Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 23:27
  #1
Medlem
Geomeisters avatar
Är det inte så att det är vissa individer som nästan alltid står för att bjuda hem folk? Bjuda hem på middagar, filmkvällar, födelsedagsfester, släktträffar och annat.

Folk blir bjudna hem till denna/dessa person/personer gång på gång på gång, men många får aldrig ens tanken att "JAG kanske borde bjuda hem värden på något också?". Det kan också bli en ständig artighetsfras "Du måste komma till oss nästa gång". Nästa gång = Återigen hemma hos personen som bjöd sist.

Jag förstår att vissa har mer pengar, bättre hus/lägenheter för boende osv. men man måste inte bjuda tillbaka på exakt samma vis. Blir du bjuden på en stor fest, men har en liten lägenhet, bjud över värden på en parmiddag eller filmkväll istället.

Borde det inte vara väldigt enkelt att bjuda tillbaka till någon som erbjudit flera minnesvärda dagar och kvällar i ens liv? Varför har många så svårt för det? Brukar du bjuda värdfolk hem till dig efter en tillställning? Om inte, varför inte?
Citera
2017-04-29, 23:42
  #2
Medlem
ascHacks avatar
Det handlar till stor del om osäkerhet. Inte för att dessa personer inte vill styra upp, utan för att de inte riktigt vet hur man gör. Det är lätt att bli bekväm i vetskapen om att någon alltid fixar, det är livsfarligt. Försvinner den personen så märks det.

Lika bra att bara bjuda hem folk. Man kan börja med något enkelt som lite bärs på en fredagskväll, det kommer folk ihåg. Då räknas man som en person som i alla fall bjuder tillbaka.
Citera
2017-04-29, 23:44
  #3
Medlem
Lite snabbtänkt, finns det nog 2 spelplaner för detta.

1. Man är i en sådan symbios med sina vänner, att man kör den klassiska varannan gång-bjudningen, detta gäller huvudsakligen parmiddagar. Jag & tjejen bjuder hem Kalle & Anna, sedan bjuder Kalle & Anna hem mig & tjejen nästa gång. ALDRIG att vi skulle bjuda hem dom 2 gånger, utan att dom får bjuda oss däremellan. Detta skulle jag säga är det svenska och att dela på notan-principen, att man egentligen betalar sitt egna, genom att bjuda sina kompisar på likvärdigt med vad dom bjöd på senaste. Dvs kan du inte bjuda på piroger, om gästerna bjöd på anklever senast.

2. Om dina kompisar har en bättre lägenhet, ligger kanske mitt i stan och har ett fint läge, jämfört med dig som bor utanför och alltid får åka in till stan för att umgås med vännerna, så blir ju situationen att man oftast är hos samma personer och umgås. Detta är kanske något som är mer förekommande när det till yngre vuxna och fester, oftast håller man till hos samma person alltid, för den bor centralast eller har bäst lägenhet att festa i.

Men för att svara på din fråga. Nej, jag är inte i den sitsen att jag brukar bjuda över något värdpar hem till mig. Oftast sköts det rätt naturligt, t.ex. att jag besöker kompisar A, för att jag pluggar i närheten av där dom bor plus att dom har barn. Är det galaj så brukar folk komma till min bostad, för jag bor centralast, medans någon annan kompis har en fin trädgård för grillningar & spel på sommaren osv osv.
Har iofs ALDRIG bjudit hem min syster, fast hon har bjudit hem mig hundratals gånger. Är väl en sån grej, känns mer naturligt som lillebror och stor åldersskillnad, att jag åker hem till dom, än att dom ska komma till min lägenhet o kolla film, när dom har fetare anläggning osv.
Citera
2017-04-29, 23:59
  #4
Medlem
jenny1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Är det inte så att det är vissa individer som nästan alltid står för att bjuda hem folk? Bjuda hem på middagar, filmkvällar, födelsedagsfester, släktträffar och annat.

Folk blir bjudna hem till denna/dessa person/personer gång på gång på gång, men många får aldrig ens tanken att "JAG kanske borde bjuda hem värden på något också?". Det kan också bli en ständig artighetsfras "Du måste komma till oss nästa gång". Nästa gång = Återigen hemma hos personen som bjöd sist.

Jag förstår att vissa har mer pengar, bättre hus/lägenheter för boende osv. men man måste inte bjuda tillbaka på exakt samma vis. Blir du bjuden på en stor fest, men har en liten lägenhet, bjud över värden på en parmiddag eller filmkväll istället.

Borde det inte vara väldigt enkelt att bjuda tillbaka till någon som erbjudit flera minnesvärda dagar och kvällar i ens liv? Varför har många så svårt för det? Brukar du bjuda värdfolk hem till dig efter en tillställning? Om inte, varför inte?
Jag skulle vilja det men tror inte så många skulle vilja komma till mig
Har haft folk hos mig förr men aldrig dessa som jag var hos senast. Då tog jag även knäckebröd o åt de utan att fråga så nu känner jag mig lite elak.
Då var det rätt sjukt för det var när jag höll på att skära mig
Hade träffat han som jag var hos innan också men det va första gången jag var hos han. Skulle vara roligt att bjuda hem några som jg känner faktiskt, kanske vänta på ett bättre tillfälle bara
__________________
Senast redigerad av jenny1990 2017-04-30 kl. 00:31.
Citera
2017-04-30, 00:07
  #5
Medlem
cece123s avatar
Dubbelpost
__________________
Senast redigerad av cece123 2017-04-30 kl. 00:14. Anledning: Dubbelpost
Citera
2017-04-30, 00:12
  #6
Medlem
cece123s avatar
Självklart bjuder man tillbaka, om man hänger ofta hos folk kan man
kompensera med att köpa och ta med sig något att dricka eller äta,
att snylta hos folk är inte ok,dvs aldrig bjuda tillbaka.

Om folk inte bjuder tillbaka kan det bero på att de inte är vana
och att man har svårt att veta hur man gör det.

Man måste inte köra 5 rätters, fast om vännerna gör det
kan det lätt bli att man inte gör någonting för att man
kanske inte tror att gästerna kommer att trivas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback