Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-02, 12:36
  #13
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Många bud här nu!

Vi är inte ute efter att göra ett proffsjobb, utan bara göra det bättre än de tidigare ägarna har gjort och se till så att huset får en jämn och fin färg.

Men summa summarum, så ska jag undvika:

• Målarsoda / Färgborttagningsmedel (p.g.a att det är kletigt och dyrt? Varför börjar det leva sitt eget liv, HgF?)

• Sliprondell på borrmaskin. Varför inte använda denna?


Jag ska använda:

• Färgskrapa (modell trekantig)

• Låta färgen som sitter bra, sitta kvar

• Eventuellt komplettera färgskrapa med värmepistol – ja eller nej / fördelar / nackdelar?


Vilken färg skulle ni rekommendera? Jag antar att Flügger Färg har helt OK produkter?

Tack på förhand!
Som sagt, skrapa bara bort det som sitter löst. Grunda det trärena och måla två ggr efter det.
Slipmaskin eller värmepistol ska du inte använda för att det inte behövs. Varför göra mer än du behöver?
Det finns inte en målare som använder sådana verktyg på husfasader (av trä).

Ang färg, om du vill ha bra grejer så rekommenderar jag Alcro Bestå. Mycket bra färg som dessutom lämnar garanti på nyansen, den blir alltså inte solblekt efter ett par år som skitfärg blir.
Citera
2017-05-02, 13:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Som sagt, skrapa bara bort det som sitter löst. Grunda det trärena och måla två ggr efter det.
Slipmaskin eller värmepistol ska du inte använda för att det inte behövs. Varför göra mer än du behöver?
Det finns inte en målare som använder sådana verktyg på husfasader (av trä).

Ang färg, om du vill ha bra grejer så rekommenderar jag Alcro Bestå. Mycket bra färg som dessutom lämnar garanti på nyansen, den blir alltså inte solblekt efter ett par år som skitfärg blir.

Tack!

När du skriver "grunda det trärena" antar jag att du menar att man ska måla på ny färg på de partier som inte alls har någon färg? Kan man man inte måla två gånger direkt istället, efter allting är skrapat?

Ponera att jag skrapar en hel husvägg där viss färg lossnar av enkelt medan annat sitter kvar, räcker det inte med att måla två gånger efter det bara? Man ser väl knappast "igenom" två lager färg? Menar om nu lite gammal färg sitter kvar blandat med trärent.

Varför jag övervägde slipmaskin var för att slippa stå och slipa hela kåken för hands. Det är ett jävla jobb. Om det nu finns maskiner som kan underlätta, varför inte? Men jag tänker alltså fel här?

Tack för tipset om färg!
Citera
2017-05-02, 15:03
  #15
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Tack!

När du skriver "grunda det trärena" antar jag att du menar att man ska måla på ny färg på de partier som inte alls har någon färg? Kan man man inte måla två gånger direkt istället, efter allting är skrapat?

Ponera att jag skrapar en hel husvägg där viss färg lossnar av enkelt medan annat sitter kvar, räcker det inte med att måla två gånger efter det bara? Man ser väl knappast "igenom" två lager färg? Menar om nu lite gammal färg sitter kvar blandat med trärent.

Varför jag övervägde slipmaskin var för att slippa stå och slipa hela kåken för hands. Det är ett jävla jobb. Om det nu finns maskiner som kan underlätta, varför inte? Men jag tänker alltså fel här?

Tack för tipset om färg!
Grunda det trärena ja, dvs där flagor lossnat när du skrapat. Jag lovar dig att det går fortare och är lättare att skrapa än att slipa. Stålborste och skrapa är allt du behöver. Anledningen till att du ska grunda är att grundfärgen är tunnare och kryper in mer i trät än den vanliga färdigstrykningsfärgen. Grundfärgen ger bättre fäste.

Att måla två gånger gör att de två "nya" lagren färg binder varandra på ett sätt som inte endast ett lager gör. Det är massor, massor av amatörmålare som missar detta och målar en gång, och ibland börjar färgen släppa på grund av det. Och så skyller de på färgen givetvis...
__________________
Senast redigerad av Skrik & Panik 2017-05-02 kl. 15:21.
Citera
2017-05-02, 23:17
  #16
Medlem
killawifes avatar
Jag är utbildad byggnadsmålare så de råd jag ger är inget jag sitter och hittar på. Ber man om råd angående något så får man råd om just det.

Allt har ju att göra med vad man vill göra. Du nämnde att du ville skrapa bort all gammal färg och ha huset trärent innan du målar om pga att det är dåligt gjort innan. Det är en bra idé men det är som sagt MYCKET jobb. Mer än de flesta orkar med. De råd du fått tidigare är baserade på detta. Man kan skrapa, slipa, bränna eller ta bort färgen kemiskt. Alla sätten fungerar men har olika för och nackdelar.

Nu har du fått rådet att bara måla över det gamla. Det kan man också göra. Det är mycket vanligt tillochmed. Det är inte alls lika jobbigt, bara tvätta, skrapa bort lös färg, grunda och måla två gånger. Det blir säkerligen bra resultat och sen kan du göra nåt annat hela sommaren än att skrapa fasaden.

Vilken färg du använder är inte lika viktigt som att du gör ett ordentligt jobb. Jag känner folk som köpt den dyraste färgen och blivit missnöjda och en del som köpt billig färg och blivit nöjda. Ett bra tips är att kolla på nån av alla de konsumenttester som görs varje år.

Underarbetet är det viktigaste. Det man målar måste vara rent och sitta fast, annars kan man strunta i att måla. Om man köper de dyraste färgerna med 15 års garanti och liknande så kräver de att man Grundoljar alla trärena ytor sen målar hela ytan med grundfärg och stryker allt två gånger med färdigfärg för att deras garanti ska gälla. Det är en bra guide att jobba efter även om man målar med annan färg. Ju mindre jobb man gör desto sämre blir resultatet men likväl får jag hela tiden på jobbet frågor som "måste jag grunda?" "kan jag inte bara måla en gång?" "kan jag inte spä ut färdigfärgen första gången?". Okunskapen kring detta är stor.
Citera
2017-05-08, 12:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Grunda det trärena ja, dvs där flagor lossnat när du skrapat. Jag lovar dig att det går fortare och är lättare att skrapa än att slipa.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nu har du fått rådet att bara måla över det gamla. Det kan man också göra. Det är mycket vanligt tillochmed. Det är inte alls lika jobbigt, bara tvätta, skrapa bort lös färg, grunda och måla två gånger. Det blir säkerligen bra resultat och sen kan du göra nåt annat hela sommaren än att skrapa fasaden.

Underarbetet är det viktigaste. Det man målar måste vara rent och sitta fast, annars kan man strunta i att måla. Om man köper de dyraste färgerna med 15 års garanti och liknande så kräver de att man Grundoljar alla trärena ytor sen målar hela ytan med grundfärg och stryker allt två gånger med färdigfärg för att deras garanti ska gälla.

Jättetack för alla tips!

Jag har börjat med att använda enbart trekantig och vanlig skrapa. Jag har bara svårt att sätta gränsen för "hur man ska skrapa". Sätter man tryck så får man bort mer färg och får fram mer trärena ytor, än om man bara "föser" skrapan över panelerna. Vad är brukligt? Det är skillnad på att bara ta bort löst sittande färg och att skrapa fram trärena ytor med lite tryck.

På vissa ytor så sitter färgen stabilt så där borde det bara vara att måla två gånger.

För övrigt så förstår jag nu att sliprondell med maskin var opraktiskt för detta ändamål, och jag har lagt ner tanken på målarsoda / färgborttagningsmedel. Om jag skrapar manuellt och avslutar (gör rent) med stålborste - det borde väl räcka? Eller behöver man rengöra på annat sätt?

Sen är jag osäker på det här med att använda grundfärg eller träolja innan målning två gånger.
På vissa håll har jag fått tips om träolja innan målning, och här får jag tips om grundfärg innan målning. Vad gäller?
Och huset ser ut som en dalmatin. Oavsett om jag ska använda grundfärg eller träolja, ska jag alltså pilla runt med pensel och fylla i de trärena ytorna enbart?

Stort tack för hjälpen!
Citera
2017-05-08, 14:01
  #18
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Om jag skrapar manuellt och avslutar (gör rent) med stålborste - det borde väl räcka? Eller behöver man rengöra på annat sätt?

Sen är jag osäker på det här med att använda grundfärg eller träolja innan målning två gånger.
På vissa håll har jag fått tips om träolja innan målning, och här får jag tips om grundfärg innan målning. Vad gäller?
Och huset ser ut som en dalmatin. Oavsett om jag ska använda grundfärg eller träolja, ska jag alltså pilla runt med pensel och fylla i de trärena ytorna enbart?
Ja, det räcker med skrapa och borste. Tar man i hårt så kan man givetvis skrapa bort alla färg med det ska du inte. Några drag med skrapan så är det klart.

Grunda det trärena, du behöver inte småpilla. Dra på med penseln rakt över, du behöver inte finlira för att enbart måla det trärena.

Att olja med träolja är inte nödvändigt. Det använder man mer vid nybyggnation iom att (om man är seriös) låter panelen stå med ändarna i träolja för att de inte ska suga i sig vatten. Glöm det i ditt fall.
Nu är det en husfasad det gäller. Gör det enkelt för dig.

Skrapa - grunda - måla.
Citera
2017-05-08, 15:01
  #19
Medlem
https://www.folksam.se/tester-och-go..._utomhusfarger

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-05-09, 14:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Grunda det trärena, du behöver inte småpilla. Dra på med penseln rakt över, du behöver inte finlira för att enbart måla det trärena.

Så grunda innebär i mitt fall endast vit basfärg, som jag stryker över de trärena partierna? Okej!

Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Att olja med träolja är inte nödvändigt. Det använder man mer vid nybyggnation iom att (om man är seriös) låter panelen stå med ändarna i träolja för att de inte ska suga i sig vatten. Glöm det i ditt fall.
Nu är det en husfasad det gäller. Gör det enkelt för dig.

Skrapa - grunda - måla.

Vissa trärena partier ser riktigt torra ut. Men ingen olja ändå alltså.
Citera
2017-05-09, 14:27
  #21
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
1. Så grunda innebär i mitt fall endast vit basfärg, som jag stryker över de trärena partierna? Okej!

2. Vissa trärena partier ser riktigt torra ut. Men ingen olja ändå alltså.
1. Japp
2. Nepp

Sluta tveka nu och kör på. Sommaren är kort. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback