Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-05-01, 20:24
  #37
Medlem
al-Faruqis avatar
Tog emot en ansökan från en snubbe.
Hans CV verkade helt ok, och kvalificerade honom för ett första samtal.
Som vanligt kollade jag in hans Facebook-profil.
Den var öppen och innehöll så gott som dagliga inlägg där han förlöjligade människor på högerkanten.
Han påminde om Behrang Kianzad legendariska medverkan i SVT Debatt (nuvarande Opinion Live), som ni säkert minns. Ni vet, "jag kan det här, jag är jurist".
Det blev ingen första intervju.

Observera att det hade blivit samma utfall om han riktat sig mot vänsterkanten. Ingen vill jobba med en gaphals.
Citera
2017-05-01, 20:31
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Jag har sökt mitt eget namn på nätet och hittat minst en namne. En av dom med "högsta träffbilden" hade mer utrymme på nätet än mig bl.a. en del bilder på Stockholm finest eller vad det nu heter.Och jag är inte den typen av partylejon.Om du söker på ett vanligt namn hur vet du att du kontrollerar rätt person?
Det är vanligt att man använder sig av samma e-postadress när man registrerar sig på t.ex. Facebook som när man söker jobb och då behöver jag bara söka på din e-postadress på Facebook. Om jag sedan söker på ditt namn på Google behöver jag enbart jämföra sökresultaten med den data jag fann på bl.a. Facebook.
__________________
Senast redigerad av Elysia 2017-05-01 kl. 20:41.
Citera
2017-05-01, 21:14
  #39
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tydligare markör än användandet av "hen" finns inte när det gäller att identifiera oduglingar, extremister & identitetsvänster. Anställ du vem du vill i dina företag så gör jag detsamma i mina.
Ansökningar från fd. journalister (vilket förekommer en hel del) hamnar också direkt i papperskorgen.


Ok, är det andra ord från SAOL som du också avskyr som gör att du slänger annars kompetenta ansökningar?

konstigt o kalla någon som följer SAOL för extremist och oduglig. Jag försöker skriva korrekt svenska i mina ansökningar, så skulle följa SAOL. Nu tvivlar jag på att jag i mitt personliga brev skulle använda mig av hen, men ändå.

Om du får reda på att jag är politiskt aktiv inom Vänstern och ideella föreningar, skulle du slänga min ansökan då med? Skulle dock inte vilja jobba för dig
Citera
2017-05-01, 21:17
  #40
Medlem
Jag hade ALDRIG anställt någon som sympatiserar med vänstern. Illa men sant.

Är inom byggsektorn och alla är SD med undantag för någon enskild M.

Så ONT; ja det skadar!
Citera
2017-05-01, 21:23
  #41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ok, är det andra ord från SAOL som du också avskyr som gör att du slänger annars kompetenta ansökningar?

konstigt o kalla någon som följer SAOL för extremist och oduglig. Jag försöker skriva korrekt svenska i mina ansökningar, så skulle följa SAOL. Nu tvivlar jag på att jag i mitt personliga brev skulle använda mig av hen, men ändå.

Om du får reda på att jag är politiskt aktiv inom Vänstern och ideella föreningar, skulle du slänga min ansökan då med? Skulle dock inte vilja jobba för dig
Riktigt vänsterfolk anställer jag gärna. Jag jobbar med en äkta leninist & vi diskuterar ofta politik med stor behållning. Men inga postmarxister, hen-människor & annan efterbliven låtsasvänster, det går bort direkt.

Men för att återknyta till Topic. Visst är det så att man kollar vad folk har gjort/skrivit på sociala medier, som en del av anställningsprocessen. Sociala medier är ju en fördel jämfört med tidigare när man bara hade ansökan att kolla på till att börja med. Men det är oftast referenserna som avgör i slutändan, efter att man gallrat bort de värsta avskrapet.
Citera
2017-05-05, 22:53
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Det är vanligt att man använder sig av samma e-postadress när man registrerar sig på t.ex. Facebook som när man söker jobb och då behöver jag bara söka på din e-postadress på Facebook. Om jag sedan söker på ditt namn på Google behöver jag enbart jämföra sökresultaten med den data jag fann på bl.a. Facebook.
Fast om den sökande gör som jag och har en e-postadress för Facebook och en annan e-post för jobbsökandet?
Och ibland använder jag ytterligare en e-postadress för jobbsökandet.
Jag har 5 e-postadresser som jag har för olika områden men det är möjligt att jag är unik.
Eller att rekrytrerarna inte tänkt så långt.
Och som sagt jag har namnar så du kan välja fel när du granskar fast då är ju frågan om jag vill jobba åt någon som gör en lite hafsig research.....
På LinkedIn använder jag en av mina 2 jobbsökaradresser så där är träffsäkerheten högre från rekryterarhåll.
Men som sagt Facebook blir bomskott.
__________________
Senast redigerad av D.Yster.Quist 2017-05-05 kl. 22:55.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback