Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-02, 10:26
  #1
Medlem
mjohan84s avatar
en släkting blev påkörd av en bil vid en cykelöverfart..
min släkting färdades på en moped klass2 när han blev påkörd och flög ett par meter
men klarade sig lindrigt trots allt

han tänkte dock logiskt i situationen och lät mopeden ligga samt hindrade föraren att flytta på sin bil och tog bilder i väntan på polis... på bilderna ser men att bilen har svärtade framrutor... hur ser lagen på detta? är det inte förbjudet att svärta framrutorna?
Citera
2017-05-02, 10:31
  #2
Medlem
mjohan84s avatar
förtydligar att jag åsyftar framdörrarnas sidorutor
Citera
2017-05-02, 10:36
  #3
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
en släkting blev påkörd av en bil vid en cykelöverfart..
min släkting färdades på en moped klass2 när han blev påkörd och flög ett par meter
men klarade sig lindrigt trots allt

han tänkte dock logiskt i situationen och lät mopeden ligga samt hindrade föraren att flytta på sin bil och tog bilder i väntan på polis... på bilderna ser men att bilen har svärtade framrutor... hur ser lagen på detta? är det inte förbjudet att svärta framrutorna?
Tror att man får tona alla rutor, dock olika mycket. Kanske svårt att se på bilderna hur pass han har tonat dem men det hade vart bra att veta och om det är så pass mörkt att det syns på kortet (gissar att det inte är toppkvalitet) så är det nog för mörkt. Hade han tonat hela rutan eller bara i överkant?
Edit: Okej nu är det en annan sak, rutorna på framdörrarna får tonas mer.
Citera
2017-05-02, 10:41
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
förtydligar att jag åsyftar framdörrarnas sidorutor
Det är mycket riktigt förbjudet. Om det inte blir ett polisärende av olyckan så lär nog inte snuten skicka ett swat team till bilägaren för att skriva ut en bot. Men föraren kommer åka dit på det om han fastnar i en rutinkontroll eller blir sedd av uttråkad snut som dricker kaffe i bilen. Att ha bilder på olycksplatsen är utmärkt för försäkringsärendet. Men just snuten orkar nog inte titta på bilderna om de avfärdat det hela som en lindrig trafikolycka redan.
Citera
2017-05-02, 10:44
  #5
Medlem
mjohan84s avatar
ritade för övrigt upp en bild över scenariot

http://imgur.com/a/uzy25

punkterna som är målade i färgglad färg är kollisions-punkter

vad tror ni? är det 100% att det är bilförarens fel?
Citera
2017-05-02, 10:55
  #6
Medlem
mjohan84s avatar
lägger upp en bild på
bilen här istället, blir nog enklare att bedöma

http://imgur.com/a/P9EaL
Citera
2017-05-02, 10:59
  #7
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Tror att man får tona alla rutor, dock olika mycket. Kanske svårt att se på bilderna hur pass han har tonat dem men det hade vart bra att veta och om det är så pass mörkt att det syns på kortet (gissar att det inte är toppkvalitet) så är det nog för mörkt. Hade han tonat hela rutan eller bara i överkant?
Edit: Okej nu är det en annan sak, rutorna på framdörrarna får tonas mer.


se bilden jag la upp
Citera
2017-05-02, 11:12
  #8
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
se bilden jag la upp
Tycker de ser på tok för mörka ut, fortfarande svårt att bedöma men.
Citera
2017-05-02, 11:18
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
en släkting blev påkörd av en bil vid en cykelöverfart..
min släkting färdades på en moped klass2 när han blev påkörd och flög ett par meter
men klarade sig lindrigt trots allt

han tänkte dock logiskt i situationen och lät mopeden ligga samt hindrade föraren att flytta på sin bil och tog bilder i väntan på polis... på bilderna ser men att bilen har svärtade framrutor... hur ser lagen på detta? är det inte förbjudet att svärta framrutorna?

Föraren riskerar att bli utan ersättning från försäkringsbolag och få betala allt ur egen ficka. Men mycket mer än så höner inte i praktiken.
Citera
2017-05-02, 11:21
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Tror att man får tona alla rutor, dock olika mycket. .

En modellgodkönd bil får inte eftertonas överhuvudtaget framför b-stolpen. Enbart fabriksgodkänd toning får förekomma.
Citera
2017-05-02, 11:28
  #11
Medlem
Turbomachines avatar
Fel från båda sidor.
Bilisten för att ha tonade framrutor.
Mopedföraren för att inte vidtagit väjningsplikt vid cykelöverfarten.
Citera
2017-05-02, 11:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
lägger upp en bild på
bilen här istället, blir nog enklare att bedöma

http://imgur.com/a/P9EaL
Ser det fortfarande likadant ut som på Google maps?
https://goo.gl/maps/3dtPphgFnnN2
Förutom att det nog inte längre är något vägarbete.
Det är skymd sikt och en varningsskylt för cyklister på vägen som bilen kom från. Väjningslinjen är även dragen innan cykelöverfarten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback