Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-30, 14:54
  #1
Medlem
pyro860s avatar
Har en gammal skivspelare från typ 70-tal. Ville koppla in den i en nyare förstärkare. Hur som haver så har den ingen phono-utgång, bara massa annat trams:
CD (in)
TV/TAPE (out/in)
GAME (in)
CBL/SAT (in)
VCR/DVR (out/in)
DVD/BD (in)

Står nåt om AUX på fronten med, men verkar inte hitta uttag för det?

Spelaren har två såna där vanliga röd/vit hanar.

Testade plugga in en CD-spelare från ett annat system i CD-ingången och det gick utmärkt. I det systemet gick däremot inte min vinylspelare att få ljud i CD-ingången.

Varför fungerar inte detta?
Citera
2017-04-30, 14:56
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du behöver en RIAA förstärkare mellan, signalen är för svag!
Citera
2017-04-30, 15:03
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du behöver en RIAA förstärkare mellan, signalen är för svag!
Ja, precis. TS behöver köpa en sådan förförstärkare. Kolla också om det är moving coil eller moving magnet. Helt olika signalnivåer på dessa två. Sedan lönar det sig att kolla noga på förförstärkarens specar att den inte brusar för mycket. Billiga kinesprodukter brukar brusa en hel del. Även bättre förförstärkare brusar, och kan till och med få in radiostationer om det vill sig illa. Detta eftersom signalnivån är så låg från skivspelaren och förstärkaren måste förstärka upp signalen kraftigt.

Ska TS bara testa skivspelaren som en "plojgrej", kan det duga med en billig, inte annars.
Citera
2017-04-30, 15:15
  #4
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du behöver en RIAA förstärkare mellan, signalen är för svag!

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, precis. TS behöver köpa en sådan förförstärkare. Kolla också om det är moving coil eller moving magnet. Helt olika signalnivåer på dessa två. Sedan lönar det sig att kolla noga på förförstärkarens specar att den inte brusar för mycket. Billiga kinesprodukter brukar brusa en hel del. Även bättre förförstärkare brusar, och kan till och med få in radiostationer om det vill sig illa. Detta eftersom signalnivån är så låg från skivspelaren och förstärkaren måste förstärka upp signalen kraftigt.

Ska TS bara testa skivspelaren som en "plojgrej", kan det duga med en billig, inte annars.

Misstänkte nästan det efter att jag googlade innan.. Men det är ju skumt att en så pass ny förstärkare inte tar äldre spelare..

Man kan inte komma runt det på något vis alltså?
Citera
2017-04-30, 15:26
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Misstänkte nästan det efter att jag googlade innan.. Men det är ju skumt att en så pass ny förstärkare inte tar äldre spelare..

Man kan inte komma runt det på något vis alltså?

Nej, man kan inte "komma runt " det. Sedan är det inte alls konstigt att nyare förstärkare (sedan kanske de sista 15 åren) inte har phono-ingång, eftersom LP-skivan var stendöd fram tills ganska nyligen. Själv bor jag ganska nära en stor sändarmast, och fick in (ibland) underfrekvenser från P4 som störde skivspelningen. Hade ett helvete att avskärma kablarna så inte "ring så spelar vi med Kent Finell" gick in i mitt skivspelande.. Eller än värre: "nyheter på serbokroatiska"-Usch!

Så mitt råd är att du köper en RIAA-förförstärkare som är väl avskärmad. Kan också avskärmas med grillfolie. Så gjorde jag med kablaget, funkade hyfsat. (Integrerad phonostärkare i stereon)

(Det kanske var P3 som gick in, sänder på 99,4 MHz i Gbg. Kablaget från skivspelaren var 1,5m, halva våglängden för 100 Mhz. Sladden funkade som antenn.) Tack gode gud att den tiden är förbi!

Här finns en massa RIAA-förförstärkare från två hundra upp till över 20.000, bara att välja!
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1533
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-04-30 kl. 15:31.
Citera
2017-04-30, 17:02
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Misstänkte nästan det efter att jag googlade innan.. Men det är ju skumt att en så pass ny förstärkare inte tar äldre spelare..

Man kan inte komma runt det på något vis alltså?

Varför skulle en modern förstärkare ha stöd för så gammal teknik? Vore ju mer skumt om den HADE stöd för det. Konsumentskivspelare på åttiotalet började ha interna RIAA-steg, då försvann vitsen med att ha de i förstärkarna. Audiofilerna ville ju köpa egna riaa-steg och konsumenterna hade det inbyggt. Veds bara linjeingång i förstärkarna eftersom det passade bägge typerna.

Nej, självklart kan du inte "komma runt det".
Citera
2017-04-30, 18:45
  #7
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför skulle en modern förstärkare ha stöd för så gammal teknik? Vore ju mer skumt om den HADE stöd för det. Konsumentskivspelare på åttiotalet började ha interna RIAA-steg, då försvann vitsen med att ha de i förstärkarna. Audiofilerna ville ju köpa egna riaa-steg och konsumenterna hade det inbyggt. Veds bara linjeingång i förstärkarna eftersom det passade bägge typerna.

Nej, självklart kan du inte "komma runt det".

Jag tänker att den tar tape. Fler personer spelar vinyl frekvent än tape. Således borde det ju finnas stöd för denna tekniken, tänkte jag spontant iallafall.
Citera
2017-04-30, 19:06
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag tänker att den tar tape. Fler personer spelar vinyl frekvent än tape. Således borde det ju finnas stöd för denna tekniken, tänkte jag spontant iallafall.

Tape. iPod. Mobiltelefoner. Skivspelare med eget RIAA steg. Videokasettspelare. Dvd. CD. Laserdisc. Betamax. Blu-ray. Tuners. Tv. Laptop. Datorer. appleTV etc etc. ALLA dessa har gemensam signalnivåer och linjär kurva. Ja, och även såklart utsignalen från ett separat RIAA steg också.

Skivspelare utan inbyggt RIAA (och ENBART dessa enheter) kräver en annan metod.

Börjar det klarna nu?
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-04-30 kl. 19:09.
Citera
2017-04-30, 21:06
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag tänker att den tar tape. Fler personer spelar vinyl frekvent än tape. Således borde det ju finnas stöd för denna tekniken, tänkte jag spontant iallafall.

Minns jag rätt så sa DIN-standarden 0,775 volt peak-to-peak (0 dB) för linjesignal. (Tape/aux etc.)
Utsignalen från en skivspelare är kanske 0,05 volt (Det var länge sedan, kanske minns fel.)
Här är mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg

Finns bättre kunskapskällor som är mer utförliga: https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Lycka till med ditt projekt!
Citera
2017-04-30, 21:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag tänker att den tar tape. Fler personer spelar vinyl frekvent än tape. Således borde det ju finnas stöd för denna tekniken, tänkte jag spontant iallafall.
Tape är en vanlig linjeingång, precis som AUX, DVD, CD osv.
Citera
2017-04-30, 22:47
  #11
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tape. iPod. Mobiltelefoner. Skivspelare med eget RIAA steg. Videokasettspelare. Dvd. CD. Laserdisc. Betamax. Blu-ray. Tuners. Tv. Laptop. Datorer. appleTV etc etc. ALLA dessa har gemensam signalnivåer och linjär kurva. Ja, och även såklart utsignalen från ett separat RIAA steg också.

Skivspelare utan inbyggt RIAA (och ENBART dessa enheter) kräver en annan metod.

Börjar det klarna nu?

Japp, blir ju mer logiskt när man läst in sig på det.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Minns jag rätt så sa DIN-standarden 0,775 volt peak-to-peak (0 dB) för linjesignal. (Tape/aux etc.)
Utsignalen från en skivspelare är kanske 0,05 volt (Det var länge sedan, kanske minns fel.)
Här är mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg

Finns bättre kunskapskällor som är mer utförliga: https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Lycka till med ditt projekt!

Okej. Jag vill helst bara ha en som jag kan plugga in och så är det klart. Har en annan lösning jag fnular på, så det reder sig nock. Annars får jag köpa en sån där RIAA.

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Tape är en vanlig linjeingång, precis som AUX, DVD, CD osv.

Tror jag börjar förstå nu
Citera
2017-05-02, 10:44
  #12
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Japp, blir ju mer logiskt när man läst in sig på det.



Okej. Jag vill helst bara ha en som jag kan plugga in och så är det klart. Har en annan lösning jag fnular på, så det reder sig nock. Annars får jag köpa en sån där RIAA.



Tror jag börjar förstå nu
Det finns inget annat att fnula på. Ett RIAA-steg förstärker inte bara signalen i största allmänhet, det justerar frekvenskurvan och lyfter basen enligt en etablerad standard. Om du bara förstärker signalen utan kompensation av frekvenskurvan kommer det att låta helt kajko.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback