Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-01, 00:49
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekalle8
Min båt ska ha 0.2bar i tuberna och på v skrovet 0.8, finns inte mycket pumpar som klarar till 0,8 /:

Köp en kompressor!
Citera
2017-05-01, 01:09
  #14
Medlem
funderar på det men vet inte hur jag ska kunna pumpa båten med en sån? Vad för tillbehör behöver man utöver det?
Citera
2017-05-01, 08:55
  #15
Medlem
Googla på t.ex Plastimo, så hittar du gummibåt och 12V pump som lämpligt tillbehör.
Jag föredrar att har ett mindre, men het tätt 12 V batteri med mig. Typ ett som sitter i brandalarmskåp. Det finns tex på Biltema. Då blir det enklare, för då kan du blåsa upp båten vart du vill.
Citera
2017-05-01, 09:52
  #16
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Köp en kompressor!

En pump och en kompressor är samma sak. En pump som komprimerar luft kallas kompressor.
Problemet med en vanlig hobbykompressor (kolvkompressor) är att den är avsedd att pumpa upp ca 8 bar och sedan bevaka detta tryck. Den är inte avsedd för att kontinuerligt pumpa så låga tryck som att fylla en gummibåt. De överhettas ganska enkelt och fäller gärna ut mycket vatten och olja och trivs inte med att pumpa lågtryck då den har extremt dålig verkningsgrad vid dessa tryck.
Nu spelar detta förvisso inte så stor roll om man fyller sin båt några gånger om året men bäst är en kompressor optimerad för 1 bars tryck om det är något man skall använda professionellt.
Citera
2017-05-01, 09:56
  #17
Medlem
Kolla denna t ex

http://www.ena.nu/luftpumpar/12v/btp-12-manometer

Den har maxtryck 1 bar samt 450 l/min
Om du har 1 m3 volym i tuberna tar den kanske 2-4 min att fylla

Kanske ett alternativ
Jag brukar fotpumpa våran det går bra det också men det tar en stund

Lite dyrare
Citera
2017-05-01, 12:43
  #18
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kolla denna t ex

http://www.ena.nu/luftpumpar/12v/btp-12-manometer

Den har maxtryck 1 bar samt 450 l/min
Om du har 1 m3 volym i tuberna tar den kanske 2-4 min att fylla

Kanske ett alternativ
Jag brukar fotpumpa våran det går bra det också men det tar en stund

Lite dyrare


Utmärkt
Citera
2017-05-01, 13:02
  #19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
En pump och en kompressor är samma sak. En pump som komprimerar luft kallas kompressor.
Problemet med en vanlig hobbykompressor (kolvkompressor) är att den är avsedd att pumpa upp ca 8 bar och sedan bevaka detta tryck. Den är inte avsedd för att kontinuerligt pumpa så låga tryck som att fylla en gummibåt. De överhettas ganska enkelt och fäller gärna ut mycket vatten och olja och trivs inte med att pumpa lågtryck då den har extremt dålig verkningsgrad vid dessa tryck.
Nu spelar detta förvisso inte så stor roll om man fyller sin båt några gånger om året men bäst är en kompressor optimerad för 1 bars tryck om det är något man skall använda professionellt.

Kanske på skolans lektioner, men inte i handeln. Där är inte kompressor och pump samma sak. Man ska titta på genomlupen effekt, för att få fram effektivitetsgraden. (Hur snabbt det går att fylla båten med andra ord). De pumpar som har diskuterats har inte varit för professionellt bruk, snarare tvärt om. Jag har utan problem fyllt ungarnas hoppborg med min garagekompressor, går på ett litet nafs. (Garagekompressorn är dock större än en liten 12v man har i bilen)
Citera
2017-05-01, 13:17
  #20
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kanske på skolans lektioner, men inte i handeln. Där är inte kompressor och pump samma sak. Man ska titta på genomlupen effekt, för att få fram effektivitetsgraden. (Hur snabbt det går att fylla båten med andra ord). De pumpar som har diskuterats har inte varit för professionellt bruk, snarare tvärt om. Jag har utan problem fyllt ungarnas hoppborg med min garagekompressor, går på ett litet nafs. (Garagekompressorn är dock större än en liten 12v man har i bilen)


Jag tillverkar och säljer kompressorer. Jag tror att du tänker på genomlupen volym, vilket i princip är cylindervolymen multiplicerat med varvtal. Denna siffra är mycket riktigt relevant vid atmosförstryck och låga tryck som i detta fallet. Tittar du på denna ser du enkelt att en kompressor optimerad för 8 bar blir utklassad av en sådan som länkades här ovan. Jämför t.ex. Data på en fläkt som är anpassad för låga tryck. Används till t.ex. hoppborgar med riktigt stora volymer. En fläkt med samma effekt som en kompressor flyttar 20ggr mer luft.
naturligtvis är möjligt att fylla en båt med en hobbykompressor men det är inte optimalt och ser man inte upp kan det även bli farligt man t.o.m. förstöra båten.
En pump/fläkt/kompressor anpassad för lägre tryck är att föredra.
Citera
2017-05-01, 18:42
  #21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jag tillverkar och säljer kompressorer. Jag tror att du tänker på genomlupen volym, vilket i princip är cylindervolymen multiplicerat med varvtal. Denna siffra är mycket riktigt relevant vid atmosförstryck och låga tryck som i detta fallet. Tittar du på denna ser du enkelt att en kompressor optimerad för 8 bar blir utklassad av en sådan som länkades här ovan. Jämför t.ex. Data på en fläkt som är anpassad för låga tryck. Används till t.ex. hoppborgar med riktigt stora volymer. En fläkt med samma effekt som en kompressor flyttar 20ggr mer luft.
naturligtvis är möjligt att fylla en båt med en hobbykompressor men det är inte optimalt och ser man inte upp kan det även bli farligt man t.o.m. förstöra båten.
En pump/fläkt/kompressor anpassad för lägre tryck är att föredra.

Du som insatt kan kanske i så fall rekommendera TS en specifik pump (märke och modell) som passar hans behov? Jag antar att han inte använder sin gummibåt professionellt, utan sporadisk som amatör, så han behöver nog en bra och billig pump i så fall. En i "rustakalitet" som håller två-tre gånger antar jag går fetbort. Mitt tips är i alla fall en 12v kompressor han även kan använda till annat, exempelvis fylla på sina bildäck.
Citera
2017-05-01, 19:47
  #22
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du som insatt kan kanske i så fall rekommendera TS en specifik pump (märke och modell) som passar hans behov? Jag antar att han inte använder sin gummibåt professionellt, utan sporadisk som amatör, så han behöver nog en bra och billig pump i så fall. En i "rustakalitet" som håller två-tre gånger antar jag går fetbort. Mitt tips är i alla fall en 12v kompressor han även kan använda till annat, exempelvis fylla på sina bildäck.


Absolut. Helt enig.
Det är det mest realistiska om än inte optimala.
Citera
2017-05-02, 16:56
  #23
Medlem
Frågeställningen var vilken pump ts behöver för att fylla en gummibåt
ts funderar dessutom att fylla den med syrgas så han är beredd att det får kosta
I detta sammanhanget behöver han inte fylla några däck

Antag gummibåtsvolym 1 m3 eftersom den är trycksatt bli volymen större än vid atmosfärstryck ca 30% gissningsvis

Julas pump kapacitet 35 l/min jag antar att det är på atmosförstrycksidan och inte på 8 bars sidan

Tid för att pumpa upp 1300 / 35 = ca 40 min dessutom skall pumpen vila under tiden kanske totaltid av 40 - 70 min

Gummibåtspump
Kapacitet 450 resp 160 l/min
Antag du kör de första 1000 l med 450 l/min och sedan 300 liter med 160 l/min

Tiden blir
1000/450 = 2,2 min
+
300/160 = 2 min

Totalt 2 + 2,2 min = 4,2 min ca 5 min

Personligen anser jag att 5 min är åtskilligt mindre än 40-70 min


Det kan nog gå att beräkna detta mer exakt men tendensen är klar

Jag har inte gjort någon marknadsundersökning av pumpar utan bara tagit de första tänkbara efter en googling

Men en handpump kan ge ca 300 l / min, men då får man nog pumpa fort, det är möjligt att det går långsammare då det blir tryck i båten
https://www.marineonline.se/handpump.html
Detta alternativ är betydligt billigare men risken är ju att man är så trött att man inte orkar använda gummibåten

Meddela gärna hur beslutet blev och hur fort det går att pumpa båten och om du blev nöjd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback