Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-01, 14:12
  #1
Medlem
Dissociatives avatar
Hej!

Min mage är väldigt känslig för fett, t.ex margarin och matlagningsolja. Så stekt mat fungerar tyvärr inte för mig. Sen så är jag även en fullständig amatör på matlagning, så har svårt för att variera min kost då jag inte kan äta stekt mat, eller mat med mycket fett.

Kokt mat går bra, men är less på kokt korv, palt och soppa nu. Har ätit det i månader.

Så, är det någon som har tips på fettsnål och enkel mat att tillaga?
Citera
2017-05-01, 14:15
  #2
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Hej!

Min mage är väldigt känslig för fett, t.ex margarin och matlagningsolja. Så stekt mat fungerar tyvärr inte för mig. Sen så är jag även en fullständig amatör på matlagning, så har svårt för att variera min kost då jag inte kan äta stekt mat, eller mat med mycket fett.

Kokt mat går bra, men är less på kokt korv, palt och soppa nu. Har ätit det i månader.

Så, är det någon som har tips på fettsnål och enkel mat att tillaga?


Är du så oerhört känslig så föreslår jag ett par kokböcker som inspiration med inriktning på fettfri och kokt mat.
Den hjälpen är kanske en bra början.....
Citera
2017-05-01, 14:30
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Usch margarin! Kan lika gärna äta tvål. Milda grädde eller Milda Kockens val (i paket) Blä! Jag ryser när jag tänker på hur det produceras och vad det innehåller.
Ta smör istället. Helt naturligt. Eller rapsolja. Eller solrosolja i salladen.
Finns det margaringåsar?

Ett väldigt bra tips är att köpa en lerugnsgryta.
I den tillagar du maten väldigt enkelt - det sköter sig helt själv.
Och inget fett behövs. bara kryddor och goda ingredienser.
Nog enklaste sättet att laga mat på. Och bland det godaste.

Gjorde en majskyckling igår, men du kan lägga i vad du vill:
Lades på en bädd av purjo, gul lök, morötter, potatis, palsternacka, äpple. Strilade över en citron och stoppade resten in i kycklingen med 10 sviskon.
krydda både kyckling och grönsaker med peppar och salt.
häll på lite soja och paprikapulver överst på kycklingen.
1,5 timme i ugn på 225 grader
Använd buljongen som den är (blir mycket av vätskan i lergrytan och grönsakerna) eller koka ihop den och tillsätt grädde efter det samt koka ihop igen.
Experimentera friskt!
Citera
2017-05-01, 14:36
  #4
Medlem
Du skulle kunna testa t.ex. Creon, om du inte har gjort det så att säga.
Citera
2017-05-01, 14:47
  #5
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Hej!

Min mage är väldigt känslig för fett, t.ex margarin och matlagningsolja. Så stekt mat fungerar tyvärr inte för mig. Sen så är jag även en fullständig amatör på matlagning, så har svårt för att variera min kost då jag inte kan äta stekt mat, eller mat med mycket fett.

Kokt mat går bra, men är less på kokt korv, palt och soppa nu. Har ätit det i månader.

Så, är det någon som har tips på fettsnål och enkel mat att tillaga?
Vet du varför magen inte tål stekt och dessa fetter?

Har du testat vanligt fett, och inte fett produkter som du listade?
Citera
2017-05-01, 17:15
  #6
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Du skulle kunna testa t.ex. Creon, om du inte har gjort det så att säga.

Har testat det, det verkar funka ibland. Ibland går det jättebra och andra gånger börjar jag må dåligt och magen blir risig
Citera
2017-05-01, 17:18
  #7
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vet du varför magen inte tål stekt och dessa fetter?

Har du testat vanligt fett, och inte fett produkter som du listade?

Nä, ha gjort en lång lista med prover och undersökningar men läkarna hittar inget fel. Men jag har iallafall, efter många år, lyckats spåra problemet till just fett.

Tänker du fetter som i nötter och fisk? För i så fall ja. Sådana fetter går bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback