träffen på Google: https://www.youtube.com/watch?v=exKQ5DMpEYk

"Apple is being outclassed in every segment recently. Pretty sad to see."

Belyst tangentbord? Det har min Lenovo Yoga för 4.000 spänn, så det är knappast någon världsomvälvande faktor i sammanhanget. Snarare handlar det om att du är statuskåt och att designen då går före funktionaliteten och prestandan (precis som när du tramsade med att iPhone 4:s glasbaksida skulle vara ett hundra gånger starkare köpargument än prestandan i valfri Androidlur). Att Apple hyllas av mainstreammedia beror, föga förvånande, på att Mac och iPhone är mainstream; precis som med mainstreambilmärket Volvo där man också får ganska lite mot vad man betalar för. Det är bara iDioter som låser fast sig vid sådant hjärntvätteri istället för att se real world-tester eller bäst av allt, faktiskt testa själva (det är inte för inte som allt hjärndött skitsnack om Vista och ME fortfarande pågår i datorvärlden, medan Windows 10 hyllas trots att det är ett handikappat jävla piss-system för pekplattor).
__________________
Senast redigerad av avc 2017-05-18 kl. 05:17.
Citera
2017-05-18, 06:27
  #18
Medlem
Denna tråd handlar om MacBook Air och då är det kanske inte så belysande för sina kunskaper att lägga in ett test mot en vanlig MacBook....

Att sen kalla andra fanatiska fanboys så fort de inte håller med den egna åsikten, och kalla alla tester som inte passar den egna åsikten som partiska, visar ju verkligen vem som har problem med objektiviteten och verkligheten...

Jag förespråkar INTE satt folk skall köpa Apple, utan kolla upp olika saker och alternativ och köpa det de finner att de gillar bäst. Att sitta och såga allt som Apple gör i tråd upp o ner i aggresiva och förnedrande formuleringar, det är ett fanatiskt sjukligt beteende.

Kikar vi sen på detta test som nu länkades till sist i tråden, där man testar en MacBook mot en Zenbook, så kan man ju undra hur seriösa de är när de inte verkade (jag kikade igenom det lite fort som jag kanske missade nåt?) nämna nåt om att det är sämre tangentbelysning på Z, och sen har de inte ens koll nog utan sätter texten för Macbooks skärmupplösning på Zenbooken... Men lyssnar man så säger de att MacBook har en mycket skarpare skärm än Zenbook. Sen verkar de inte säga nåt om batteritiden på de båda? Ja i mina ögon verkar det bara stressas igenom i filmen och missas en hel den info som kunde vara intressant för alla oavsett "läger".

Man bör som alltid se och läsa ett flertal tester för att bilda sig en hyfsad uppfattning, och helst ge sig möjligheten att personligen känna testa klämma i verkligheten, på de produkter man är intresserad av. Sen välja att köpa det man tycker passar sig själv bäst utifrån de preferenser man själv har.

Zenbook är säkert ett bra alternativ om man tycker dess för och nackdelar passar de egna behoven, och detsamma gäller såklart även MacBook, eller MacBook Air.
Citera
2017-05-19, 02:55
  #19
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Denna tråd handlar om MacBook Air och då är det kanske inte så belysande för sina kunskaper att lägga in ett test mot en vanlig MacBook....
På vilket sätt skulle en Air vara bättre än en "vanlig" Macbook? För den är tunnare, mer designad och "snyggare"? Om jag gjorde en dator av två A4-papper, skulle den då vara ännu bättre eftersom den vore ännu tunnare?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att sen kalla andra fanatiska fanboys så fort de inte håller med den egna åsikten, och kalla alla tester som inte passar den egna åsikten som partiska, visar ju verkligen vem som har problem med objektiviteten och verkligheten...
Givetvis är jag medveten om att det finns fanatiker och mainstreambögar även i PC-lägret, din tramsare. Det ändrar dock inte faktumet att du är en iGnorant iDiot som varit partisk Applefanboy ända sen din registrering på sidan. Du måste lära dig vikten av källkritik, och det faktum att nästintill all media är vinklad och hyllar allt som är mainstream. På precis samma sätt som Apple hyllas för allt sitt handikappade skräp idag, sågades de konstant när de inte var mainstream (och faktiskt gjorde vissa produkter som var bra). Detta trots att deras efterblivna bajsplattformar inte sög nämnvärt mer kuk än vad de gör idag.

Om du nu inte är partisk fanboy, så som du gärna vill framstå, kanske du bland dina 20.000 inlägg kan fiska fram åtminstone ett exempel när du seriöst rekommenderat likvärdig PC/Androidtelefon över valfri motsvarande iSkräpprodukt? Eller är det alldeles för mycket begärt i sammanhanget?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag förespråkar INTE satt folk skall köpa Apple, utan kolla upp olika saker och alternativ och köpa det de finner att de gillar bäst. Att sitta och såga allt som Apple gör i tråd upp o ner i aggresiva och förnedrande formuleringar, det är ett fanatiskt sjukligt beteende.
Det här har du sagt sedan lanseringen av iPhone. Problemet är att ord inte betyder ett skit när de saknar verklighetsförankring. Du säger att du rekommenderar konkurrerande produkter, men man ser dig aldrig göra det eftersom det skulle såra det heliga äpplet.

Givetvis sågar jag inte Apples produkter bara för de råkar suga kuk. Det är de teknologiskt inkompetenta iDioterna som köper dem till överpris utan att egentligen veta varför, som är det huvudsakliga problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kikar vi sen på detta test som nu länkades till sist i tråden, där man testar en MacBook mot en Zenbook, så kan man ju undra hur seriösa de är när de inte verkade (jag kikade igenom det lite fort som jag kanske missade nåt?) nämna nåt om att det är sämre tangentbelysning på Z, och sen har de inte ens koll nog utan sätter texten för Macbooks skärmupplösning på Zenbooken... Men lyssnar man så säger de att MacBook har en mycket skarpare skärm än Zenbook. Sen verkar de inte säga nåt om batteritiden på de båda? Ja i mina ögon verkar det bara stressas igenom i filmen och missas en hel den info som kunde vara intressant för alla oavsett "läger".
Självklart verkar filmen stressig om du bara kikar igenom den lite fort. Öronsus missar liksom själva susningen

Mac har länge haft bättre skärmar än det patetiska 1366x768 som var PC-standard i över ett decennium, så det är inte förvånande. Det är en sak som verkligen sugit med PC förbannat länge (min Toshiba Libretto 100 från 1996 har t.ex. haft mycket högre PPI än de flesta standardskärmar fram till 2016). Den eran är passerad nu, Mac säljer dock fortfarande på utsidan snarare än insidan; och som teknologiskt inkompetent väljer man garanterat hellre en i3:a med Intel HD-grafik och 4k-skärm än en Ryzen med GTX 1080Ti och endast full HD. Har man en pixeltätare skärm måste det dessvärre kunna kompenseras upp med mer prestanda, och då är verkligen inte lösningen att köpa en Mac med sämre prestanda trots att bildskärmskortet har ännu fler pixlar att driva.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man bör som alltid se och läsa ett flertal tester för att bilda sig en hyfsad uppfattning, och helst ge sig möjligheten att personligen känna testa klämma i verkligheten, på de produkter man är intresserad av. Sen välja att köpa det man tycker passar sig själv bäst utifrån de preferenser man själv har.

Zenbook är säkert ett bra alternativ om man tycker dess för och nackdelar passar de egna behoven, och detsamma gäller såklart även MacBook, eller MacBook Air.

Köp en Zenbook om du vill ha: Prestanda, prisvärdhet, utbyggbarhet samt en produkt som är bra
Köp en Macbook om du vill ha: Utdaterad hårdvara, ingenting för pengarna, svårhet eller omöjlighet att uppgradera samt status
Citera
2017-05-19, 06:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc


1. På vilket sätt skulle en Air vara bättre än en "vanlig" Macbook? För den är tunnare, mer designad och "snyggare"? Om jag gjorde en dator av två A4-papper, skulle den då vara ännu bättre eftersom den vore ännu tunnare?


Offtopic o trams
Det är inte jag som är trådens diskussionsämne, och inte heller iPhone eller Androidlurar

Givetvis är jag medveten om att det finns fanatiker och mainstreambögar även i PC-lägret, din tramsare. Det ändrar dock inte faktumet att du är en iGnorant iDiot som varit partisk Applefanboy ända sen din registrering på sidan. Du måste lära dig vikten av källkritik, och det faktum att nästintill all media är vinklad och hyllar allt som är mainstream. På precis samma sätt som Apple hyllas för allt sitt handikappade skräp idag, sågades de konstant när de inte var mainstream (och faktiskt gjorde vissa produkter som var bra). Detta trots att deras efterblivna bajsplattformar inte sög nämnvärt mer kuk än vad de gör idag.

Om du nu inte är partisk fanboy, så som du gärna vill framstå, kanske du bland dina 20.000 inlägg kan fiska fram åtminstone ett exempel när du seriöst rekommenderat likvärdig PC/Androidtelefon över valfri motsvarande iSkräpprodukt? Eller är det alldeles för mycket begärt i sammanhanget?


Det här har du sagt sedan lanseringen av iPhone. Problemet är att ord inte betyder ett skit när de saknar verklighetsförankring. Du säger att du rekommenderar konkurrerande produkter, men man ser dig aldrig göra det eftersom det skulle såra det heliga äpplet.

Givetvis sågar jag inte Apples produkter bara för de råkar suga kuk. Det är de teknologiskt inkompetenta iDioterna som köper dem till överpris utan att egentligen veta varför, som är det huvudsakliga problemet.


Självklart verkar filmen stressig om du bara kikar igenom den lite fort. Öronsus missar liksom själva susningen


3. Mac har länge haft bättre skärmar än det patetiska 1366x768 som var PC-standard i över ett decennium, så det är inte förvånande. Det är en sak som verkligen sugit med PC förbannat länge (min Toshiba Libretto 100 från 1996 har t.ex. haft mycket högre PPI än de flesta standardskärmar fram till 2016). Den eran är passerad nu, Mac säljer dock fortfarande på utsidan snarare än insidan; och som teknologiskt inkompetent väljer man garanterat hellre en i3:a med Intel HD-grafik och 4k-skärm än en Ryzen med GTX 1080Ti och endast full HD. Har man en pixeltätare skärm måste det dessvärre kunna kompenseras upp med mer prestanda, och då är verkligen inte lösningen att köpa en Mac med sämre prestanda trots att bildskärmskortet har ännu fler pixlar att driva.



Köp en Zenbook om du vill ha: Prestanda, prisvärdhet, utbyggbarhet samt en produkt som är bra
Köp en Macbook om du vill ha: Utdaterad hårdvara, ingenting för pengarna, svårhet eller omöjlighet att uppgradera samt status

Ännu ett inlägg från avc fyllt med 95% skitsnack offtopic och glåpord till andra för att de inte tycker som han, samtidigt som han beskyller andra för att vara fanboy när alla kan se att han har grava problem....

Jag har numrerat och markerat i citatet ovan för att visa vad jag svarat på och vad som är trams o offtopic

1. Jag har sa inte ett pip om att Air skulle vara bättre än en MacBook, så dina förvirrade fantasier och teknologiska kunskapsbrister är vi inte intresserade av då de inte tillför nåt väsentligt.

Fakta är att Air har vissa fördelar över MacBook, och MacBook har vissa fördelar över Air. Det blir alltså upp till var och en att fundera på vilka fördelar som väger tyngst för just dem, och välja dator, Air, MacBook etc från Apple, eller dator från annan tillverkare.

2. Dina teknologiska kunskapsbrister avslöjar du igen när du frågar om en Air skulle vara bättre än en MacBook för den är tunnare.

Fakta är att det är MacBook som är tunnare och lättare än Air.

3. Det är oväsentligt om folk köper datorer för att de är snygga eller väldesignade på utsidan eller inte, då det väsentliga fortfarande är att var och en, även du själv, ska få köpa sina datorer eller andra produkter utifrån vilka satans personliga preferenser det än må vara. Kan de med sängammarstämma i din länkade film säga att de blå Zenbook är himla läcker så säger det väl att även design och utsidan kan vara himla viktig även för de som köper Win-datorer.

Vare sig man är mer eller mindre teknologiskt kompetent gör en inte till sämre eller bättre människa. De allra flesta som använder datorer oavsett Mac eller Win har är tämligen okunniga på vad som sker på insidan av en dator och varför, precis som de allra flesta som kör bil har ytterst ringa kunskaper om vad som verkligen sker inne i motorn etc. Så igen, låt folk välja vad de vill oavsett orsak, utan att kasta skit på alla som inte tycker som dig. Och köp du precis vad du vill ha och skit i andra.

Zenbook må ha vissa fördelar över en Air ja, men även nackdelar, så att påstå att man inte får nåt för pengarna om man köper Air är okunnigt trams.

Air har överlägset bättre touchpad, bättre tangentbord, bättre batteritid för att nämna några exempel.
Air är utbyggbar även den.

Att uppgradera sin dator, i synnerhet en laptop, är det oerhört få användare som gör oavsett plattform, man väljer i de allra flesta fall en dator som passar och har den sen i några år och köper en ny när man får lust eller när det behövs. Att kunna uppdatera kan i sig vara en fördel, men väldigt få pysslar med sånt så är egentligen rätt bortkastat av tillverkarna att krångla med sådana lösningar och lägga resurser och tid på sånt som majoriteten av användarna har mer nytta av.

I TS läge, alltså intresserad av att köpa en bärbar smidig Mac-laptop. Så skulle jag ha funderat noga på skillnaderna mellan en MacBook och en Air, och även en MacBook Pro av senaste modell. Och sen försöka komma fram till vad som verkligen behövs och varför, och vad det kan få kosta. Och sen köpa utifrån det.

Tråden handlar dessutom inte om valet mellan Mac-dator eller Windator, utan TS frågar enbart om MacBook Air och undrar om den kan sjunka i pris för TS är intresserad av just Air. Och tråden hade en bra och sansad ton till du gjorde entré och började kasta skit och sprida ditt hat.
Citera
2017-05-19, 08:41
  #21
Moderator
Rassas avatar
Sannolikt presenteras nya modeller av MacBook Air på WWDC i början av juni, då finns det en god chans att de nuvarande prissänks för att rensa lagren. Om TS väntar till dess så finns det kanske möjlighet att få tag i en Air med bättre specar för nästintill samma pris som instegsmodellen som det länkas till i tråden.
Citera
2017-05-19, 20:12
  #22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Mac har länge haft bättre skärmar än det patetiska 1366x768 som var PC-standard i över ett decennium, så det är inte förvånande. Det är en sak som verkligen sugit med PC förbannat länge (min Toshiba Libretto 100 från 1996 har t.ex. haft mycket högre PPI än de flesta standardskärmar fram till 2016). Den eran är passerad nu, Mac säljer dock fortfarande på utsidan snarare än insidan; och som teknologiskt inkompetent väljer man garanterat hellre en i3:a med Intel HD-grafik och 4k-skärm än en Ryzen med GTX 1080Ti och endast full HD. Har man en pixeltätare skärm måste det dessvärre kunna kompenseras upp med mer prestanda, och då är verkligen inte lösningen att köpa en Mac med sämre prestanda trots att bildskärmskortet har ännu fler pixlar att driva.
Fast dude... Inte fan behöver du ett GTX 1080i för att kunna driva desktop-grafik i 4K. Lugn och fin.
Citera
2017-05-21, 19:21
  #23
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Att uppgradera sin dator, i synnerhet en laptop, är det oerhört få användare som gör oavsett plattform, man väljer i de allra flesta fall en dator som passar och har den sen i några år och köper en ny när man får lust eller när det behövs. Att kunna uppdatera kan i sig vara en fördel, men väldigt få pysslar med sånt så är egentligen rätt bortkastat av tillverkarna att krångla med sådana lösningar och lägga resurser och tid på sånt som majoriteten av användarna har mer nytta av.

Brukar ofta uppdatera och skulle påstå att ganska många gör det. Innan uppgraderades till SSD. Nu är det många som uppgraderar sina 4ram/128gb till 8ram/256gb.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback