Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-05-16, 19:46
  #49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Om jag vidare tolkar dig rätt, så anser du att stolthet kan vara ett giltigt skäl för självmord? I så fall instämmer jag, men borde inte dessa självmord, då de genomförs, kunna tolkas som impulsiva?

Ja, det finns ju nästan inga gränser för hur människor som anser sig ha makten, anser sig ha rätt att bestämma över andras liv och död. En människa som skriker 'låt mig få dö' varje dag, i smärta, kan nog av somliga tolkas som impulsiv.

Ska vi kunna återupprätta människors värdighet, så måste vi även kunna hjälpa dem att dö. Jag vet att jag skulle uppskatta det när det blir dags.
Citera
2017-05-16, 20:28
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag vet inte vad som skulle behöva utvecklas. Som sagt: "Vi vet att döendet är en delvis mental process, och den förstörs av kulan som skapar omedelbar hjärnblödning och trauman." Om man vill ha en fullt fungerande NDE och eventuellt kunna 'walk into the light' och dylikt, så bör man alltså inte skjuta sig i skallen. En NDE inträffar knappast under pågående hjärninfarkt med stor hjärnblödning och mycket förstörd vävnad.
Tack för svar. NDE är alltså något önskvärt. Det var väl det jag missat. Borde kanske läsa på lite om NDE.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, det finns ju nästan inga gränser för hur människor som anser sig ha makten, anser sig ha rätt att bestämma över andras liv och död. En människa som skriker 'låt mig få dö' varje dag, i smärta, kan nog av somliga tolkas som impulsiv.

Ska vi kunna återupprätta människors värdighet, så måste vi även kunna hjälpa dem att dö. Jag vet att jag skulle uppskatta det när det blir dags.
Bra svar. Håller med.
Citera
2017-05-16, 22:54
  #51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Tack för svar. NDE är alltså något önskvärt. Det var väl det jag missat. Borde kanske läsa på lite om NDE.

Det finns rätt många böcker om saken, de flesta är skräp.

Denna tyckte jag var ok dock:
Consciousness Beyond Life: The Science of the Near-Death Experience
https://www.goodreads.com/book/show/...ss-beyond-life


"According to the The NDE-scale [10][14] a near-death-experience includes a few, or several, of the following 16 elements:

Time speeds up or slows down.
Thought-processes speed up.
A return of scenes from the past.
A sudden insight, or understanding.
A feeling of peace or pleasantness.
A feeling of happiness, or joy.
A sense of harmony or unity with the universe.
Confrontation with a brilliant light.
The senses feel more vivid.
An awareness of things going on elsewhere, as if by extrasensory perception (ESP).
Experiencing scenes from the future.
A feeling of being separated from the body.
Experiencing a different, unearthly world.
Encountering a mystical being or presence, or hearing an unidentifiable voice.
Seeing deceased or religious spirits.
Coming to a border, or point of no return."
https://en.wikipedia.org/wiki/Near-death_studies

Mycket av det ser ju attraktivt ut. Speciellt med tanke på att vi antingen inte har mer att hoppas på till slut än en trevlig död, eller så finns det något i slutet av tunneln.
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2017-05-16 kl. 22:58.
Citera
2017-05-16, 23:15
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det finns rätt många böcker om saken, de flesta är skräp.

Denna tyckte jag var ok dock:
Consciousness Beyond Life: The Science of the Near-Death Experience
https://www.goodreads.com/book/show/...ss-beyond-life


"According to the The NDE-scale [10][14] a near-death-experience includes a few, or several, of the following 16 elements:

Time speeds up or slows down.
Thought-processes speed up.
A return of scenes from the past.
A sudden insight, or understanding.
A feeling of peace or pleasantness.
A feeling of happiness, or joy.
A sense of harmony or unity with the universe.
Confrontation with a brilliant light.
The senses feel more vivid.
An awareness of things going on elsewhere, as if by extrasensory perception (ESP).
Experiencing scenes from the future.
A feeling of being separated from the body.
Experiencing a different, unearthly world.
Encountering a mystical being or presence, or hearing an unidentifiable voice.
Seeing deceased or religious spirits.
Coming to a border, or point of no return."
https://en.wikipedia.org/wiki/Near-death_studies

Mycket av det ser ju attraktivt ut. Speciellt med tanke på att vi antingen inte har mer att hoppas på till slut än en trevlig död, eller så finns det något i slutet av tunneln.
Intressant. Tack för tipset. Får se om man har ork/tid/möjlighet att läsa den någon dag.
Citera
2017-05-17, 02:38
  #53
Medlem
Autobahn76s avatar
Att ta sig själv av daga kräver mod och fysiskt psykisk/fysisk smärta av en ganska hög kaliber. Det är inget man gör i en handvändning. Inte ens om man är dödligt sjuk.
Jag antar att du aldrig har varit i närheten eftersom du ställer en så pass banal fråga.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2017-05-17 kl. 02:46.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback