Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-02, 09:32
  #1
Medlem
mums avatar
Halloj.
Ganska ny till detta, men läst, precis som alla andra, på rikatillsammans och fått upp interesset för fonder och aktier.

Situationen är den att jag är bosatt och skattepliktig i danmark, därför använder jag också den danska version av nordnet.
Om jag skall månadsspara(automatspara), kan jag bara välga fyra fonder.
Så min fråga är, med den ganska begränsade mängd av fonder jag kan månadsspara på, vilka skulle det vara? Och är det överhuvudtaget värt att månadsspara i bara fyra fonder? Jag skulle ju kunna låta bli och själv lägga ner mera tid och köpa/sälga, men vill helst ha några passiva fonder som sköter sig lite själv då familj och jobb tar mycket av tiden.

Hoppas ni förstår vad jag menar?
Citera
2017-05-02, 12:51
  #2
Medlem
sinewaves avatar
Det låter helt sinnessjukt att du endast kan välja mellan fyra fonder. Såvitt jag vet har du ett snarlikt utbut även om danskdjävlarna givetvis är sämre än Sverige, ett obestridligt faktum.

Byt till Avanza, du kan bli kund även om du är skattepliktig i Danmark. Flytta sedan över alla dina innehav till en ISK där. Nordnet.dk är så fruktansvärt dåligt att de knappt har ett utbud av fonder som har en avgift mellan 0-1.25%. Fullständigt horribelt.
Citera
2017-05-02, 17:02
  #3
Medlem
mums avatar
Jag kan bara välja 4 när jag månadssparar. Annars kan jag så klart välja fler jag har också tänkt på att använda nordnet.se, men jag ska ju betala växling varje gång jag överför mellan dk och se. Har inget kapital i sverige.
Citera
2017-05-03, 12:12
  #4
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det låter helt sinnessjukt att du endast kan välja mellan fyra fonder. Såvitt jag vet har du ett snarlikt utbut även om danskdjävlarna givetvis är sämre än Sverige, ett obestridligt faktum.

Byt till Avanza, du kan bli kund även om du är skattepliktig i Danmark. Flytta sedan över alla dina innehav till en ISK där. Nordnet.dk är så fruktansvärt dåligt att de knappt har ett utbud av fonder som har en avgift mellan 0-1.25%. Fullständigt horribelt.
Är du säker på att TS kan ha ett ISK hos Avanza? Det är inte jag.
Citera
2017-05-06, 18:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Är du säker på att TS kan ha ett ISK hos Avanza? Det är inte jag.

Nej bosätter man sig utomlands blir ens ISK automatiskt en värdeportföljsdepå.
Därför har jag allt sparande i en KF för jag lär flytta utomlands i framtiden, aktier där jag har tänkt gå på bolagsstämman köper jag bara en aktie och har i en depå eller isk under tiden för att kunna delta.

Så TS bör nog skaffa en KF på nordnet eller avanza.
Citera
2017-08-07, 16:36
  #6
Medlem
kör på europa, usa spp fonder, har funkar bra för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback