Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 14:39
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Satt och läste angående om Irlands mörka historia från deras tid under britternas makt. Jag blev verkligen rörd in ryggmärgen hur vidrigt britterna behandlade den irländska befolkningen under potatispesten. Nu låter jag konspiratorisk men för lät det nästan som att britterna själva spred pesten och orsakade svälten på Irland.

Någon mer som besitter mer kunskap här på Flashback angående Den Stora Svälten?
Citera
2017-05-26, 00:08
  #2
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Satt och läste angående om Irlands mörka historia från deras tid under britternas makt. Jag blev verkligen rörd in ryggmärgen hur vidrigt britterna behandlade den irländska befolkningen under potatispesten. Nu låter jag konspiratorisk men för lät det nästan som att britterna själva spred pesten och orsakade svälten på Irland.

Någon mer som besitter mer kunskap här på Flashback angående Den Stora Svälten?
För den som inte vet, vad gjorde britterna mot irländarna under svältperioden?
Citera
2017-05-26, 13:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
För den som inte vet, vad gjorde britterna mot irländarna under svältperioden?
De skickade mat till andra ställen som behövde mat. På den tiden fanns det en viss Malthus som hade en idé om hur befolkningstillväxt och matproduktion fungerade. Britterna kanske använde sig av hans idéer för att inte bry sig allt för mycket.
https://image.slidesharecdn.com/theo...?cb=1287606024
Citera
2017-05-26, 13:59
  #4
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
De skickade mat till andra ställen som behövde mat. På den tiden fanns det en viss Malthus som hade en idé om hur befolkningstillväxt och matproduktion fungerade. Britterna kanske använde sig av hans idéer för att inte bry sig allt för mycket.
https://image.slidesharecdn.com/theo...?cb=1287606024
Så ungefär som när Indien svalt under andra världskriget? Export till övriga delar av imperiet så att viktiga människor skulle få äta sig övermätta medan kolonialbefolkningen dog.
Citera
2017-05-26, 15:05
  #5
Medlem
Det stora problemet på Irland var faktiskt inte att engelsmännen fortsatte att exportera mat därifrån trots att befolkningen svalt (även om det naturligtvis var cyniskt och fult gjort), problemet var att irländarna var så fattiga att de inte hade råd att köpa den mat som faktiskt fanns.

Irland var gravt vanskött vid den här tiden och helt oförmöget att hantera en stor svältkatastrof. Engelsmännens hjälpinsatser verkar ha varit en blandad kompott, en del verkar faktiskt ha gjort nytta medan andra bara förvärrade situationen.

Många engelska politiker verkar dessutom ha trott att den fria marknaden skulle lösa situationen och ville inte dela ut mat för att de var rädda att det skulle snedvrida konkurrensen (!). Att de irländare som svalt ihjäl i hundratusental livnärde sig på potatisodling och inte hade en krona att köpa mat för verkar de knappt ha varit medvetna om.

Kan rekommendera Havets Stjärna av O'Connor för den som söker en skönlitterär skildring av svälten på Irland.
Citera
2017-05-26, 17:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Så ungefär som när Indien svalt under andra världskriget? Export till övriga delar av imperiet så att viktiga människor skulle få äta sig övermätta medan kolonialbefolkningen dog.
jag är inte så påläst om svälten i östra inden under andra världskriget men jag tror inte britterna blev övermätta 43-44. I övrigt får du gärna berätta mer om den. Det enda jag har hört är att bengalerna skulle ha fifflat med hur mycket de hade i förråd samt att det var ju typ där det var strider mot japanen?
Citera
2017-05-26, 18:30
  #7
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
jag är inte så påläst om svälten i östra inden under andra världskriget men jag tror inte britterna blev övermätta 43-44. I övrigt får du gärna berätta mer om den. Det enda jag har hört är att bengalerna skulle ha fifflat med hur mycket de hade i förråd samt att det var ju typ där det var strider mot japanen?
Övermätta kanske var att ta i. Det var ett tag sen jag läste om detta, men ja, japanerna var i Burma, då en del av brittiska Indien, och slogs. Det var en av orsakerna till att det blev svårt att föda befolkningen. En annan är att ris och säd som faktiskt hade kunnat hjälpa indierna (det var inte bristen på mat i sig som var problemet) gick på export, bl.a. till moderlandet. Det bedömdes väl att det behövdes bättre där, eller att vinsten var viktigare än liv. Det är också känt att Churchill inte ansåg indierna mer än primitiva vildar, och därför nedprioriterade att hjälpa dem. Jag är bara ytligt insatt i detta.
Citera
2017-05-27, 17:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det är också känt att Churchill inte ansåg indierna mer än primitiva vildar, och därför nedprioriterade att hjälpa dem.
Churchills svar när han fick meddelande om svälten lär ha varit "Then why hasn’t Gandhi died yet?”

Även på Irland fanns rasistiska inslag då en del britter ansåg att "lata" irländska bönder gärna kunde få dö bort och ersättas av, som man ansåg, mer produktiva brittiska sådana.
Citera
2020-03-05, 17:21
  #9
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Churchills svar när han fick meddelande om svälten lär ha varit "Then why hasn’t Gandhi died yet?”

Även på Irland fanns rasistiska inslag då en del britter ansåg att "lata" irländska bönder gärna kunde få dö bort och ersättas av, som man ansåg, mer produktiva brittiska sådana.

Bump!!

Tycker du att det ska räknas som folkmord? Varför blev irländare så hårt utsatt av rasism av engelsmännen?

Britter verkar ha en större avsky mot irländare än tyskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback