Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-02, 15:02
  #1
Medlem
Hej!
Hade lite koll på MacBook Air 13" på Elgiganten. Har kikat på den i bra många månader och då har den legat på 9700kr. Under förra veckan sänktes den ner till 8490kr.

Ska man slå till, eller kommer det en ny Air för 2017-2018? Eller är det så att Apple satsar numera mer på deras "MacBook" som är lite av en hybrid av Air:en och Pro:en? Någon som har någon aning om vad de planerar
Citera
2017-05-02, 21:13
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Nej ingen jävel vet vad apple planerar, hade man haft en kristallkula hade man tjänat miljarder på börsen. Du får gå på rykten och hoppas på det bästa.......
Citera
2017-05-13, 21:35
  #3
Medlem
Jag gissar att det inte kommer någon ny Air. De som vill ha en så portabel dator som möjligt och som klarar sig med relativt klen prestanda får välja Macbook 12". Vill man en mer prestanda men fortfarande en portabel dator får man välja basmodellen av MBP 13".

Klarar du dig med en värdelös TN-panel och vill ha ett billigare alternativ - köp en Air. För 8490 kr är det rätt mycket dator för pengarna, speciellt med tanke på att det är Apple vi pratar om. Dock hade jag personligen aldrig valt den, mest på grund av skärmen. Föredrar även trackpaden samt tangentbordet på de nya Pro-modellerna.
Citera
2017-05-13, 21:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjeddo
Jag gissar att det inte kommer någon ny Air. De som vill ha en så portabel dator som möjligt och som klarar sig med relativt klen prestanda får välja Macbook 12". Vill man en mer prestanda men fortfarande en portabel dator får man välja basmodellen av MBP 13".

Klarar du dig med en värdelös TN-panel och vill ha ett billigare alternativ - köp en Air. För 8490 kr är det rätt mycket dator för pengarna, speciellt med tanke på att det är Apple vi pratar om. Dock hade jag personligen aldrig valt den, mest på grund av skärmen. Föredrar även trackpaden samt tangentbordet på de nya Pro-modellerna.


Också lite sugen på en MacBook men vad är TN-panel och vad är så kass med den?
Citera
2017-05-14, 00:49
  #5
Medlem
Den nuvarande säljs på elgiganten för 8490:-
Citera
2017-05-14, 20:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Också lite sugen på en MacBook men vad är TN-panel och vad är så kass med den?

Den kassa TN-panelen sitter alltså i Macbook Air och inte i den nyare MacBook (12"). MacBook 12" har en bra Retina-skärm.

TN-panelen i MBA har låg upplösning, dålig färgåtergivning och väldigt dåliga betraktningsvinklar. Är man sedan tidigare van med t.ex. IPS-panel eller liknande (eller är van Retina-skärmar/andra högupplösta skärmar) lär man bli besviken på skärmen i MBA. Tyvärr är den som hämtad från 2010.

Har man inte använt en MBA rekommenderar jag att man åker till butik och tittar på den för att se vad man själv tycker om skärmen.
__________________
Senast redigerad av fjeddo 2017-05-14 kl. 20:48.
Citera
2017-05-14, 20:48
  #7
Medlem
Tack fjeddo för redogörelsen!

Men hur är den där TN i jämförelse med en standard windowslaptop? Har en HP som är ett par år där jag tröttnat med windows, omstarter mm. 8500kr känns ju billigt med tanke på formatet på MacBook air men såklart vill jag inte ha dålig grafik. Kommer att användas för surfning, ordbehandling, excel primärt.
Citera
2017-05-14, 21:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Den nuvarande säljs på elgiganten för 8490:-
Vilket årtal på modellen?
Citera
2017-05-14, 21:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Tack fjeddo för redogörelsen!

Men hur är den där TN i jämförelse med en standard windowslaptop? Har en HP som är ett par år där jag tröttnat med windows, omstarter mm. 8500kr känns ju billigt med tanke på formatet på MacBook air men såklart vill jag inte ha dålig grafik. Kommer att användas för surfning, ordbehandling, excel primärt.

Vad är det för dator du går ifrån? Vilken paneltyp är det samt vilken upplösning har den skärmen? För 8500 kr kan absolut en MBA vara värd om du inte är så kräsen när det gäller skärmar. Kolla lite jämförelser på youtube. Eller ännu bättre - åk till en butik och testa!

Jag har många bekanta som är jättenöjda med sina MBA. Du får trots allt en portabel dator med macOS (du verkar föredra det) samt bra anslutningmöjligheter och inte bara USB-C som i Apples nyare datorer. Dessutom för en betydligt mindre slant jämfört med deras andra modeller.
__________________
Senast redigerad av fjeddo 2017-05-14 kl. 21:45.
Citera
2017-05-15, 05:26
  #10
Medlem
megareds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigtSinne
Vilket årtal på modellen?
Bara kolla deras hemsida så står de nog där..
Citera
2017-05-16, 00:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megared
Bara kolla deras hemsida så står de nog där..
Det gör inte det...
Citera
2017-05-16, 07:00
  #12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigtSinne
Det gör inte det...

Det är den nuvarande modellen, Early 2015.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback