Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 09:35
  #1
Medlem
Hej.
Jag håller på och ska få ihop en hemsida med en sökbar databas utan att kunna något om det. Jag har gjort en hemsida tidigare till mitt företag på Wix.com med drag & drop bara. Har även gjort lite med betoning på lite HTML-kodning för väldigt länge sen så jag har inte så stora kundskaper.

Jag ska göra en sida med olika produkter. Man söker på produktens namn och kan då få upp data om den så som längd vikt tex.

Man ska även kunna sortera bland de längsta artiklarna, kortaste mm. ja ni fattar.

Finns det idag inget ställe man kan göra en webbsida med drag & drop med databas utan att man kan kodning?

Om det inte finns vad behöver jag lära mig?
Citera
2017-05-02, 10:13
  #2
Medlem
Diverges avatar
Du har ju alltid Dreamweaver om du vill minimera faktiskt kodande, har inte jobbat själv med det men jag tror det är relativt enkelt att jobba mot databaser.

Ett alternativ skulle väl vara Wordpress med exempelvis Woocommerce för inventarier, taxonomi, etc.
Citera
2017-05-02, 10:29
  #3
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackguest100
Hej.
Jag håller på och ska få ihop en hemsida med en sökbar databas utan att kunna något om det. Jag har gjort en hemsida tidigare till mitt företag på Wix.com med drag & drop bara. Har även gjort lite med betoning på lite HTML-kodning för väldigt länge sen så jag har inte så stora kundskaper.

Jag ska göra en sida med olika produkter. Man söker på produktens namn och kan då få upp data om den så som längd vikt tex.

Man ska även kunna sortera bland de längsta artiklarna, kortaste mm. ja ni fattar.

Finns det idag inget ställe man kan göra en webbsida med drag & drop med databas utan att man kan kodning?

Om det inte finns vad behöver jag lära mig?

Är du någorlunda intresserade är det nog lika bra att ta en titt på SQL. https://www.codecademy.com/learn/learn-sql är ett gratis och smidigt sätt att lära sig grunden.
Citera
2017-05-18, 11:26
  #4
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Det finns en uppsjö med GUI baserade program som man kan modifiera databaser med t.ex. PHPmyAdmin och Navicat. Vore jag en person som skulle ha nån liten webbshop så skulle jag satsa på Wordpress och Woocommerce. Det borde göra så man slapp hålla på med databaser.
Citera
2017-05-18, 12:10
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror ju också lite på hur många produkter vi talar om, är det 1000 tals eller 100 ?
Är det typ 100 produkter eller färre så kan man ju lägga upp datat i en js matris och ladda in den med sidan och få allt sökbart och hyfsat snabbt utan att ta till en databas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback