Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 13:36
  #229
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UsernameDenied
Jag ska börja LARO på tisdag så jag skulle vilja veta vad ni som har eller tidigare fått behandlingen anser om den. Skriv gärna vad som varit mest positivt / negativt med behandlngen samt hur ni upplevt bemötandet på mottagningen.

Tar subben bort suget mycket eller är det nassa jobbiga tankar kvar? Tog det långt tid att vänja sig vid medecinen eller går det ganska fort?

Tacksam flr svar!!

Är olika hur snabbt de trappar upp dosen, på min mottagning var de långsamma medans en vän fick höja m 8 i taget. Det är rätt ovanligt m särskilda biverkningar av suben så du kan va lugn. För mig tar den bort kanske 40% av suget så det är mkt kvar att jobba med. Annars tkr jag att bemötandet jag fått inom LARO är väldigt bra jämfört med allt katastrof bemötande jag fått av vården tidigare. Gör stor skillnad att de är pålästa och inte rädda för en.
Citera
2018-05-20, 14:44
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UsernameDenied
Jag ska börja LARO på tisdag så jag skulle vilja veta vad ni som har eller tidigare fått behandlingen anser om den. Skriv gärna vad som varit mest positivt / negativt med behandlngen samt hur ni upplevt bemötandet på mottagningen.

Tar subben bort suget mycket eller är det nassa jobbiga tankar kvar? Tog det långt tid att vänja sig vid medecinen eller går det ganska fort?

Tacksam flr svar!!
Jag har fått bra bemötande generellt av sköterskor. Står inte ut med den enda tillgängliga doktorn.
Sub gör mig hypomanisk, så man slipper den här sega oförmågan att använda muskler som vid at
Alla AT symptom försvinner. Sedan har jag mått skit på sub och blivit utslängd för att jag trappade ut själv i väntan på testa metadon.
Men är man "snäll" mot läkare och all personal, låter bli sidomissbruka benso, så funkar det för de flesta....
Jag funkar Inte på sub. Blir pigg, sover 0, hallucinationer, haft epanfall tre st ( som jag annars inte haft sedan jag var barn) Funkar bättre nu Utan opi, men fattar att jag måste vara ren något halvår eller så innan ngt normalt liv kommer tillbaka.
Stöter jag på opi ngn gång så kommer jag inte kunna säga nej. Lever eremitliv nu och funderar på om det är bättre att vara ensam ha tråkigt vara sjukskriven, än kunna jobba och vara social, ( och pank) och skjuta lite heroin ełler fentanyl.
Men vi vet alla hur jobbig AT är och vilken panik man får för att sakna droger.I programmet slipper du ju all sådan panik.
Upptrappningen var snabb och inget konstigt, vad jag kommer ihåg 4-16 mg på en vecka och sedan till 18 men jag kände ingen skillnad på 12 och 18 så fastnade på 16.
Citera
2018-05-21, 10:20
  #231
Avstängd
Tjena alla Laro’s!
Jag har en fråga angående körkort.
Jag har körkort sedan 15år tillbaka. Vid årsskiftet gjorde polisen en anmälan till transportstyrelsen om ställningstagande kring mitt körkort då jag uppgett till polisen att jag är missbrukare av opiater. Pissade även positivt när de skjutsade mig till psykakuten. Har aldrig framfört bil påtänd och har aldrig fått böter.. Polistransporten var inte i samband med bilkörning..

Nu vill transportstyrelsen ha läkarintyg ang mitt missbruk. Gett brevet till läkaren och nu är det han som avgör vad som händer. Hur funkar det med LARO och körkort? Vad jag läst så ska man kunna köra bil även om man går på LARO?? Ska jag ha med mig läkemedelslistan i bilen ifall polisen stoppar och jag är positiv på bup?

Det skulle vara förödande att bli av med körkortet.. Bor en bit från stan och måste ha bil för att livet ska fungera..

Må gott// DrB
__________________
Senast redigerad av Dr.Bushman 2018-05-21 kl. 10:22.
Citera
2018-05-21, 11:27
  #232
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Tjena alla Laro’s!
Jag har en fråga angående körkort.
Jag har körkort sedan 15år tillbaka. Vid årsskiftet gjorde polisen en anmälan till transportstyrelsen om ställningstagande kring mitt körkort då jag uppgett till polisen att jag är missbrukare av opiater. Pissade även positivt när de skjutsade mig till psykakuten. Har aldrig framfört bil påtänd och har aldrig fått böter.. Polistransporten var inte i samband med bilkörning..

Nu vill transportstyrelsen ha läkarintyg ang mitt missbruk. Gett brevet till läkaren och nu är det han som avgör vad som händer. Hur funkar det med LARO och körkort? Vad jag läst så ska man kunna köra bil även om man går på LARO?? Ska jag ha med mig läkemedelslistan i bilen ifall polisen stoppar och jag är positiv på bup?

Det skulle vara förödande att bli av med körkortet.. Bor en bit från stan och måste ha bil för att livet ska fungera..

Må gott// DrB

Jag blev av m kortet för fem år sen och ska snart få tillbaks det. Vad jag hört så gör transportstyrelsen alltid en individuell bedömning så inget är säkert .
Men om det inte är några konstigheter ska ett bra skrivet läkarintyg räcka.

För min del är jag lite orolig att de ska kräva fler prover av mig. Har fan inte råd med det igen, redan lämnat 2 st 6mån perioder (som ja failade i slutet), proverna kostar en tusing styck.

Vore så jävla skönt att få tillbaks lappen äntligen
Citera
2018-05-21, 11:45
  #233
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Jag blev av m kortet för fem år sen och ska snart få tillbaks det. Vad jag hört så gör transportstyrelsen alltid en individuell bedömning så inget är säkert .
Men om det inte är några konstigheter ska ett bra skrivet läkarintyg räcka.

För min del är jag lite orolig att de ska kräva fler prover av mig. Har fan inte råd med det igen, redan lämnat 2 st 6mån perioder (som ja failade i slutet), proverna kostar en tusing styck.

Vore så jävla skönt att få tillbaks lappen äntligen

Blev du av med kortet pga missbruk eller torskade du i en kontroll?
Blir lite orolig att jag ska tappa lappen.. fan. Känner rent spontant att de borde ha någon ”provperiod” då LARO mottagningen har ju anmälningaplikt till transportstyrelsen ifall man missköter sig.

Håller tummarna för dig!
__________________
Senast redigerad av Dr.Bushman 2018-05-21 kl. 11:47.
Citera
2018-05-21, 12:25
  #234
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Blev du av med kortet pga missbruk eller torskade du i en kontroll?
Blir lite orolig att jag ska tappa lappen.. fan. Känner rent spontant att de borde ha någon ”provperiod” då LARO mottagningen har ju anmälningaplikt till transportstyrelsen ifall man missköter sig.

Håller tummarna för dig!

Jag blev tagen i en kontroll. Drog rattfylla(låter värre än d var) + innehav av 6g horse. Blev av med det 12mån men jag har dragit ut på det iom misslyckade provlämningar. Men det betyder att jag inte behöver ta om det utan får tillbaks det rätt av bara.

Tror inte mottagningarna har kontakt m transportstyrelsen så att de har anmälningsplikt, men bästa är nog att fixa ett bra läkarintyg. Så det inte blir jobbigt om man blir stoppad och testar positivt. Tror de kan va smart att skriva ut en läkemedelslista o ha i handskfacket.
Har man det i fickan på stan måste det ligga i en sån läkemedelspåse m namn o personnummer på annars tar snuten det ifrån en
Citera
2018-05-21, 14:22
  #235
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Jag blev tagen i en kontroll. Drog rattfylla(låter värre än d var) + innehav av 6g horse. Blev av med det 12mån men jag har dragit ut på det iom misslyckade provlämningar. Men det betyder att jag inte behöver ta om det utan får tillbaks det rätt av bara.

Tror inte mottagningarna har kontakt m transportstyrelsen så att de har anmälningsplikt, men bästa är nog att fixa ett bra läkarintyg. Så det inte blir jobbigt om man blir stoppad och testar positivt. Tror de kan va smart att skriva ut en läkemedelslista o ha i handskfacket.
Har man det i fickan på stan måste det ligga i en sån läkemedelspåse m namn o personnummer på annars tar snuten det ifrån en

Tack! Hoppas du får kortet snart då!
Läste i välkomstbrevet att mottagningen hade anmälningaplikt till transportstyrelsen, soc och sen var de några till instanser. Sen vet jag inte om just transp.styrelsen tillämpas..
Citera
2018-05-21, 15:58
  #236
Medlem
Beroende Mottagning, metadon program pga av många års missbruk av div. opiater

Ska eventuellt på programmet kombinerat med terapi genom Beroende Mottagning, är det någon här som har enfarnhet om det och hur det fungerar, har inte fått detaljer ännu vet bara att det bli metadon eller Sub, vet inte hur länge eller vilken dos.
Citera
2018-05-21, 18:08
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looseball
Ska eventuellt på programmet kombinerat med terapi genom Beroende Mottagning, är det någon här som har enfarnhet om det och hur det fungerar, har inte fått detaljer ännu vet bara att det bli metadon eller Sub, vet inte hur länge eller vilken dos.
Visste inte tråden fanns tack får alla svar nu...
Citera
2018-05-21, 19:10
  #238
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Tack! Hoppas du får kortet snart då!
Läste i välkomstbrevet att mottagningen hade anmälningaplikt till transportstyrelsen, soc och sen var de några till instanser. Sen vet jag inte om just transp.styrelsen tillämpas..

Åfan, det är bra att veta
Och tack
Citera
2018-05-22, 10:12
  #239
Medlem
Då var man inskriven och första dosen avklarad. Jag blev förvånad över hur bra bemötande dem hade därinne, väldigt trevlig och tillmötesgående personal där jag kom in. Nu börja jag på 8mg buprenorfin (inget naloxone) och ska upp till 12mg imorgon osv. Känner t.o.m att jag kan gå på jobbet idag så det ska jag göra, ha en bra dag allesammans!
Citera
2018-05-22, 12:15
  #240
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haito
Då var man inskriven och första dosen avklarad. Jag blev förvånad över hur bra bemötande dem hade därinne, väldigt trevlig och tillmötesgående personal där jag kom in. Nu börja jag på 8mg buprenorfin (inget naloxone) och ska upp till 12mg imorgon osv. Känner t.o.m att jag kan gå på jobbet idag så det ska jag göra, ha en bra dag allesammans!

Grattis Haito! Lite avundsjuk för att jag inte fick vanlig bup utan får suboxone film..😒 Jag står på 12mg nu och tydligen skriver inte läkaren längre högre doser till någon. De som har högre sen tidigare får behålla men ingen ny får mer.. Känner sug på kvällarna och på morgonen får jag skynda mig till mottagningen. F.ö så är personalen på mottagningen otroligt proffsiga och trevliga. Var i Sverige går du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback