Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-30, 20:26
  #1
Medlem
ElFarolitos avatar
God kväll!

Jag sitter på en iMac av modell sen 2013, inköpt begagnad hösten 2015, nyköpt januari 2014. Den har fungerat felfritt fram till för ett par veckor sedan då den krånglade rejält vid start, med andra ord, den startade inte. Jag installerade om macOS helt rent och det flöt på bra efter det!

Nu har det dock börjat krångla igen. Starten går bra, inte blixtsnabbt men det är en mekanisk hårddisk som begränsar det lite. Det är efter starten problemen kommer. Efter en stunds användning blir allt segt som sirap, om inte värre. Det fryser ofta och allt tar längre tid än vanligt. Att tex öppna ett Youtubeklipp i fullskärm fungerar inte alls smidigt. Så länge jag bara gör en sak samtidigt känns det ganska bra, långsammare och mer lagg än vanligt, men det fungerar. Så fort jag försöker göra flera saker samtidigt kommer badbollen och allt fryser/laggar sönder.

Jag har funderat lite på vad som kan vara orsaken, men mitt tekniska kunnande sträcker sig inte långt. En bekant jag konsulterade med gissade på att hårddisken håller på att ge upp. Jag har gjort skivkontroll och startat med "D" intryckt och inga problem hittas. Finns det fler tester/diagnoser som kan och bör göras?

Om det skulle vara hårddisken, är det lönt att byta den? Vet att det är svårt och knöligt då datorn är limmad, men det går(?).

Fråga om ni vill ha mer info!

Tack på förhand,

ElFarolito
Citera
2017-04-30, 20:38
  #2
Moderator
Rassas avatar
Låter helt klart som att hårddisken håller på att ge upp. Det går att byta själv, lite knöligt, men det går. Guide finns på ifixit.com Satsa på en SSD då förstås. En auktoriserad verkstad tar nog en tusenlapp för jobbet + ny hårddisk.
Citera
2017-04-30, 20:39
  #3
Medlem
Astrorbits avatar
Sälj den på Tradera för 10k, nämn inte felet.
Citera
2017-04-30, 21:36
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Kolla S.M.A.R.T-status. Googla.

Jag fick en ny hårddisk installerad gratis bekostad av Apple utan att ha försäkring, typ 5-6 år efter att jag köpt datorn.

De hade konstaterat att vissa hårddiskar av den modell jag hade kunde i vissa fall faila på ett sätt som inte är okej. Den hårddisken jag då hade hade börjat rapportera en dålig S.M.A.R.T-status och varnade för att hårddisken var skadad och riskerade att oväntat krascha.

Du lär inte få en gratis reparation om du inte har "tur att ha en dålig hårddisk", det var bara en side-note. Men S.M.A.R.T-tekniken är fin och har alltså räddat mig.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-30 kl. 21:40.
Citera
2017-04-30, 23:17
  #5
Medlem
avcs avatar
Vet inte hur Mac fungerar, men det klickar inte eller så?

Prova t ex DriveDx eller SmartReporter för att få en koll på hur läget är med disken. Denna läser S.M.A.R.T.-informationen och ger dig en översikt om diskens hälsa. Har tyvärr ingen Mac så kan inte testa själv, jag själv har alltid CrystalDiskInfo och/eller HDTune installerat på min PC för att hela tiden hålla mig uppdaterad om läget.

Known ATA S.M.A.R.T. attributes

Får du upp några värden som du inte förstår eller som det står "varning" på så återkom med dessa. Verkar allt vara OK kan det vara så att CPU'n throttlar/överhettas och det är dags att byta kylpasta eller liknande, men då är det mer troligt att den bara dör och att fläkten går en stund på högvarv
Citera
2017-05-01, 12:43
  #6
Medlem
ElFarolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Kolla S.M.A.R.T-status. Googla.

Citat:
Ursprungligen postat av avc

Prova t ex DriveDx eller SmartReporter för att få en koll på hur läget är med disken. Denna läser S.M.A.R.T.-informationen och ger dig en översikt om diskens hälsa. Har tyvärr ingen Mac så kan inte testa själv, jag själv har alltid CrystalDiskInfo och/eller HDTune installerat på min PC för att hela tiden hålla mig uppdaterad om läget.

Known ATA S.M.A.R.T. attributes

Får du upp några värden som du inte förstår eller som det står "varning" på så återkom med dessa. Verkar allt vara OK kan det vara så att CPU'n throttlar/överhettas och det är dags att byta kylpasta eller liknande, men då är det mer troligt att den bara dör och att fläkten går en stund på högvarv


Kollade S.M.A.R.T.-status. Den säger "Kontrollerad". SmartReporter hittar inga fel heller.
Fläkten har aldrig hörts, och datorn känns inte heller varm.


Citat:
Ursprungligen postat av avc
Vet inte hur Mac fungerar, men det klickar inte eller så?

Hur menar du med klickar? Jag har inte hört några ljud som inte hör hemma.
Citera
2017-05-01, 13:04
  #7
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElFarolito
Kollade S.M.A.R.T.-status. Den säger "Kontrollerad". SmartReporter hittar inga fel heller.
Fläkten har aldrig hörts, och datorn känns inte heller varm.




Hur menar du med klickar? Jag har inte hört några ljud som inte hör hemma.
Verkar skumt, speciellt om du installerat om den

Click of Death: https://www.youtube.com/watch?v=Nuj2AWPRnQA

Detta hörs väldigt tydligt och disken får läsfel.

Annars vetefasen. Finns det ingen programvara som slöar ner datorn och nätdelen är OK (vilket iofs blir svårt att kolla i en All in one) låter det som arbetsminnet är otillräckligt eller liknande, så hårddisken måste användas med resultatet att allt tar en jäkla tid. Detta bör dock vara relevant vid uppgradering och inte ominstallation...
Citera
2017-05-01, 15:08
  #8
Medlem
Mekaniska hårddiskar brukar hålla över 10 år. Gör så här:

1. Kör en säkerhetskopia på alla dina viktiga filer.
2. Starta om datorn och håll ner Command-R
3. Logga in i wifin om du inte är kopplad med nätverkskabel.
4. Välj Disk Utility och formatera hårddisken (Mac OS extended, journaled)
5. Installera Mac OS och sedan uppgradera det till senaste version
Citera
2017-05-01, 16:08
  #9
Medlem
ElFarolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Verkar skumt, speciellt om du installerat om den

Click of Death: https://www.youtube.com/watch?v=Nuj2AWPRnQA

Detta hörs väldigt tydligt och disken får läsfel.

Annars vetefasen. Finns det ingen programvara som slöar ner datorn och nätdelen är OK (vilket iofs blir svårt att kolla i en All in one) låter det som arbetsminnet är otillräckligt eller liknande, så hårddisken måste användas med resultatet att allt tar en jäkla tid. Detta bör dock vara relevant vid uppgradering och inte ominstallation...

Det ljudet har inte hörts.
Har kikat i aktivitetskontrollen men varken processor eller RAM verkar överbelastat. Kan Det vara så att jag behöver nytt RAM, att det gård sönder på något sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Zister
Mekaniska hårddiskar brukar hålla över 10 år. Gör så här:

1. Kör en säkerhetskopia på alla dina viktiga filer.
2. Starta om datorn och håll ner Command-R
3. Logga in i wifin om du inte är kopplad med nätverkskabel.
4. Välj Disk Utility och formatera hårddisken (Mac OS extended, journaled)
5. Installera Mac OS och sedan uppgradera det till senaste version

Detta gjorde jag för bara ett par veckor sedan. Du menar att det behöver göras igen?
Citera
2017-05-01, 16:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElFarolito
Detta gjorde jag för bara ett par veckor sedan. Du menar att det behöver göras igen?

Nej, det behövs inte om det inte hjälpte. Det finns ett bra verktygsprogram som kan kontrollera hårddisken och minnen: TechTool Pro
Citera
2017-05-01, 18:38
  #11
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElFarolito
Det ljudet har inte hörts.
Har kikat i aktivitetskontrollen men varken processor eller RAM verkar överbelastat. Kan Det vara så att jag behöver nytt RAM, att det gård sönder på något sätt?
Skulle kunna vara minnesfördröjningar, men sådant borde resultera i systemkrascher och liknande tror jag. Har aldrig upplevt problemet själv, trots att jag har fipplat med spänningar och hållt på. Du kan ju prova memtest om du är osäker, annars har jag nog inget vettigt förslag till vad som kan spöka...
Citera
2017-05-02, 08:34
  #12
Medlem
ElFarolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Skulle kunna vara minnesfördröjningar, men sådant borde resultera i systemkrascher och liknande tror jag. Har aldrig upplevt problemet själv, trots att jag har fipplat med spänningar och hållt på. Du kan ju prova memtest om du är osäker, annars har jag nog inget vettigt förslag till vad som kan spöka...

Körde ett memtest men även det passerades utan problem.

Blir verkligen inte klok på det här. Datorn tuffade på bra igår kväll, med bara ett fåtal mindre frysningar. Idag har jag haft igång den en kort stund men den känns trött och seg.

Får väl tacka för hjälpen iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback