Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-13, 07:57
  #13
Medlem
Kafka_Gods avatar
Sex års fängelse blev det för Billy McFarland som arrangerade Fyre Festival.

Citat:
In March, Mr. McFarland pleaded guilty to two counts of wire fraud after investigators concluded that he had defrauded investors in his company, Fyre Media, as well as a subsidiary that had promoted the music festival, resulting in $24 million in losses.

Citat:
Prosecutors said that the music festival, which was to have taken place in 2017, was the product of an elaborate scheme. The festival’s website identified its location as Fyre Cay, a fictional place that was described as a private island that had once belonged to the drug lord Pablo Escobar.

https://www.nytimes.com/2018/10/11/a...ced-fraud.html
Citera
2019-01-20, 23:45
  #14
Medlem
Finns en dokumentär om eventet på Netflix.
Citera
2019-01-21, 15:50
  #15
Medlem
Jag hade inte hört talas om den här festivalen förrän jag såg netflixdokumentären, och den behövde jag se två gånger för att fatta allt. Några åsikter som jag har efter att ha sett dokumentären:

1. Yogainstruktören känns drygare än alla andra skitstövlar tillsammans. Han heter Weinstein, vilket är passande eftersom han verkar vara ärketypen för en bortskämd mammagris som ofredar kvinnor och skyller det på att kvinnor minsann bär ett ansvar för att inte bjuda in honom till ofredande.

2. Så otroligt pinsamt att rikemansbarnen fick panikattacker och kvaddade hela campingplatsen bara för att de blivit lurade. Var hade de tänkt sova efter det? Ömtåliga snöflingor som pissar ner madrasser och snor tio kuddar för att de tror att billiga boenden betyder Mad Max och världssvält.

3. Den rödhåriga snorungen som hade varit festivaldeltagare - är han missbrukare, eller har han någon neurologisk störning, eller är han bara helt obekant med verkligheten? En ung tjej kom in i hans tält mitt i natten och hade panik och grät och kunde inte hitta sin kompis, och han säger bara att han inte kunde ha hjälpt henne eftersom han inte visste var de var. Hallå, liksom? Vad som helst kunde ha hänt henne, han visste inte varför hon grät, det minsta han kunde ha gjort var att hjälpa henne hitta sin kompis. Men nej, det ville han inte eftersom "the comradery was over" när han insåg att han skulle behöva tälta som om han vore en jävla arbetarklassunge som betalat för biljetten med sina egna pengar.
Citera
2019-01-26, 09:58
  #16
Medlem
TheMentalitas avatar
Jag såg också dokumentären igår (Netflix).
Kände inte till fedtivalen innan.

Men vilken jävla soppa. Kan inte begripa att Billy McFarland fortsatte låta sig filmas även efter fiaskot, när han hoppade på nån ny scam trots att han var fri mot borgen. Hur dum får man vara?

Sen var det lite dryga människor som fick uttala sig under filmen. Fick känslan av att alla ville rikta fokuset på Billy så de slipper associeras med bluffen de var en del av.

De största offren var ju arbetarna på Bahamas, inte rikemansungarna som blev strandsatta. Visst, jobbigt läge när de hade betalat så mkt. Att Fyre Festival är en stor fet bluff är ju odiskutabelt.
Men var det verkligen "flugornas herre" som nån beskrev det?! Liite överdrivet tugg kanske.

Måste säga att det var något tillfredsställande med att se alla narcissister med selfie-poser anlända till stället och inse att de var totalt lurade!
__________________
Senast redigerad av TheMentalita 2019-01-26 kl. 10:03.
Citera
2019-02-04, 23:10
  #17
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Tyckte det verkade patetiskt och ett humoristiskt fiasko när det skedde live på internet som ett meme.
Men fan nu när jag ser dokumentären och det bara är massa äckliga överprivilegierade brats som klagar redan på planet, och när de ser tält på en festival amahgad, känner jag att de är fuckings värda det, men inte värda uppmärksamheten med en dokumentär och hela köret. Och rent ut sagt tragiskt att personen blir stämd. Att han får stämningar på sig, och till och med kriminella charges (upp till 20 år fängelse), i ett land som i princip har 0 konsumenträtt och du kan blås folk höger och vänster, säger en hel del om vilken typ av low-lifes (som inbillar sig att de är high-life) som är köpt biljetter.

Jag blir äcklad av de som åkt dit, efter den effektiva och äckelinriktade PR:en så var det nog bara äckliga människor som åkte dit, och jag sitter nu och tittar på en dokumentär om hur dessa äckliga människor inte fick det lyxhotell de hoppats på.

Skicka dit ett gäng punkare och andra grupper som kan leva utanför "likes" så hade det varit en jävla fest. Med dessa människor hade det varit en pissfest även med all lyx som var annonserat. Vad de gick miste om är my-life-is-so-fucking-good-follow-me-and-like-me photo-ops.
Precis nu när jag skriver sista meningen så är jag vid 1:08 in i dokumentären och gästen hos conan obrian sammanfattar det ganska bra när han får frågan "do you feel bad for these people who paid money to go to this...", med svaret "If you have thousands of dollars to spend on a Blink-182 consert...that's on you, that's darwanism at its finest"
(om någon vet namnet på han så hade det uppskattats)
edit: att advokaterna sätter ansvar och press för s.k. "influencers" är bra dock. Falsk marknadsföring ska gälla även för de bolagen.
__________________
Senast redigerad av AnOldBeginning 2019-02-04 kl. 23:21.
Citera
2019-02-05, 14:04
  #18
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning

Håller verkligen med. De som var korkade nog att köpa hypen och åka var ju besvikna över att de inte kunde visa upp "lyxsemestern" på sociala medier, snarare än själva upplevelsen.
Som någon som skrev tidigare, de enda det var synd om var de lokala invånarna, kände i synnerhet med den äldre kvinnan som hade betalat arbetare med sina egna sparpengar.

Jävla muppgeneration.
Citera
2019-02-05, 19:30
  #19
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
kände i synnerhet med den äldre kvinnan som hade betalat arbetare med sina egna sparpengar.

Har man en halv miljon på sparkontot boendes på bahamas så är man allt annat än en del av folket. En rich bitch helt enkelt.

Men i övrigt är dokumentären en fantastisk samhällsskildring om vilken fucked up värld vi lever i. Det var med ett leende på läpparna eftertexterna rullade upp.
Vi håller tummarna att Billy fortsätter blåsa röven ur bratsen och skinnar investerare på miljontals dollar efter sin tid bakom galler
Citera
2023-04-11, 09:04
  #20
Medlem
pillifjongs avatar
Nu är han tillbaka med nya lurendrejeri projekt…. Även en Fyre festival part II är på ingång!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback