Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-02, 10:35
  #13
Medlem
Moments avatar
Du kommer bli shockad över hur mycket bättre din dator kommer bli med SSD . Du borde köpa en sån oavsett .
Citera
2017-05-02, 11:09
  #14
Medlem
MonkMans avatar
Har du nagonsin kort CleanMyMac pa den?

https://www.youtube.com/watch?v=DJ1HuJ02gXw

Jag har samma dator som du och jag har alltid kort det da och da och den funkar precis lika bra nu som nar jag kopte den. Kan ju vara det...
Citera
2017-05-02, 15:20
  #15
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElFarolito
Körde ett memtest men även det passerades utan problem.

Blir verkligen inte klok på det här. Datorn tuffade på bra igår kväll, med bara ett fåtal mindre frysningar. Idag har jag haft igång den en kort stund men den känns trött och seg.

Får väl tacka för hjälpen iaf.
Frysningar låter som att det i allra värsta fall skulle kunna vara statisk elektricitet (ESD-skador) som ställt till det. Ska dock inte spekulera och skrämmas alltför mycket när jag inte är på plats och kan felsöka
Citera
2017-05-02, 16:32
  #16
Medlem
Lämna in och säg att du vill byta till en SSD istället för en vanlig hårddisk. Din dator kommer bli sjukt mycket snabbare efter det.
Citera
2017-05-03, 19:12
  #17
Medlem
ElFarolitos avatar
Nu känns det som att det har blivit värre. Försökte starta den imorse, mend det gick inte. Jag hörde donget som vanligt, och en progress bar kom fram. Den fylldes fruktansvärt långsamt och när den väl var full stannade det där.

Testade igen nu i eftermiddag att starta den och samma sak hände. Jag lämnade den ett tag för att se om den gick vidare och det gjorde den efter ett ganska bra tag. Jag kom till inloggningen, och sakta men säkert kunde jag skriva in lösenordet och trycka enter. Då frös den och badbollen började snurra. Allting tar nu flera minuter. Att klicka gör att datorn fryser.

Efter många om och men kom jag in. Det tar dock flera minuter innan jag kan se annat än bakrgrundsbilden... Det enda som rör sig är den snörrande badbollen...

Jag får besöka den servicecentret och se om de kan lösa det.

TL;DR, nu är datorn helt oanvändbar.
Citera
2017-05-08, 15:05
  #18
Medlem
Testa att installera macOS på en extern hårddisk, helst med stöd för usb3.0 och starta från den istället. Om det funkar som det ska då, så är det den inbyggda hårddisken det är fel på. Det går alldeles utmärkt att köra mac från extern disk.
Citera
2017-05-08, 16:24
  #19
Medlem
Mac är alltid dödende
Citera
2017-05-21, 13:07
  #20
Medlem
ElFarolitos avatar
Long overdue update:

Lämnade in datorn förra veckan på service, och det var hårddisken som var problemet. Nu sitter en SSD i dess plats istället och datorn fungerar hur bra som helst!
Citera
2017-05-21, 16:54
  #21
Medlem
Europolitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElFarolito
Long overdue update:

Lämnade in datorn förra veckan på service, och det var hårddisken som var problemet. Nu sitter en SSD i dess plats istället och datorn fungerar hur bra som helst!

Slutsats: Hårddiskar kan bli slitna även om SMART-test inte visar något?
Citera
2017-05-21, 18:23
  #22
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europolitan
Slutsats: Hårddiskar kan bli slitna även om SMART-test inte visar något?

Ja. Har bytt många diskar där SMART-status är ok och även Skivverktyg säger att disken (eller snarare filsystemet) är ok, men det är nåt fel på disken ändå.

Ibland hittar tex. Disk Warrior fel när inte Skivverktyg gör det, men sällan går det att åtgärda felet utan att byta disk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback