Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 23:52
  #1
Medlem
Hej! Jag undrar hur den svenska basketligan ligger tilll om man jämför med resten av världen. Hur lätt är det att nå nba från där ifrån och hur lätt är det att nå ett proffesionellt europeisk lag eller ett bra college i USA?
Citera
2017-04-30, 00:02
  #2
Medlem
Dreamtimes avatar
Svenska Basketligan är ansedd som än av de sämre i västvärlden. Att avancera därifrån är oerhört svårt. Jonas Jerebko nådde NBA via collagespel. Mao så måste du vara tillfälligt talangfull för att belönas med ett scholarship.
Citera
2017-04-30, 00:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Svenska Basketligan är ansedd som än av de sämre i västvärlden. Att avancera därifrån är oerhört svårt. Jonas Jerebko nådde NBA via collagespel. Mao så måste du vara tillfälligt talangfull för att belönas med ett scholarship.
Men hur bra kan man klara sig om man går i ett basket inriktat gymnasium?
Citera
2017-04-30, 00:50
  #4
Medlem
Dreamtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOBEL21
Men hur bra kan man klara sig om man går i ett basket inriktat gymnasium?

Väldigt svårt att svara på. Allt beror på din utveckling, men det är såklart större chans att du blir en bättre spelare om du går ett basketgymnasium.
Kör hårt! Vi behöver bättre basketspelare i detta land.
Citera
2017-04-30, 10:34
  #5
Medlem
J.Blazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumirae
Jerebko är ju +200cm och har talang. Annars är det inte lätt att slå sig in i NBA med alla ghettonegrer.

Känner många i Sverige som hade större talang än Jerebko, trist bara att Jerebko hade kontakter som fick honom in på College.
Citera
2017-04-30, 14:13
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Blaze
Känner många i Sverige som hade större talang än Jerebko, trist bara att Jerebko hade kontakter som fick honom in på College.

Om du inte personligen har något emot Jerebko antar jag att du menar: "Trist att de inte, liksom Jerebko, har kontakter som får in dem på College"

Eller missunnar du Jonas Jerebko hans proffskarriär?
Citera
2017-04-30, 14:21
  #7
Medlem
J.Blazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Om du inte personligen har något emot Jerebko antar jag att du menar: "Trist att de inte, liksom Jerebko, har kontakter som får in dem på College"

Eller missunnar du Jonas Jerebko hans proffskarriär?

Snarare trist att dem med kontakter lyckas bättre än dem med bättre talang och rent generellt bättre basketspelare inte får chansen.
Missunnar inte Jerebko, men han är obetydlig i idrottssverige och har inte lyft fram svensk basket. Trots att han är den förste "svensken" i NBA. (Se bort från Maciej Lampe och Noah).
Citera
2017-05-07, 18:01
  #8
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOBEL21
Hej! Jag undrar hur den svenska basketligan ligger tilll om man jämför med resten av världen. Hur lätt är det att nå nba från där ifrån och hur lätt är det att nå ett proffesionellt europeisk lag eller ett bra college i USA?

Svenska basketligan är värdelös. Enkla anledningen är just att alla svenskar som har lite boll i sig blir proffs i Europa eftersom det inte finns några pengar i Sverige.

Det är rätt många svenska spelare ute i bra europeiska lag. Finns några i spanska ligan, Eriksson i Barcelona och Taylor i R.Madrid är två. Annars tar man sig till andraligor och tjänar ändå bättre än hemma.

(Jerebko gick aldrig college, han gick till italienska ligan och därifrån till NBA)
Citera
2017-08-15, 01:14
  #9
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Svenska basketligan är värdelös. Enkla anledningen är just att alla svenskar som har lite boll i sig blir proffs i Europa eftersom det inte finns några pengar i Sverige.

Det är rätt många svenska spelare ute i bra europeiska lag. Finns några i spanska ligan, Eriksson i Barcelona och Taylor i R.Madrid är två. Annars tar man sig till andraligor och tjänar ändå bättre än hemma.

(Jerebko gick aldrig college, han gick till italienska ligan och därifrån till NBA)

Svenskaligan är rätt kass sämre än danska basketligan. våra lag kan inte ens gå bra i Europa.
Citera
2017-08-19, 21:13
  #10
Medlem
Jag hörde att Svenska basketligan skulle ändra och införa upp- och nedflyttning. Blev det av?
Citera
2017-08-21, 15:37
  #11
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Blaze
Känner många i Sverige som hade större talang än Jerebko, trist bara att Jerebko hade kontakter som fick honom in på College.

Vem/vilka tänker du på då? Har dom lirat i BL?

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Jag hörde att Svenska basketligan skulle ändra och införa upp- och nedflyttning. Blev det av?

Något osäker här, men jag tror att de lag som skulle kunnat flytta upp ansågs ha för dålig ekonomi.
På sikt tror jag att det skulle kunna vara ett lyft för basketen i sverige om lag som AIK och Hammarby
fanns i BL.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback