Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-30, 10:55
  #1
Medlem
Hej!

Min gamla trotjänare till båt, en Ockelbo 21 "Kabin" (DC 21 med träöverbyggnad) mår inte så bra numera och jag är i valet och kvalet mellan att plasta och laga och byta ut trä - eller att köpa mig en fin Windy 24 CC - 70 utan motor - och flytta över min fina vp 4.3 gxi med Dps-drev -03.

Har dock några frågor jag grunnar över:

Hur är egentligen Windy 24 CC i sjön om man jämför med Ockelbo DC21? Skiljer ju typ en meter i längd, 50 cm i bredd och höjd och ett ton i vikt!
Min lilla Ockelbo är ju sjukt pigg med vp 4.3 gxi och flyger upp ur vattnet med duoprop-drevet. Hur seg tror ni Windyn skulle vara om jag flyttade över drivlinan? Är den för klen för åbäket? Kommer den dra dubbelt så mycket soppa?

Sedan undrar jag över Windyns sjöegenskaper generellt. Vindkänslig? Stampig? Säker? Känns den tung och klumpig?

Andra tips som kan hjälpa mig i valet och kvalet välkomnas så klart också.

Hälsningar Carl
Citera
2017-04-30, 10:56
  #2
Medlem
En sån här båt är det

http://www.maringuiden.se/u/Rolle37/...=true&id=17535
Citera
2017-05-01, 23:39
  #3
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagomroligkille
Hej!

Min gamla trotjänare till båt, en Ockelbo 21 "Kabin" (DC 21 med träöverbyggnad) mår inte så bra numera och jag är i valet och kvalet mellan att plasta och laga och byta ut trä - eller att köpa mig en fin Windy 24 CC - 70 utan motor - och flytta över min fina vp 4.3 gxi med Dps-drev -03.

Har dock några frågor jag grunnar över:

Hur är egentligen Windy 24 CC i sjön om man jämför med Ockelbo DC21? Skiljer ju typ en meter i längd, 50 cm i bredd och höjd och ett ton i vikt!
Min lilla Ockelbo är ju sjukt pigg med vp 4.3 gxi och flyger upp ur vattnet med duoprop-drevet. Hur seg tror ni Windyn skulle vara om jag flyttade över drivlinan? Är den för klen för åbäket? Kommer den dra dubbelt så mycket soppa?

Sedan undrar jag över Windyns sjöegenskaper generellt. Vindkänslig? Stampig? Säker? Känns den tung och klumpig?

Andra tips som kan hjälpa mig i valet och kvalet välkomnas så klart också.

Hälsningar Carl
Svårt för mig att säga, då jag aldrig kört någon av båtarna. Men av en googling att döma, så hade Ockelbon passat mig bättre. Tycker den påminner en hel del om Nimbus 21 DC* som jag tycker är en fröjd att köra, även i hårt väder!

*Nåja, inte en hel del kanske, men lite.
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-05-01 kl. 23:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback