Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-02, 14:37
  #25
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om mopeden blev påkörd i sidan har jag svårt att tänka mig att de kommer fram till någon annan slutsats än att bilen är vållande. Om inte bilföraren kommer med en extremt trovärdig beskrivning om att mopeden våghalsigt flög ut framför honom när bilen redan var på överfarten. Med tillhörande vittnesuppgifter som stöder hans version. Om sedan bilförarens försäkringsbolag har några åsikter på hans tonade rutor vet jag inte. Det känns mer som en fråga för polisen. Men de är inte inblandade så vitt du berättat.


polisen var på platsen och jag har även läst notisen på deras hemsida
där står inget om att de misstänker föraren för något brott

uppdaterar med ytterligare info när sådan kommer

så här står det iaf "Mc-föraren ska vara chockad men det är oklart med personskador. Vägen avstängd en kort stund för att flytta på fordonen.

Ingen personskada rapporterad. Polisen skriver en rapport om olyckan."
__________________
Senast redigerad av mjohan84 2017-05-02 kl. 14:39.
Citera
2017-05-02, 15:03
  #26
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
polisen var på platsen och jag har även läst notisen på deras hemsida
där står inget om att de misstänker föraren för något brott

uppdaterar med ytterligare info när sådan kommer

så här står det iaf "Mc-föraren ska vara chockad men det är oklart med personskador. Vägen avstängd en kort stund för att flytta på fordonen.

Ingen personskada rapporterad. Polisen skriver en rapport om olyckan."
Spontant låter det som att polisen har avskrivit det hela som en lindrig trafikolycka då samtliga inblandade tycktes kunna gå därifrån på egna ben. Deras enda åtgärd var i princip att försöka styra upp trafiken igen så fort som möjligt, vilket resulterade i en rapport. Jag tror inte riktigt att det kommer bli någon följetång på deras hemsida. Det känns krystat att de skulle börja titta på bilder i efterhand och åka hem till föraren och kräva att få se rutorna.

Antingen så ser dom toningen på plats och skriver en bot, eller så skiter de i det om det framgår i efterhand. Men det är min gissning. Är det en uttråkad polis i nån glesort så kanske de gör en större sak av det. Vad vet jag. Det låter krystat trots allt. Lite som när någon ringer till snuten och anmäler grannen för att han körde för fort i förrgår, och det finns minsann filmbevis i mobilen. Det är inget som poliser i allmänhet orkar syssla med.
Citera
2017-05-02, 16:30
  #27
Medlem
Det går inte att se ifall bilen har tonade rutor. Det kan lika väl vara svart inredning och lutande rutor som gör att rutorna ser svarta ut.
För övrigt så har det inget med själva olyckan att göra.

Någon cykelöverfart tror jag inte alls att det är. Dessa ska skyltas med speciella skyltar.
Det lutar mer åt att mopedföraren har brustit i sitt ansvar att lämna företräde och helt sonika åkt ut framför bilen.
Mopedföraren kommer bli vållande.
Citera
2017-05-02, 20:56
  #28
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det går inte att se ifall bilen har tonade rutor. Det kan lika väl vara svart inredning och lutande rutor som gör att rutorna ser svarta ut.
För övrigt så har det inget med själva olyckan att göra.

Någon cykelöverfart tror jag inte alls att det är. Dessa ska skyltas med speciella skyltar.
Det lutar mer åt att mopedföraren har brustit i sitt ansvar att lämna företräde och helt sonika åkt ut framför bilen.
Mopedföraren kommer bli vållande.


har ytterligare en bild där man har kört ner rutan och det sitter en person på passegaerarstolen som man inte ens ser när rutan är upphissad

de är tonade utav helvete

angående vem som blir vållande så uppdaterar jag gärna här när saken är avgjord av försäkringsbolaget


det största problemet med tonade rutor är att man inte får ögonkontakt med sina medtrafikanter som man så tydligt lär ut under körkortsutbildningen
__________________
Senast redigerad av mjohan84 2017-05-02 kl. 20:59.
Citera
2017-05-03, 04:31
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
har ytterligare en bild där man har kört ner rutan och det sitter en person på passegaerarstolen som man inte ens ser när rutan är upphissad

de är tonade utav helvete

angående vem som blir vållande så uppdaterar jag gärna här när saken är avgjord av försäkringsbolaget


det största problemet med tonade rutor är att man inte får ögonkontakt med sina medtrafikanter som man så tydligt lär ut under körkortsutbildningen

Det är olika frågor. Om bilen brutit mot regelverket för hur tonade rutor får vara så är det böter för det, men det friar inte dig från ansvar över olyckan.

Du verkar försöka hitta anledningar till varför du inte ska anses som vållande. Du har ju bäst ut rätt framför en bil, ögonkontakt eller inte. hur smart är det?
Varför stannade du inte? Såg du inte bilen eller ansåg du dig ha rätt att bara åka ut framför?
Om du såg bilen och struntade i att den kom så hoppas jag verkligen du får ett kännbart straff. Livsfarligt beteende du har.
Citera
2017-05-03, 09:31
  #30
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är olika frågor. Om bilen brutit mot regelverket för hur tonade rutor får vara så är det böter för det, men det friar inte dig från ansvar över olyckan.

Du verkar försöka hitta anledningar till varför du inte ska anses som vållande. Du har ju bäst ut rätt framför en bil, ögonkontakt eller inte. hur smart är det?
Varför stannade du inte? Såg du inte bilen eller ansåg du dig ha rätt att bara åka ut framför?
Om du såg bilen och struntade i att den kom så hoppas jag verkligen du får ett kännbart straff. Livsfarligt beteende du har.


inte jag som satt på mopeden.

var ej med om situationen utan har fått den berättad för mig av en släkting

har dock skickat bilderna på bilen till dennes försäkringsbolag så får de ta ställning till hur de ser på ersättning till bilägaren (någon tidigare skribent skrev att försäkringsbolaget kan stunta att betala ut då man har gjort trafikfarliga förändringar)
Citera
2017-05-03, 18:27
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
inte jag som satt på mopeden.

var ej med om situationen utan har fått den berättad för mig av en släkting

har dock skickat bilderna på bilen till dennes försäkringsbolag så får de ta ställning till hur de ser på ersättning till bilägaren (någon tidigare skribent skrev att försäkringsbolaget kan stunta att betala ut då man har gjort trafikfarliga förändringar)

Det enda som händer är att du möjligen mot all förmodan gör så att försäkringsbolaget inte ersätter några skador alls.
Då får bilägaren stå för mopedförarens dumhet. Mopedföraren kommer inte få någon ersättning i vilket fall som helst.
Vad ska vara vitsen med det?

Troligen så kommer försäkringsbolaget inte göra något åt bilder. Det går inte att bedöma hur tonade rutorna är. Är det fel på din kamera? Är bilderna manipulerade?
Är det ens rätt bil på bilderna?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback