Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-24, 20:17
  #25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Sent svar och jag antar att du läst ut den nu, men visst smakade novellerna lätt av Bukowski här och där? Utöver Carver, vilket jag håller med om.
Jo speciellt den första i samlingen: The Brown Coast kändes som om Bukowski själv kunde ha skrivit den. Smutsigt flörtande, konstiga relationer mellan män och kvinnor och bisarra kommentarer som "Ok, I'll get inte the water but promise you won´t laugh at my small pecker". Gillas av undertecknad.
Citera
2018-06-11, 22:19
  #26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag älskar noveller, och amerikanerna har ju en rik tradition när det gäller dem, med en hel drös olika priser och arenor där de publiceras. Mycket av det jag läser hamnar nog i gränslandet mellan realism och fantasi, utan att direkt kunna klassas som genrelitteratur. Men en författare jag vill tipsa om (och som jag nog nämnt i andra trådar genom åren) är Steven Millhauser. Han skriver helt fantastiska noveller med en egenartad stil, ofta i andra person plural. Att läsa hans berättelser är som att kolla in i sådana där tittskåp, eller som att plocka isär ryska dockor (alltså flera lager). Man skulle kunna kalla det magisk realism, men inte på det där yviga, sydamerikanska sättet.

Hans produktion består till största delen av noveller. Jag skulle rekommendera The Barnum Museum (1990) och The Knife Thrower and Other Stories (1998).

Han fick Pulitzerpriset 1997, då för romanen Martin Dressler: The Tale of an American Dreamer.
Läser The Barnum Museum nu och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Millhauser har onekligen en egen stil men i mitt tycke är det inte alltid bra. Den första, och längsta novellen, då de spelar Cluedo gillade jag, liksom The Sepia Postcard. "Titelspåret" The Barnum Museum var också helt okej men efter att ha lästa denna så var jag trött på beskrivningar av detaljer. The eight voyage of Sinbad och Klassic Komix #1 må vara originella men mig tilltalade de inte. Bristen på dialog och mänskliga känslor gjorde dem ointressanta för mig.

Rain gillade jag däremot. Lite Raymond Carver över den. Har tre noveller kvar att läsa i samlingen. Är mest nyfiken på Eisenheim the Illusionist som ju var inspiration för filmen The Illusionist (2006).
Citera
2018-06-12, 15:04
  #27
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Läser The Barnum Museum nu och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Millhauser har onekligen en egen stil men i mitt tycke är det inte alltid bra. Den första, och längsta novellen, då de spelar Cluedo gillade jag, liksom The Sepia Postcard. "Titelspåret" The Barnum Museum var också helt okej men efter att ha lästa denna så var jag trött på beskrivningar av detaljer. The eight voyage of Sinbad och Klassic Komix #1 må vara originella men mig tilltalade de inte. Bristen på dialog och mänskliga känslor gjorde dem ointressanta för mig.

Rain gillade jag däremot. Lite Raymond Carver över den. Har tre noveller kvar att läsa i samlingen. Är mest nyfiken på Eisenheim the Illusionist som ju var inspiration för filmen The Illusionist (2006).

Jag kan förstå det; Millhauser är nog bäst i små doser. Han målar verkligen upp saker och ting, men ibland saknas det mänskliga, om man så säger. Låter hårt, men för mig är det inget negativt när det gäller Millhauser det är fortfarande en favorit.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback