2017-04-30, 22:19
Medlem
Hej, jag ska köpa en bil och ska ta ett lån till detta (140000kr). Behöver tips på en bra bank att ta lån ifrån med bra ränta, och dessutom där man helst får utbetalningen direkt.
Citera
2017-05-01, 00:10
Medlem
_killahs avatar
Är du medlem i ett Fackförbund så är Swedbank bra, låg ränta och bra deal.
Annars, vänd dig till banken där du har lönekonto typ.

Annars har säkert bilfirman någon bank de samarbetar med som du kan få lånet via. Då kan de ofta ha någon bra deal på räntan med
Citera
2017-05-01, 00:24
Medlem
Du har inget bolån du kan utöka?

Att ta ett blancolån för bilköp är en riktigt usel affär. Köp en bil du har råd med istället.
Citera
2017-05-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du har inget bolån du kan utöka?

Att ta ett blancolån för bilköp är en riktigt usel affär. Köp en bil du har råd med istället.

Nu skulle han ju inte ta blancolån utan billån så förhoppningsvis blir det en bit under 5 procent i ränta istället för en bra bit över.

Sen kan jag också rekommendera TS att spara ihop till en bil istället, alternativt betala av lånet snabbt.. Blir väldigt dyrt att låna till något som minskar i värde.
Citera
2017-05-01, 11:03
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurvar
Hej, jag ska köpa en bil och ska ta ett lån till detta (140000kr). Behöver tips på en bra bank att ta lån ifrån med bra ränta, och dessutom där man helst får utbetalningen direkt.

Rena WT beteendet. Köp en bil du har råd med istället. Köper du en bil för dina sista slantar - Hur f-n ska du då råd att använda den. Ska du tanka på SMS kredit?
Citera
2017-05-01, 15:10
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Rena WT beteendet. Köp en bil du har råd med istället. Köper du en bil för dina sista slantar - Hur f-n ska du då råd att använda den. Ska du tanka på SMS kredit?

TS kanske har råd eftersom han uppenbarligen kan ta ett lån och betala ränta och antagligen betalar för bensinen och skatten på något sätt som inte är SMSlån(kan vi anta här)

Alla behöver inte vara oroliga för att ta ett lån på en bil eller en bostad, därför att man har lite kapital. TS kanske bara satt sin gräns för rimlighet till ca 140.000:-
Citera
2017-05-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKnut
Nu skulle han ju inte ta blancolån utan billån så förhoppningsvis blir det en bit under 5 procent i ränta istället för en bra bit över.

Sen kan jag också rekommendera TS att spara ihop till en bil istället, alternativt betala av lånet snabbt.. Blir väldigt dyrt att låna till något som minskar i värde.
Nu vet jag inte hur du tänker. Tar du ett billån på Swedbank ¨på en bil som kostar 140 000 kronor, betalar av lånet på 6 år kommer du att betala cirka 12 000 i ränta, 2 000 kronor om året, cirka 170 kronor i månaden. Tycker inte jag är så himla dyrt. Visst vore det väl optimalt att alla kunde köpa en bil med sparade medel, men det är inte alla, beroende på vilken situation han befinner sig i livet, som kan spara ihop 140 000 kronor.
Bilen minskar lika mycket i värde oavsett om du lånar till den eller köper den kontant .
Om TS går till en bilfirma kommer han att få lånet i samband med att han köper bilen. Detta förutsätter dock att TS har 20% i kontantinsats, annars ska TS köpa en billigare bil.
Citera
2017-05-01, 18:56
Medlem
Citat:
på dig själv, du ska väl inte döma ut människor som väljer att köpa bil på avbetalning. Ända sedan folk började köpa bilar har folk lånat till bilar folk lånade till och med till A-Forden när den kom, innan dess lånade folk till hästar och åsnor, ditt inlägg är väldigt korkat och tyder på att du inte har så bra koll på hur ekonomin i ett samhälle fungerar.
Folk har lånat till saker så länge det funnits pengar, knappast något som dykt upp nu på senare år.
Jag har lån på min bil, men inte fan behöver jag betala bensinen med sms-lån.
Egentligen är det väl du som är själva definitionen på WT eftersom du verka ha noll koll på livet.
Citera
2017-05-01, 20:30
Medlem
Citat:

I detta läget är det främst din attityd och ditt resonemang som är WT.

Hur tror du att dyra Porsche, Ferrari och liknande oftast finansieras?

Det är t ex ganska vanligt att man får billån med en ränta 1,95%. OMX Sthlm 30 har gått upp 19,57% på 12 månader.

Däremot ska man givetvis inte köpa en dyr bil för sina sista slantar, oavsett hur den finansieras.
Citera
2017-05-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Nu vet jag inte hur du tänker. Tar du ett billån på Swedbank ¨på en bil som kostar 140 000 kronor, betalar av lånet på 6 år kommer du att betala cirka 12 000 i ränta, 2 000 kronor om året, cirka 170 kronor i månaden. Tycker inte jag är så himla dyrt. Visst vore det väl optimalt att alla kunde köpa en bil med sparade medel, men det är inte alla, beroende på vilken situation han befinner sig i livet, som kan spara ihop 140 000 kronor.
Bilen minskar lika mycket i värde oavsett om du lånar till den eller köper den kontant .
Om TS går till en bilfirma kommer han att få lånet i samband med att han köper bilen. Detta förutsätter dock att TS har 20% i kontantinsats, annars ska TS köpa en billigare bil.

Självfallet minskar den lika mycket i värde, det jag vänder mig emot är att låna till något som minskar i värde.. Blir som ränta på ränta fast åt fel håll 😝

Annars håller jag med dig i ditt resonemang, anser man att man vill och kan betala 12-13 k extra som i ditt exempel för att få en bil man vill ha så är det ju bara att köra..
Senast redigerad av HerrKnut 2017-05-01 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in