Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-30, 14:47
  #1
Medlem
Jordgubbsmeloners avatar
Hej.

Jag väger 73kg. 27årig man. 177cm. Äter 1815 kcal om dagen. Men ibland varierar det mellan 1750-1815, beroende på ifall jag byter ut en maträtt.


Jag tränar lätt styrketräning 3 gånger i veckan (måndag, onsdag, fredag) och går på en daglig promenad 3.4km på 40-45minuter, ibland en längre sträcka och upp till 1h30m. Utöver detta är jag helt stillasittande framför datorn och rör mig in alls.


Bestämde mig för att jag vill väga 70kg så började äta mindre än vad jag brukade vilket var 2100-2400kcal dagligen. Och enligt alla kalorie räknare på internet så borde min maintenance vara 2300, så bestämde mig för att äta 1800.
Men nu 3 veckor senare väger jag exakt samma som när jag började.

7 april 22:00 - Vikt:72.8 kg
14 april 22:00 - Vikt:72.8 kg
21 april 22:00 - Vikt:72.2 kg
28 april 12:00 - Vikt:72.8 kg

Jag undrar om det tar tid innan man börjar gå ner i vikt? Eller ska jag faktiskt äta 1800kcal för maintenance? Eller kan innehållsförteckningen på maten jag äter vara fel och jag äter mer kalorier än vad det står?
Har det helt enkelt kanske gått för kort tid för att se något resultat? Jag känner mig inte tröttare än vanligt eller hungrigare, så har inget problem med att stanna vid denna kcal mängd. Jag planerar att fortsätta äta detta och se vad som händer.

Jag väger inte färdigpackad mat dvs pizza eller frysträtt, men allt annat som t ex musli och mjölk mäter/väger jag allt. Jag är strikt och äter inget annat utan att väga det.
Citera
2017-04-30, 14:50
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Mår du bra av den kosten?

Vilken tur att du byter ut en måltid ibland
Citera
2017-04-30, 14:54
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Du ligger inte på kaloriunderskott, svårare än så är det inte. Räkna allt du äter och inte bara några av måltiderna. Dessutom får man justera underskottet under viktnedgången, dvs det som är ett underskott i början av viktnedgången är inte ett underskott efter ett par veckor.

Så för att summera: Väg allt du äter, lägg dig på underskott och fortsätt tills du är nöjd med viktnedgången.
Citera
2017-04-30, 15:05
  #4
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Kroppen minskar metabolismen till följd av ditt minskade kaloriintag.
Det gör att du inte går ner i vikt.

Prova träning istället.
Citera
2017-04-30, 15:24
  #5
Medlem
TheReefs avatar
Du äter för mycket kolhydrater, ju mer kolhydrater desto mer insulin i kroppen. Med mycket insulin i kroppen är det svårt för kroppen att komma åt sitt lagrade fett, det är därför lchf fungerar så bra
Citera
2017-04-30, 15:30
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Du äter för mycket kolhydrater, ju mer kolhydrater desto mer insulin i kroppen. Med mycket insulin i kroppen är det svårt för kroppen att komma åt sitt lagrade fett, det är därför lchf fungerar så bra

Det där är skitsnack.
Citera
2017-04-30, 15:33
  #7
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det där är skitsnack.
Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2017-04-30, 15:58
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Rätta mig gärna om jag har fel

När du äter t.ex kolhydrater så höjs blodsockret, insulin frisätts och inlagringen ökar medan förbränningen minskar. Detta är inget konstigt. För att sedan hålla blodsockret på en jämn nivå så ökar förbränningen av kroppens energilager. Och för en frisk person är en akut höjning av blodsocker/insulin ingen fara, det är kroniskt höga nivåer som är dåligt och kan leda till nedsatt insulinkänslighet, diabetes typ 2 m.m. Anledningen till att LCHF "funkar" är för att man ligger på underskott, oavsett om man räknar kalorier eller inte så är underskottet orsaken till viktnedgången.

Det stämmer att förbränningen minskar när inlagringen ökar, det är så kroppen fungerar. Och är man en frisk person så är blodsockernivåerna inget man behöver bry sig om, speciellt inte om man tränar. Ett underskott av kalorier kommer leda till negativ fettbalans och detta går utmärkt att uppnå även med kolhydrater i kosten.
Citera
2017-04-30, 16:03
  #9
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
När du äter t.ex kolhydrater så höjs blodsockret, insulin frisätts och inlagringen ökar medan förbränningen minskar. Detta är inget konstigt. För att sedan hålla blodsockret på en jämn nivå så ökar förbränningen av kroppens energilager. Och för en frisk person är en akut höjning av blodsocker/insulin ingen fara, det är kroniskt höga nivåer som är dåligt och kan leda till nedsatt insulinkänslighet, diabetes typ 2 m.m. Anledningen till att LCHF "funkar" är för att man ligger på underskott, oavsett om man räknar kalorier eller inte så är underskottet orsaken till viktnedgången.

Det stämmer att förbränningen minskar när inlagringen ökar, det är så kroppen fungerar. Och är man en frisk person så är blodsockernivåerna inget man behöver bry sig om, speciellt inte om man tränar. Ett underskott av kalorier kommer leda till negativ fettbalans och detta går utmärkt att uppnå även med kolhydrater i kosten.
Där ser man, hade ingen aning.
Men man kan väl ändå inte enbart t.ex. äta en pizza om dagen alltså endast 1 pizza och inget mer per dag och ändå gå ner i vikt pga. kaloriunderskottet?
Citera
2017-04-30, 16:11
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
Där ser man, hade ingen aning.
Men man kan väl ändå inte enbart t.ex. äta en pizza om dagen alltså endast 1 pizza och inget mer per dag och ändå gå ner i vikt pga. kaloriunderskottet?

Jodå, varför inte?. Ligger du på underskott så går du ned.
Citera
2017-04-30, 16:21
  #11
Medlem
Jordgubbsmeloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Mår du bra av den kosten?

Vilken tur att du byter ut en måltid ibland
Tar ett vitamin kosttillskott varje morgon, så borde få i mig allt vad jag behöver? Jag gillar att äta samma sak varje dag, jag mår bra

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du ligger inte på kaloriunderskott, svårare än så är det inte. Räkna allt du äter och inte bara några av måltiderna. Dessutom får man justera underskottet under viktnedgången, dvs det som är ett underskott i början av viktnedgången är inte ett underskott efter ett par veckor.

Så för att summera: Väg allt du äter, lägg dig på underskott och fortsätt tills du är nöjd med viktnedgången.
Det enda jag inte räknar eller vill göra är att plocka isär en fryst färdigrätt som jag köpt från affären och väga varje del av den.. på dom så får jag helt enkelt lita på vad innehållsförpackningen säger.

Så detta betyder att min maintenance kalorier är 1800?.. vilket jag tycker låter lågt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Kroppen minskar metabolismen till följd av ditt minskade kaloriintag.
Det gör att du inte går ner i vikt.

Prova träning istället.
Kan min kropp verkligen hamnat i "svält" mode från 1800kcal? Förövrigt så tycker jag min träning/promenad är tillräckligt för mig. Jag är inte tjock, men ville fortfarande väga 70kg för jag gillar det numret, men det är inte så viktigt att jag ska ändra min livstil.(utöver det jag redan gjort dvs minska mängden kalorier jag äter)
Citera
2017-04-30, 16:29
  #12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbsmeloner
Det enda jag inte räknar eller vill göra är att plocka isär en fryst färdigrätt som jag köpt från affären och väga varje del av den.. på dom så får jag helt enkelt lita på vad innehållsförpackningen säger.

Så detta betyder att min maintenance kalorier är 1800?.. vilket jag tycker låter lågt.

Går du inte ned eller upp i vikt så ligger du i energibalans, och vill du gå ned så får du sänka intaget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback