Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-30, 11:34
  #1
Medlem
Det finns människor som alltid måste vädra sina åsikter vad det än gäller, utan att tänka på att andra människor lyssnar på samtalet.
I tunnelbanan tillex och tåget är fullt:

- Vad har du för telefonnummer ?
Senare alla hör telefonnumret.
- Jag tar din mail också för säkerhets skull.
Det rabblas också upp. Alla hör det.

Jag har mitt arbetsschema och mina arbetskamrater har sitt. Ändå kan folk fråga mig:
- Asp Stubbe var kör han idag ? När jobbade han sist ?

Jag brukar springa i skogen.
- Vilken skog då, hur långt hemifrån ? Alla detaljerna ska vara med.

- Var bor du någonstans ?
- Värmdö.
- var då, jag hittar bra där ?

- min fru jobbar på ICA.
- vilken ICA då, hur ser hon ut ?

Detta gäller bara offentliga miljöer där mycket människor rör sig.
Har folk slutat att tänka ? Vad är det för fel på dessa människor ?
Måste dem alltid vädra sina åsikter, vad det än gäller.

Jag vill inte att hela tåget ska veta att jag var i Malmö förra veckan och där sitter jag med någon och berättar om detta och sedan frågar dem ut mig om detaljer om jobbet, hotellet, vilka jag mötte, var exakt jag jobbade, vem som beställde jobbet och tidpunkt jag lämnade och kom dit. Självklart också vilken lön jag har.

Är det Facebook som förstört människor eller har människor ingen respekt för andras privatliv längre ? Hur tänker sådana här människor ? Eller tänker dem inte alls ?

Det motsatta har också hänt mig.

I tunnelbanan, telefonsamtal:
- jag måste beställa tandläkartid, när kan jag komma, onsdagen den 3 mars kl 15.30, Andersson är tandläkare, Tanden på Kungsholmen. Mitt nummer om du vill nå mig ( rabblas högt )
OK, tack och Hej.

Hur tänker du när du pratar högt så alla hör... Berätta för mig.
Citera
2017-04-30, 11:44
  #2
Medlem
Varför lyssnar du?
Vanligt folk filtrerar bort sådant brus.

Bor man i ett ghetto som Stockholm är så kommer sådana samtal att utspela sig.
Flytta till en annan stad för o slippa höra sådant.
Citera
2017-04-30, 11:50
  #3
Medlem
Ja, det är nog en ganska vanlig observation. Jag tror det har och göra med den tidspress som många upplever. Själv försöker jag gå undan eller ta samtal där ingen annan hör dem. Upplever det dock inte som ett intrång på mitt privatliv att behöva höra när någon annan pratar om sitt privatliv med någon annan. Känns, i så fall, som ett mindre problem som går att leva med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback