Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 21:26
  #73
Medlem
bringeroflights avatar
Nja, jag vet inte om jag tycker serien riktigt lyfter. Är intressant att spekulera i vad som skulle hända med samhället om fertiliteten radikalt minskar men att gå full religiös fundamentalism är nog inte bästa vägen. Jag har även lite svårt att köpa att ett modernt samhälle skulle kunna ändras så snabbt som det måste gjort men är väl bara att acceptera om man ska fortsätta titta på serien.
Citera
2017-05-24, 09:05
  #74
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foodcoma
Att hon stannar kvar någon sekund när någon ber henne komma eller gå, tolkar jag som att hon behåller lite av sin fria vilja / makt. Typ "ja någon kan be mig gå eller komma, men de kan inte bestämma om jag ska komma nu eller om 10 sekunder." En slags tyst maktstrid

Jag tänker att den långa tiden hon tar på sig att säga det 'rätta' även är ett filmiskt grepp. Serien drar ut på svaret med förtätad klippning mellan Offred och de som betraktar henne.

Det behöver inte vara så att hon tvekar så länge i 'verkligheten'.
Citera
2017-05-24, 09:08
  #75
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Nja, jag vet inte om jag tycker serien riktigt lyfter. Är intressant att spekulera i vad som skulle hända med samhället om fertiliteten radikalt minskar men att gå full religiös fundamentalism är nog inte bästa vägen. Jag har även lite svårt att köpa att ett modernt samhälle skulle kunna ändras så snabbt som det måste gjort men är väl bara att acceptera om man ska fortsätta titta på serien.


Hehe. Inte bästa vägen att hänga folk från mobilkranar och sticka ut ögonen på någon som inte fogar sig, vad menar du?
Citera
2017-05-24, 09:57
  #76
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hehe. Inte bästa vägen att hänga folk från mobilkranar och sticka ut ögonen på någon som inte fogar sig, vad menar du?
Tänke mest på att ett cermonielkt knull en gång i månaden inte är bästa sättet att öka fekunditeten.
Citera
2017-05-24, 18:30
  #77
Medlem
Finisterres avatar
Serien är väl en kanadensisk batikhäxas BDSM-färgade fantasi om vad hon tror kalvinism är. Därav rituella 1-gång-per-måne-parningar och betoning på att hjältinnan är full av trots (hon behöver smisk på stjärten!)
Citera
2017-06-06, 20:44
  #78
Medlem
Nochillss avatar
Nu har jag inte sett färdigt hela Handsmaid's Tale men den har ett intressant berättande.
Under många civilisationer i världshistorien har vanliga kvinnor förslavats till att bli konkubiner.
Nazisterna förde senast fertilitets-riter i syfte för att avla fram perfekta, ariska barn.

I April laddade jag ner och såg spelfilmen från 1990 som TV-serien följer men den är mer utdragen.
Jag identifierar inte innehållet som typiskt feministiskt utan det är mänskliga öden som vi möter.
Det är ändå svårt att tro på att en ytterligare säsong behövs för att förtydliga lidandet.
__________________
Senast redigerad av Nochills 2017-06-06 kl. 20:46.
Citera
2017-06-10, 03:38
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Författarinnan har infört en islamisk variant av kristendom. Min första tanke var att det kanske får delar av feminazi-rörelsen att förstå att de faktiskt ÄR jämlika med män redan idag men att det finns en religion inte håller med, ironiskt nog den religion och dess utövare som feminazis aldrig skulle våga kritisera. Det var nog att hoppas på för mycket..

Eh, alltså kristendomen har ju också en historia av att förtrycka kvinnor. Eva skapades av Adams revben osv. Kvinnan var ett bihang till mannen långt in på 1900-talet i Sverige.
Du borde verkligen sluta skriva "feminazi" om du vill uppfattas som någon med högre IQ än 92. Du bör tacka feminismen för att Sverige inte ligger kvar och skvalpar i samma unkna människosyn som många muslimer lever efter fortfarande.
Citera
2017-06-10, 03:42
  #80
Medlem
Efter att ha sett senaste avsnittet drömde jag att jag befann mig i en liknande värld. Jag fick bara gå ut med män närvarande, var tvungen att vara täckt och ha solglasögon (haha?) samt att jag var rädd hela tiden. Gjorde man som kvinna något fel (kunde vara att titta på någon för länge eller vad som helst) skulle man straffas direkt, antingen med våldtäkt eller döden av männen som styrde. Fyfan vilken ångest jag hade när jag vaknade.
Har redan ångest över att gå ut nu i sommar när det är varmt då man blir sedd på som ett köttstycke om man visar lite hud.
Citera
2017-06-10, 03:49
  #81
Medlem
gato12s avatar
På DN Kultur har Åsa Beckman och Hanna Fahl dragit vällustiga paralleller till Trumps Amerika som tydligen ska vara på väg att förvandlas till fiktionens.
Citera
2017-06-10, 10:56
  #82
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
På DN Kultur har Åsa Beckman och Hanna Fahl dragit vällustiga paralleller till Trumps Amerika som tydligen ska vara på väg att förvandlas till fiktionens.

"Average Joe" tror väl inte på Trumps snuskiga utspel?
Citera
2017-06-13, 20:28
  #83
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll

Men värst av allt är nog att hon ska föreställa vacker i serien. Allt i ett par byxor verkar ju bli förtjusta i henne. Jag har mycket svårt att förstå varför.

Precis! Hade varit mer rimligt om frun i huset och Ofred bytt roller med varandra.
Citera
2017-06-14, 09:55
  #84
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Nja, jag vet inte om jag tycker serien riktigt lyfter. Är intressant att spekulera i vad som skulle hända med samhället om fertiliteten radikalt minskar men att gå full religiös fundamentalism är nog inte bästa vägen. Jag har även lite svårt att köpa att ett modernt samhälle skulle kunna ändras så snabbt som det måste gjort men är väl bara att acceptera om man ska fortsätta titta på serien.

Ett stort, väl förberett nätverk (i det här fallet en avart av den kristna rörelsen i U.S.A) skulle nog under en nationell/global kris (inga barn föds) via brutala attacker (Senaten och Kongressen bombade?) kunna störta ett land i total anarki, eller faktiskt ta över det.

Att deras ritualer kanske inte är den bästa lösningen i sig säger ju enbart saker om deras ideologi. Om någon annan beväpnad grupp gripit makten hade lösningen säkert varit en helt annan (men säkert minst lika otrevlig). De vill inte förlita sig på vetenskap, för de har en bok att luta sig mot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback