Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-01, 13:51
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Vi har väl alla läst, eller hört talas om, Dickens och hans berättelser om Londons underklass under 1800-talet.
Där fattiga barn utnyttjades av vuxna gängledare i syfte att göra brott.
Brott som var allt ifrån ficktjuverier till mord.

Det var på¨samma sätt även i 1800-talets Sverige tydligen.
Iaf är det den bild som de gamla fångrullorna ger oss från 1800--talet.

Barn så unga som 10-12 år var väldigt brottsaktiva, i hela registret från ficktjuverier till bedrägerier och inbrott.

Till lejda mord.

Där vuxna gängledare knöt dessa barn-gäng till sig - precis som Dickens berättade i Oliver Twist - och lät barne få göra allt grovjobb, från tjuverier till mord.

Jag visste faktiskt inget om detta, men jag tyckte att det verkligen var intressant när jag läste om det.

Finns det ingen som vet något mera om barn-kriminaliteten under 1800-talets Sverige?


Här finns iaf ett väldigt Litet stycke information, hämtat från fängelset i Malmös slott.
Bla två foton av12- och 16-åriga barn som satt i fängelset.

https://www.slideshare.net/AndersDer...almhus-fstning
Citera
2017-05-01, 14:14
  #2
Medlem
Dreamtimes avatar
Sschh!

Det här har försökt tystas ner i århundraden.
Sverige tjänar inte på att få denna smutsiga buk på sitt bord i dagläget.
Vi får hoppas att det var smutsiga polacker som stod för brottsligheten. Om inte så låtsas vi det.
Citera
2017-05-01, 14:48
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Sschh!

Det här har försökt tystas ner i århundraden.
Sverige tjänar inte på att få denna smutsiga buk på sitt bord i dagläget.
Vi får hoppas att det var smutsiga polacker som stod för brottsligheten. Om inte så låtsas vi det.
Tja, det är kanske lättare att föreställa sig Anderssonskans Kalle näår man tänker på barngäng i förritiden.
Iaf lättare än att föreställa sig Dickenska svenska barnagäng som gick omkring och avlivade folk ... i 1800-talets Malmö.


Men visst Är det en lite "underrapporterad" tidsperiod i Sveriges historia, 1800-talets storstadsmiljöer.
Det är som om det har gömts undan eller hamnat i skuggan av historieskrivningen om det heroiska Socialdemokratiska samhällsbygget som tog sin start därefter.

Men varför skulle Dickens London vara så hemskt annorlunda jämfört med Skandinaviens städer, Köpenhamn, Malmö, Göteborg och Stockholm?

Bevisligen slängdes barn i fängelset då, så unga som 10-12 år gamla/unga.
Staten praktiserade också Dödsstraff.
Och en svensk Kung hade alldeles nyligen också mördats.




Samtidigt, i en annan del av världen, red amerikanska Cowboys omkring med sexskjutare i Vilda västern och gjorde sig odödliga som kallblodiga mördare och rånare.

Men i Sverige ... då föreställer man sig att det var Emil i Lönneberga-idyller ...
Well, inte så.
Citera
2017-05-01, 14:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tja, det är kanske lättare att föreställa sig Anderssonskans Kalle näår man tänker på barngäng i förritiden.
Iaf lättare än att föreställa sig Dickenska svenska barnagäng som gick omkring och avlivade folk ... i 1800-talets Malmö.


Men visst Är det en lite "underrapporterad" tidsperiod i Sveriges historia, 1800-talets storstadsmiljöer.
Det är som om det har gömts undan eller hamnat i skuggan av historieskrivningen om det heroiska Socialdemokratiska samhällsbygget som tog sin start därefter.

Men varför skulle Dickens London vara så hemskt annorlunda jämfört med Skandinaviens städer, Köpenhamn, Malmö, Göteborg och Stockholm?

Bevisligen slängdes barn i fängelset då, så unga som 10-12 år gamla/unga.
Staten praktiserade också Dödsstraff.
Och en svensk Kung hade alldeles nyligen också mördats.




Samtidigt, i en annan del av världen, red amerikanska Cowboys omkring med sexskjutare i Vilda västern och gjorde sig odödliga som kallblodiga mördare och rånare.

Men i Sverige ... då föreställer man sig att det var Emil i Lönneberga-idyller ...
Well, inte så.

För att man ska lära sig att det bara var fattigt och eländigt bonderi som gällde i det postmoderna Sverige med dess linjära historieskrivning.
Citera
2017-05-01, 15:44
  #5
Medlem
Citat:
Sschh!

Det här har försökt tystas ner i århundraden.
Sverige tjänar inte på att få denna smutsiga buk på sitt bord i dagläget.
Vi får hoppas att det var smutsiga polacker som stod för brottsligheten. Om inte så låtsas vi det.

Vad menar du här?
Pga att du tycks vara extremt okunnig om svensk historia och tycker detta är uppseendeväckande så slår ditt inlägg bara tillbaka på dig själv som den extremt okunnige som slarvade på historielektionerna...

Men du gick nog inte längre en nio år i skolan eller du kanske inte ens har kommit dit ännu...
Citera
2017-05-02, 01:22
  #6
Medlem
Apologists avatar
Varför inte Sverige också på den tiden det var fattigt. Man ser ju samma saker i andra länder idag som Brasilien m.m.

Att använda barn är en väldigt effektiv taktik. När jag var Burma/Myanmar för några år sedan så kom det upp barn som sålde bilder o vykort utmed vägen när jag vandrade i stan. På vägen hem så stod de på samma plats skillnaden nu var att solen började gå ner. Så de satte igång att gå efter mig o mina kompisar med täckmanteln att de ville sälja vykort.
Sedan började de vissla o göra ljud m.m. o jag var ganska säker på att de hade kontakt med något gäng längre ner på gatan. Vi blev riktigt oroliga när vi såg dem började springa runt omkring oss.
Vad de inte visste var att vi bodde på ett hotell bara 200 meter bort så när vi rundade in på hotellet så såg vi gänget bakom oss. Vi hade tur!

Tror dock att I sverige så var det väldigt svårt att få med vanliga ungar eftersom de är registrerade i husförhören m.m. Vad de kanske använde sig av var oäktingar eller har jag fel? Precis som idag så är det de som växt upp utan en far som är mer brottsbenägna.
Citera
2017-05-03, 12:08
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Varför inte Sverige också på den tiden det var fattigt. Man ser ju samma saker i andra länder idag som Brasilien m.m.

Att använda barn är en väldigt effektiv taktik. När jag var Burma/Myanmar för några år sedan så kom det upp barn som sålde bilder o vykort utmed vägen när jag vandrade i stan. På vägen hem så stod de på samma plats skillnaden nu var att solen började gå ner. Så de satte igång att gå efter mig o mina kompisar med täckmanteln att de ville sälja vykort.
Sedan började de vissla o göra ljud m.m. o jag var ganska säker på att de hade kontakt med något gäng längre ner på gatan. Vi blev riktigt oroliga när vi såg dem började springa runt omkring oss.
Vad de inte visste var att vi bodde på ett hotell bara 200 meter bort så när vi rundade in på hotellet så såg vi gänget bakom oss. Vi hade tur!

Tror dock att I sverige så var det väldigt svårt att få med vanliga ungar eftersom de är registrerade i husförhören m.m. Vad de kanske använde sig av var oäktingar eller har jag fel? Precis som idag så är det de som växt upp utan en far som är mer brottsbenägna.
Men om du jämför med Dickens-liknelsen, så var dessa barnagäng föräldralösa.

Ungefär som de numera beryktade "gatpojkarna" från Marocko som kommit hit till Sverige.

Precis som i Brasilien, eller Sydafrika - eller Marocko - så har barnen ingen fast hemadress. De har rymt hemifrån, eller blivit utkastade. Eller förlorat föräldrarna.
Sen lever de på gatan med andra barn och ungdomar.
Blir utnyttjade av vuxna.
Ja, även i dagens USA finns det massvis av barn och yngre tonåringar som rymmer hemifrån, som ansluter sig till större gäng av likasinnade.

I 1800-talets Sverige fanns det "gott om" föräldralösa barn.
Barnarbeten på de otaliga barnhemmen var vanligt förekommande.
Det hände nog att en del av dessa rymde från barnhemmen också, och levde i fria flockar, gick på luffen.
Ja, i filmen "Rasmus på luffen" är det ju en vuxen karl som har ett barn med sig som tigger och tjuvar för hans räkning.



PS
När du skriver om "registrerade i husförhören" så är det ju landsbygden du tänker på.
Stadsbilden såg väldigt annorlunda ut på den tiden.
Inte bara hade kyrkan Noll inflytande i städerna, utan fattigdomen och förslumningen var vida utbredd på sina håll och kanter (ofta i centralare delarna faktiskt - iaf i Malmö såg det ut så).
Citera
2017-05-03, 13:55
  #8
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men om du jämför med Dickens-liknelsen, så var dessa barnagäng föräldralösa.

Ungefär som de numera beryktade "gatpojkarna" från Marocko som kommit hit till Sverige.

Precis som i Brasilien, eller Sydafrika - eller Marocko - så har barnen ingen fast hemadress. De har rymt hemifrån, eller blivit utkastade. Eller förlorat föräldrarna.
Sen lever de på gatan med andra barn och ungdomar.
Blir utnyttjade av vuxna.
Ja, även i dagens USA finns det massvis av barn och yngre tonåringar som rymmer hemifrån, som ansluter sig till större gäng av likasinnade.

I 1800-talets Sverige fanns det "gott om" föräldralösa barn.
Barnarbeten på de otaliga barnhemmen var vanligt förekommande.
Det hände nog att en del av dessa rymde från barnhemmen också, och levde i fria flockar, gick på luffen.
Ja, i filmen "Rasmus på luffen" är det ju en vuxen karl som har ett barn med sig som tigger och tjuvar för hans räkning.



PS
När du skriver om "registrerade i husförhören" så är det ju landsbygden du tänker på.
Stadsbilden såg väldigt annorlunda ut på den tiden.
Inte bara hade kyrkan Noll inflytande i städerna, utan fattigdomen och förslumningen var vida utbredd på sina håll och kanter (ofta i centralare delarna faktiskt - iaf i Malmö såg det ut så).

Håller med. Har släktforskat en del o jag har en gren som har oerhört många oäktingar o där märker man redan att de har sämre jobb o utbildning o kanske t.o.m är kriminella (i alla fall vildare). Oäktingar stod inte högt i rang. Dessutom stod de oftast på födelsebevisen utan pappans namn.

När man söker igenom databaser från 1900 o 1800tal så ser man många hemmaboende med andra namn än de som är skrivna på huset. Antagligen är de drängar eller pigor eller föräldralösa som tas hand om någon utomstående. Ja, visst ser man potentiella kriminella i dessa.

Men jag tror inte riktigt på teorin att de kunde "gå på luffen" papperslösa. Jag har själv bott i U-länder där man har bysystem o alla måste registreras i någon by o hushåll. Det gör att även knäppisar, papperslösa o alla är registrerade vare sig de vill det eller inte. Tror att polisen förr i tiden tog in de som saknade identitet o registrerade dem mer eller mindre.
Sverige har ju den äldsta registreringen av sin befolkning om jag inte minns fel så det är därför det är så lätt att släktforska i Sverige.
Citera
2017-05-04, 11:38
  #9
Medlem
Ankdammsmans avatar
Är inte bevisen för det här lite tunna? Betvivlar inte att det kan ha skett, men källan känns inte helt.........stabil.
Citera
2017-05-05, 11:12
  #10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Är inte bevisen för det här lite tunna? Betvivlar inte att det kan ha skett, men källan känns inte helt.........stabil.
Jag vet inte.
Vad är det du isf invänder emot?

Att barn dömdes till fängelsestraff för bla livsstilskriminella gärningar är väl inte direkt något kontroversiellt, deras namn och ålder finns ju registrerade i rullorna.
Även tillhörande fotografier på barna finns att tillgå för den intresserade.

Eller är det just Mördandet du vill opponera mot?

Den av mig redovisade källan åberopade ju historiska vittnesmål.
Och om det kan man kanske ha sina funderingar, såklart.

Men, hade det verkligen varit så värst vansinnigt otroligt?
Jag kom ju, som jag skrev, att direkt börja tänka på Dickens.
Och visst vet jag att han var en romanförfattare och ingen historiker, men frågan om gatubarns kriminalitet är ju i sig vare sig okänd eller ens historiskt bortglömd - den existerar, frodas, även idag.

Så varför skulle det vara annorlunda då, förr?
Och varför skulle just Sverige, Malmö, Skandinaviens storstadsmiljöer, varit annorlunda?

Brottsligheten då, under tex 1800-talet var ju Mkt grövre än idag. Och särskilt våldsbrottsligheten var utbredd. Liksom samhällets svar på den - Sverige praktiserade dödsstraff på den tiden.


Så att gatubarn, i 1800-talets Malmö, kunde utnyttjas av vuxna - precis som i Oliver Twist - ser iaf jag inte som något som aldrig hade kunnat ha hänt.
För en skrupelfri vuxen hade ju åtminstone Möjligheterna finnas där för att, tex med kontanta medel som incitament, övertala ett sådant gäng att knivmörda en personlig fiende.


---

Vi ser ju gärna historien från vårt nuvarande perspektiv, och vi förstår den i enlighet med våra nuvarande värderingar.
Värderingar som innefattar att barn är oskyldiga.
Att Fattiga barn, hemlösa barn, föräldralösa barn, är utsatta, är offer, osv.

Därmed har vi också väldigt svårt för att acceptera tanken på att barn hade kunnat begå mord.
Och den brottslighet de dömdes för, blev registrerade för, måste ha varit en konsekvens av hunger och desperation, att de bara länsar en borgares fickor för att få ett litet mål mat för dagen.

Pga denna synens blir det svårt att riktigt kunna belysa hur Verklighetens verkligen såg ut för dessa gatubarn. För vi vill så gärna se dem på ett visst sätt.
Och kanske inte ens fördjupa oss i det, utan mest bara konstatera att "barn for illa", att en "elak stat" orättvist satte svältande föräldralösa barn i fängelset.

Det blir svårt att se verkligheten.


Men vi vet, från verkligheten av idag, hur högst verkliga gatubarn lever sina liv i världens olika storstadsmiljöer. Från Brasiliens Sao Paolo, Rio, till Sydafrikas Kapstaden, till Marocko, och ja - t.o.m. numera i Sverige.
Dvs de lever - idag - på i stort sett exakt det sätt som Dickens beskrev från 1800-talets London.

Så varför skulle det ha sett annorlunda ut i 1800-talets Malmö?

Barnprostitutionen tex, den var en vanlig, vardaglig, verklighet.
Liksom de många barnhemmen, med brutala disciplinära former av bestraffningar - och många rymningar som konsekvens.
Fängelsearkiven vittnar om sofistikerade brottsformer, bla ficktjuverier - som ju kräver både färdighet och träning, liksom uppbackning och planering. Dvs inte något som den svältande, desperate hade lyckats med.


Vi Vill förmodligen inte veta hur det såg ut.
Men det måste inte betyda att det inte såg ut så.
Citera
2017-05-05, 11:38
  #11
Medlem
flaskborstes avatar
I stort sett så förekommer liknande saker idagens Sverige också. Mins några fall där man avslöjat föräldrar med att skicka in sina barn att stjäla i butiker. Jah har även sett liknande själv där sigenare skickar in sina barn och placerar dom vid plockgodiset där dom äter sig fördärvade.. och sedan kallas in av föräldrarna när dom går ut.

Småsaker.. Ja men jag kan även tänka mig att det förekommer att man utnyttjar småungar för att begå brott i våra förorter.. som att ex transportera knark och vapen (helt nyligen) till att sälja småungar till hugade pedos.
Citera
2017-05-05, 14:29
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
I stort sett så förekommer liknande saker idagens Sverige också. Mins några fall där man avslöjat föräldrar med att skicka in sina barn att stjäla i butiker. Jah har även sett liknande själv där sigenare skickar in sina barn och placerar dom vid plockgodiset där dom äter sig fördärvade.. och sedan kallas in av föräldrarna när dom går ut.

Småsaker.. Ja men jag kan även tänka mig att det förekommer att man utnyttjar småungar för att begå brott i våra förorter.. som att ex transportera knark och vapen (helt nyligen) till att sälja småungar till hugade pedos.
Du jämför inte riktigt på ett bra sätt tycker jag.
Dvs zigenare utnyttjar inte sina barn. I de fall då barnen gör något som vi hade ansett vara brottsligt så är det från deras perspektiv ett sätt att delta i familjeförsörjningen. Alla som kan deltar, det stärker sammanhållningen och känslan av gemenskap.
Oavsett vad du än må tycka om det så är det inte ett utnyttjande.

Men detta är Inte en tråd om zigenare. Vill du prata om dem så får du väl ta och starta en egen tråd.

Här pratar vi om hur svenska gatubarn blev utnyttjade av vuxna under 1800-talet.


Och det som saknas i tråden är hänvisningar till eventuella studier som kanske har gjort.

Finns det tex böcker, eller artiklar, som behandlar barns kriminella liv under 1800-talets Sverige?

Eller överhuvudtaget om något relaterat, som tex hur vanligt det var med barnprostitution.
Ficktjuveri, inbrott osv?
Hur var livet i fängelset för barna?

Hur ser det ut i tex England?
Finns det några historiska studier om det från Londons 1800-tal?

Borde det inte finnas med tanke på Dickens ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback